کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ناگفته‌هایی از شناور شهید سردار سلیمانی

23 شهريور 1401 ساعت 13:16

شناور شهید سلیمانی که هفته قبل با حضور سرلشکر باقری و سرلشکر سلامی در بندرعباس به نیروی دریایی سپاه الحاق شد، حاوی تجهیزات، امکانات و آرایه‌های متنوعی است که به گفته فرمانده نیروی دریایی سپاه، دست بلند این نیرو را برای حضور در آبهای دور قوی‌تر کرد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، شناور شهید سلیمانی با شکل و شمایلی متفاوت از دیگر شناور‌های رزمی که تاکنون دیده بودیم در حالی در نهمین آیین الحاق تجهیزات جدید شناوری با حضور سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح و سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه در هفته گذشته به نیروی دریایی سپاه ملحق شد که تصویر بی‌نظیری از یک الحاق تمام‌عیار را درباشکوه‌ترین مراسم تجهیز یگان‌های نیروی دریایی به جنگ‌افزار‌های روز به جای نهاد.
سردار سلامی: ما هم رزم نزدیک، هم رزم نزدیک در دور دست و هم نبرد از راه دور در دستور کارمان است

شناور شهید سلیمانی شاید باشکوه‌ترین شناور نیروی دریایی سپاه در طول همه سال‌های پس از انقلاب اسلامی باشد. شناوری که برآمده از روحیه باور به خودکفایی در نیرو‌های مسلح و در امتداد دوراندیشی حکیمانه فرمانده معظم کل قوا در توجه به ظرفیت‌های دریایی کشور باشد.

شناوری با جنس آلومنیوم و ثبت یک رکورد
شناور شهید سلیمانی از نوع شناور‌های آلومنیومی با ۶۷ متر طول و ۶۰۰ تُن وزن با بدنه ضدرادار است که با متد‌های روز صنایع کشتی سازی نظامی دنیا ساخته شده و دست سپاه را برای حضور در آب‌های دور و در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی بیش از گذشته فراهم می‌کند. شمار خطوط شکسته پرشمار در طراحی بدنه این شناور با هدف کاهش مقطع راداری این شناور و شناساگریزی آن انجام گرفته است که در نوع خود کم‌نظیر است.

خورندگی شناور‌های آلومنیومی در آب‌ها در مقایسه با شناور‌های فولادی بسیار کمتر است و دوام و بقای بیشتری دارد. از سوی دیگر سپاه با ساخت شناور بزرگ جثه آلومنیومی، تراز کشتی‌سازی کشورمان را نیز به میزان قابل توجهی ارتقاء داده است چرا که ساخت و نگهداری شناور شهید سلیمانی هم در فرآیند‌های جوش سازه‌ای و ورقه‌ای، هم در فرآیند‌های نگهداری و سندبلاست و ساز و کار‌های ساخت و پایدارسازی نیز تخصص ویژه‌تری را می‌طلبد.
 


به گفته سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه این شناور توانسته در آزمایشات متعدد فنی، سرعتی بیش از ۳۲ نات (۵۸ کیلومتر بر ساعت) را ثبت کند که برای شناور‌هایی در این کلاس، سرعت قابل توجهی به شمار می‌رود و چالاکی ویژه‌ای به این شناور مدرن و مجهز بخشیده است که بتواند در صحنه رزم واقعی در دریا، تحرک بالایی داشته و در عین حال بتواند در سرعت بالا از توان آرایه‌های نصب شده بر روی خویش بهره بجوید. همچنین بدلیل طراحی خاص، در صورت اصابت موشک به هر بخش از طرفین بدنه، بقا یافته و به مأموریت خویش ادامه دهد.

چرا شناور شهید سلیمانی مهم است؟
۱- شناور شهید سلیمانی در ادامه تکمیل هندسه قدرت دریایی ایران و با تکامل ویژه شناور‌های کلاس کاتاماران (دو بدنه) و تریماران (سه بدنه) در سپاه خلق شده است و از آن جا مهم نمود می‌یابد که سپاه در فرآیند تکامل ویژه‌ای در ساخت شناور‌های کاتاماران قرار گرفته که تلفیقی از دانش و تجربه بشمار می‌رود. شناور شهید ناظری را می‌توان یکی دیگر از تجربیات سپاه در ساخت شناور‌های نظامی مبتنی بر تکنیک کاتاماران دانست.

۲- بومی‌سازی تمام عیار این شناور با بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش بنیان همکار با سپاه سبب شده تا عملا سپاه در ساخت این شناور‌های جدید آلومنیومی که هم سبک‌تر بوده و هم با تکنیک‌های ویژه‌ای در دریا دوام عملیاتی بیشتری دارد، عزم خود را برای ساخت سالی یک شناور از این کلاس جزم کرده و ساخت انبوه این شناور‌ها قطعا با کاربرد خلیج فارس نیست و سپاه نیم نگاهی به حضور در آب‌های دورتر دارد.

۳- برد عملیاتی شناور شهید سلیمانی بیش از ۷۵۰ کیلومتر عنوان شده است. این برد برای دریانوردی‌های معمول و واحد (به تنهایی) این شناور عنوان شده و یک برد ۵ هزار مایلی نیز برای ایفای مأموریت‌های این شناور از سوی فرماندهان عالی نظامی کشورمان مطرح شده که در دریانوردی ترکیبی خواهد بود. اگر یک شناور پشتیبانی، مشابه آنچه نیروی دریایی ارتش در مأموریت‌های دور از آن بهره می‌جوید در کنار این شناور بکارگیری شود، عملا برد این ناو تا چندین برابر افزایش می‌یابد و این شناور می‌تواند تا هزاران کیلومتر از ساحل دور شود. سپاه برای این منظور نیز در سال‌های اخیر شناور‌های پشتیبانی جدیدی را هم ساخته که نمونه آن را می‌توان ناو پشتیبانی شهید رودکی دانست و ناو شهید مهدوی نیز مراحل پایانی کار ساخت را پشت سر می‌گذارد.
 
شناور پشتیبانی شهید رودکی (مکمل ناو شهید سلیمانی در مأموریت‌های دور)
۴- رکورد شکنی سازندگان این شناور آلومنیومی در طول سازه شناور، سبب شده تا سپاه بتواند در میان ۳ کشور سازنده شناور‌های آلومنیومی با طول بیش از ۶۰ متر قرار گیرد و این بر دامنه توفیقات آینده سپاه در ساخت شناور‌های آلومنیومی با کاربرد‌های متنوع دیگر نیز افزوده است. در اصل سپاه راه بر طرف ساختن نیاز‌های خود را در آلیاژ‌های دیگری به غیر از فولاد نیز یافته است و آن را به پیش می‌برد.

۵- نیروی دریایی سپاه در طراحی رزم انبوه، نیازمند شناور‌های پشتیبانی راداری و موشکی ویژه بود تا بتواند انبوهی از شناور‌های سبک را در دریا در مواجهه با عملیات هوایی دشمن، مورد حمایت قرار دهد. این مهم اکنون در سطوح مختلفی به تکامل رسیده که شناور‌های شهید ناظری و شهید سیاووشی نیز از جمله آن‌ها هستند. تحرک بالای شناور شهید ناظری در مواجهه با دزدی دریایی آمریکایی‌ها در دریای عمان و نیز سامانه سوم خرداد (پدافند میان برد) بر روی شناور شهید سیاووشی با هدف ایجاد توان پدافندی در فواصل دورتر از جزایر و سواحل ایران خود گویای توفیقات اخیر است.
 
ناو شهید سیاووشی (گام‌های ابتدایی سپاه در استقرار سامانه موشکی پدافندی دریا پایه)
 
ناو شهید ناظری (تجربه ساخت شناور کاتاماران نظامی در کشور)
۶- رادار‌ها و سامانه‌های تشخیصی نصب شده بر روی شناور شهید سلیمانی قادر است تا تحرکات سطحی، زیرسطحی و هوایی را به خوبی پایش کرده و این شناور به سامانه‌های کشف و شنود راداری نیز مجهز است. این شناور به سامانه‌های پدافندی عمود پروازی مجهز است که بردی بیش از ۱۵۰ کیلومتر دارد و برخی از تحلیل‌گران این سامانه پدافندی را «صیاد ۳» دانسته‌اند. همچنین در کنار این سامانه برد بلند، سامانه کوتاه برد برای مقابله با پهپادها، موشک‌های کروز و دیگر تهدیدات هواپایه نیز در این شناور تدارک دیده است.
نمای روبرو از ناو شهید سلیمانی
۷- جدای از بخش پدافندی، شناور شهید سلیمانی در حوزه آفندی نیز به آرایه‌های پیدا و پنهان ویژه‌ای مجهز است. آنچه در تصاویر ناو شهید سلیمانی دیده می‌شود وجود ۶ موشک کروز در دو سوی عرشه مجاور با پل فرماندهی آن است. همچنین آن سردار تنگسیری در این زمینه گفته که در شناور شهید سلیمانی مجهز به موشک‌هایی با برد ۹۰ تا ۷۰۰ کیلومتر است که بر قدرت آفندی این شناور می‌افزاید.

۸- دفاع در لایه آخر در ناو شهید سلیمانی جدی گرفته شده و این شناور به ۴ توپ ۲۰ میلیمتری ۳ لوله چرخان خودکار با سامانه‌های رصد و اپتیکی خاص و مستقل مجهز شده است. همچنین این شناور به ۲ پرتابگر راکت‌های فریبنده برای منحرف کردن موشک‌های دشمن در نبرد احتمالی هم مجهز است که در ۲ طرف پل فرماندهی نصب شده‌اند. هر راکت فریبنده راداری این مجموعه می‌تواند هدفی در سطح مقطع راداری ۲۵۰۰ مترمربع را برای دشمن ایجاد کند که حفاظت خوبی برای شناور خودی در برابر موشک دشمن ایجاد می‌کند.

۹- قابلیت حمل ۳ شناور سبک موشک انداز و گشتی توسط شناور شهید سلیمانی در بخش زیرین محل نشست و برخاست بالگرد (آشیانه پایین) و همین طور قابلیت حمل بالگرد توسط این شناور بر توان رزم دریایی آن به همراه دیگر آرایه‌های نصب شده بر روی آن از جمله موشک‌های عمود پرواز پدافندی، ویژگی کم‌نظیری به این شناور بخشیده و، چون مجموعه این سامانه‌ها در محیطی بسته جانمایی شده‌اند، می‌توان گفت که ناو شهید سلیمانی زرادخانه متحرکی است که شناور‌های سبک عملیاتی خود در آب‌های دور را نیز در مأموریت‌ها با خود حمل و در لحظه نیاز می‌تواند به سرعت به دریا منتقل می‌کند.

۱۰- فضای بازتر برای استقرار طولانی‌مدت نیرو‌ها نیز از دیگر ویژگی‌های شناور شهید سلیمانی است. این شناور برای دریانوردی طولانی مدت به فضای مناسب و بیشتری برای استقرار نیرو‌ها نیاز دارد و این مهم در ساخت آن با دقت لحاظ شده است.

۱۱- تکمیل آرایه‌های ساخت داخل در صیانت از اقتدار روز افزون ایران اسلامی، موضوع مهمی است که اکنون سپاه پاسداران توانسته با پایان دادن به برتری‌های دشمن در خلیج فارس، راهی دریای عمان و اقیانوس‌ها برای غلبه بر هژمونی دشمنان کشورمان و نیرو‌های فرامنطقه‌ای شود. این مهم حاصل تکوین و تکامل قدرت در نیروی دریایی سپاه است.

حالا دیگر به حرکت درآمدن ناو شهید سلیمانی در خلیج فارس برای همه دریادلان ساحل نشین، یادکردی از حاج قاسم است که خود را همیشه سرباز ملت می‌دانست.

بدون شک یاد و راه او همیشه با همه سربازان این وطن خواهد ماند. از شناور شهید سلیمانی و شناور‌های این کلاس در سال‌های آینده بیشتر خواهیم شنید.


کد مطلب: 812275

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/812275/ناگفته-هایی-شناور-شهید-سردار-سلیمانی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com