پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

۱۰ لحظه ماندگار کارلوس کی‌روش در ایران

يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۱۵
کد مطلب: 812520
در دوره اول حضور کی‌روش ۱۰ مسابقه بیش از سایر مسابقات مورد توجه قرار گرفت و با اینکه سال‌ها از این دیدار‌ها گذشته، اما علاقه‌مندان به فوتبال هنوز خاطرات تلخ و شیرین آن را فراموش نکرده‌اند.
۱۰ لحظه ماندگار کارلوس کی‌روش در ایران
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، کارلوس کی‌روش هفته گذشته بار دیگر هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت و دوره دوم حضورش روی نیمکت ایران را آغاز کرد. سرمربی پرتغالی در مقطع اول حضور خود در ایران بیش از هشت سال روی نیمکت تیم ملی نشست و همراه با ایران ۱۰۰ بازی را تجربه کرد و رکورددار بیشترین تعداد بازی مربیگری در تاریخ تیم ملی ایران است؛ کی‌روش در این ۱۰۰ بازی به ۶۰ برد، ۲۷ تساوی و ۱۸ شکست دست پیدا کرده است.

مرد پرتغالی در مقطع اول حضور خود خاطرات تلخ و شیرین بسیاری به جا گذاشت و هنوز هم پس از چند سال درباره بسیاری از دیدار‌ها بحث می‌شود و مخالفان و موافقان او نظرات متفاوتی دارند. بسیاری از منتقدان کی‌روش بر این باورند که در دوره او حتی از شکست‌های تیم ملی مثل دیدار با آرژانتین حماسه ساخته می‌شد، ولی طرفداران او اعتقاد دارند که بدون کی‌روش ایران شانسی مقابل بزرگان فوتبال جهان نداشت و با حضور او بود که تیم ملی توانست چنین نمایش‌های آبرومندانه‌ای را مقابل این تیم‌ها ثبت کند.
در دوره اول حضور کی‌روش ۱۰ مسابقه بیش از سایر مسابقات مورد توجه قرار گرفت و با اینکه سال‌ها از این دیدار‌ها گذشته، اما علاقه‌مندان به فوتبال هنوز خاطرات تلخ و شیرین آن را فراموش نکرده‌اند:

لبنان یک – ایران صفر، اولین لغزش کی‌روش
شکست مقابل لبنان اولین باخت کارلوس کی‌روش روی نیمکت ایران بود و باعث شد انتقادات زیادی از سرمربی پرتغالی شود. ایران در آن مسابقه توسط رقیب خود غافلگیر شد و با وجود حملات بسیار به سد محکم لبنان برخورد کرد. این اولین و تنها باخت تاریخ تیم ملی مقابل لبنان بود و همین موضوع باعث انتقاد‌ها از کی‌روش آغاز شود. تیم ملی بعد‌ها با کی‌روش سه بار و با نتایج پنج بر صفر، چهار بر صفر و چهار بر یک موفق به شکست لبنان شد و انتقام این نتیجه را گرفت، اما تلخی آن باخت هنوز باقی مانده و بسیاری برای طعنه‌زدن به کی‌روش از آن مسابقه مثال می‌زنند.

ایران یک – کره جنوبی صفر، گل نجات‌بخش نکو و آغاز پیروزی‌های متوالی مقابل کره
کی‌روش و تیمش پس از شکست مقابل لبنان در شرایطی که به‌شدت تحت فشار قرار داشتند در ورزشگاه آزادی به مصاف کره جنوبی رفتند. باخت یا حتی تساوی مقابل کره کار صعود ایران به جام جهانی را دشوار می‌کرد و همین امر به حساسیت بازی اضافه کرد.
کره‌ای‌ها در این مسابقه حملات زیادی کردند و تیم ملی هم با اخراج شجاعی ده‌نفره شده بود. در شرایطی که امید چندان نسبت به پیروزی تیم ملی وجود نداشت جواد نکونام روی یک ارسال موفق به گلزنی شد تا ایران با شکست کره جنوبی به ادامه راه امیدوار شود. این بازی آغازی بر روند برد‌های متوالی ایران مقابل کره جنوبی بود.

کره جنوبی صفر – ایران یک، حماسه اولسان!
ایران پس از شکست مقابل ازبکستان بخت زیادی برای صعود به جام جهانی نداشت و شاگردان کی‌روش باید از سه بازی پایانی خود مقابل قطر، لبنان و کره جنوبی سه برد کسب می‌کردند تا راهی جام جهانی شوند. در آن زمان مهدی رحمتی هم به دلیل اختلاف با کی‌روش از تیم ملی خط خورده بود و رحمان احمدی به جای او به میدان می‌رفت. ایران در دو بازی اول توانست مقابل قطر و لبنان به برتری برسد تا امیدوار به صعود مقابل کره جنوبی شود. بازی سوم مقابل کره جنوبی که یکی از ماندگارترین روز‌های کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی بود با تک‌گل رضا قوچان‌نژاد به سود ایران تمام تا چهارمین صعود تیم ملی رقم بخورد.

کل‌کل کی‌روش با سرمربی کره و مشت معروف او پس از گل قوچان‌نژاد هنوز در ذهن علاقه‌مندان به فوتبال باقی مانده است.

ایران صفر - آرژانتین یک، شلیک مازیچ و مسی به قلب ایران
از زمان قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۱۴ و همگروهی ایران و آرژانتین صحبت‌های زیادی درباره این مسابقه و تقابل ایران با ستارگانی، چون لیون مسی، سرخیو آگوئرو، گونزالو هیگواین و آنخل دی‌ماریا می‌شد. ایران در بازی دوم خود در جام جهانی ۲۰۱۴ به مصاف آرژانتین رفت و با وجود ارائه یک نمایش زیبا مقابل حریف شکست خورد.

تیم ملی مقابل آرژانتین فرصت‌های زیادی برای گلزنی خلق کرد و شاید بزرگترین حسرت بازی سرنگونی دژاگه در محوطه جریمه آرژانتین بود که میلوراد مازیچ، داور مسابقه حرکت پابلو زابالتا را خطا تشخیص نداد. در نهایت لیونل مسی در آخرین ثانیه‌ها با نبوغ خود موفق شد دروازه ایران را باز کند.

ایران یک – بوسنی سه، خداحافظی کی‌روش در رختکن
تیم ملی که از دو بازی ابتدایی خود در جام جهانی ۲۰۱۴ یک امتیاز کسب کرده بود در بازی سوم به مصاف بوسنی رفت. ایران اگر مقابل بوسنی به برتری می‌رسید شانس صعود داشت و با توجه به نمایش درخشان مقابل آرژانتین خیلی‌ها امیدوار به پیروزی تیم ملی بودند.

با این حال شاگردان کی‌روش عملکرد ضعیفی مقابل بوسنی داشتند و با نتیجه سه بر یک شکست خوردند تا با تنها یک امتیاز جام جهانی برزیل را ترک کنند. پس از این بازی کی‌روش در رختکن از بازیکنان خداحافظی کرد و قرار بود از ایران جدا شود. در آن زمان محمود گودرزی که وزیر ورزش بود تمایل به جدایی کی‌روش داشت، اما حمایت بازیکنان تیم ملی از سرمربی پرتغالی باعث شد او به کارش ادامه دهد.

ایران سه – عراق سه، روزی که قصد حذف‌شدن نداشتیم!
تیم ملی عراق در سال‌های حضور کی‌روش گربه‌سیاه تیم ملی بود و بار‌ها برای ایران مشکل‌ساز شد. تلخ‌ترین خاطره تیم ملی مقابل همسایه غربی به مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های ۲۰۱۵ برمی‌گردد. ایران بازی را با گل سردار امیدوارکننده آغاز کرد، اما اخراج پولادی تمام برنامه‌های تیم را به هم ریخت. عراقی‌ها در نیمه دوم موفق به گلزنی شدند تا کار به وقت اضافه کشیده شود.

در وقت‌های اضافه عراق دو بار از ایران پیش افتاد، اما گل‌های مرتضی پورعلی‌گنجی و رضا قوچان‌نژاد باعث شد کار به ضربات پنالتی کشیده شود و آنجا عراقی‌ها موفق به شکست ایران شدند. تیم ملی در جام ملت‌های ۲۰۱۵ شرایط بسیار خوبی داشت و شاید اگر موفق به حذف عراق می‌شد می‌توانست به عنوان قهرمانی هم برسد.

ایران دو - ازبکستان صفر، تاریخ‌سازی با دومین صعود متوالی
تیم ملی پس از صعود پراسترس به جام جهانی ۲۰۱۴، این بار در مسیر روسیه شرایط متفاوتی را تجربه کرد و به‌راحتی راهی جام جهانی ۲۰۱۸ شد. شاگردان کی‌روش با برتری دو بر صفر مقابل ازبکستان در آزادی در فاصله دو هفته مانده به پایان مسابقات مقدماتی به جام جهانی راه یافتند. گل‌های ایران در این مسابقه توسط سردار آزمون و مهدی طارمی به ثمر رسید.

این اولین باری بود که ایران فرصت حضور در دو جام جهانی متوالی را پیدا می‌کرد و کی‌روش هم تبدیل به تنها مربی تیم ملی شد که دو بار در جام جهانی روی نیمکت ایران می‌نشیند.

ایران یک - مراکش صفر، پایان طلسم ۲۰ساله
جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه برای ایران رویایی آغاز شد و شاگردان کارلوس کی‌روش در گام نخست به یک برد شیرین دست پیدا کردند. دیدار با مراکش برای ایران چندان خوب آغاز نشد و رقیب در دقایق ابتدایی فشار وحشتناکی وارد کرد، اما در ادامه بازی به تعادل رسید و در نهایت ایران با گل‌به‌خودی عزیز بوهدوز، مدافع مراکش به برتری دست پیدا کرد.
این دومین پیروزی ایران در تاریخ جام جهانی بود و طلسم بیست ساله تیم ملی را شکست.

ایران یک - پرتغال یک، پنالتی کریس و اشک‌های طارمی
وقتی مراسم قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۱۸ به پایان رسید کمتر کسی تصور می‌کرد ایران در گروهی که اسپانیا، پرتغال و مراکش حضور داشتند شانس صعود پیدا کند، اما پیروزی در بازی نخست باعث شد شاگردان کی‌روش با وجود شکست خفیف یک بر صفر مقابل اسپانیا تا لحظه آخر به صعود امیدوار باشند.

در نیمه نخست بازی با پرتغال ریکاردو کورشما با یک ضربه تماشایی حریف را پیش انداخت، اما مهار تماشایی بیرانوند مقابل پنالتی کریستیانو رونالدو روحیه فوق‌العاده‌ای به تیم ملی داد و باعث شد تیم کی‌روش رقیب را به‌شدت تحت فشار قرار دهند. گل دقیقه ۹۰ انصاری‌فرد از روی نقطه پنالتی کار را به تساوی کشاند و تنها یک دقیقه بعد مهدی طارمی این فرصت را داشت تا با بازکردن دروازه روی پاتریشیو ایران را به اولین صعود تاریخش برساند، اما تنها چند سانتی‌متر باعث شد ایران از گروه مرگ حذف شود.

اشک‌های ستارگان تیم ملی به‌خصوص مهدی طارمی پس از این نتیجه هوز در ذهن‌ها باقی مانده، ولی با همه این اتفاقات در جام جانی ۲۰۱۸ بهترین عملکرد تاریخ تیم ملی رقم خورد.

ایران صفر – ژاپن سه، پایان تلخ کارلوس
شکست سنگین مقابل ژاپن پایانی بود بر دوران حضور کارلوس کی‌روش در تیم ملی و او نتوانست ماموریت قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را با موفقیت به اتمام برساند. ایران که در این مسابقه مهدی طارمی را هم در اختیار نداشت مقابل رقیب خود عملکرد چندان خوبی را به نمایش نگذاشت تا کی‌روش با یک شکست تلخ از ایران جدا شود.

پس از این بازی منتقدان کی‌روش به‌شدت علیه او تاختند و بابت این باخت از سرمربی پرتغالی انتقاد کردند. صحنه ماندگار این بازی اعتراض دسته‌جمعی بازیکنان به داور روی گل اول ژاپنی‌ها بود که به‌شدت مورد انتقاد واقع شد.
https://jahannews.com/vdcf00dcxw6dyta.igiw.html
jahannews.com/vdcf00dcxw6dyta.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *