کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تهران چند ساختمان‌ ناایمن دارد؟

23 شهريور 1401 ساعت 9:47

۳۳ هزارساختمان ناایمن در تهران شناسایی شد. ۱۲۹ ساختمان در وضعیت پرخطر قرار دارند. ایمن سازی در دستور کار است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، مدتهاست که بحث ساختمان‌های ناایمن در شهر تهران مطرح شده است و مدیریت شهری تأکید دارد که باید این ساختمان‌ها تعیین تکلیف شوند، چرا که جان شهروندان از اهمیت خاصی برخوردار است. 

تعدادی ساختمان ناایمن در شهر تهران شناسایی شده است. البته ضرایب ناایمنی متفاوت است(پرخطر، کم خطر و...) اما ۱۲۹ ساختمان پرخطر در تهران هستند که قرار است طی هماهنگی‌هایی ایمن‌سازی در آنها صورت گیرد. البته ایمنی این ساختمان‌ها از نظر حریق مورد بررسی قرار گرفته است. دادستانی ورود کرده و با همکاری مدیریت شهری نشست‌هایی با مالکان ساختمان‌های ناایمن گذاشته شده و قرار است که اقدامات لازم صورت گیرد. 

چند ساختمان ناایمن پلمب شده است/ ۳۵ هزار ساختمان در تهران پایش شد/تا پایان سال جاری تمامی ساختمان‌های ناایمن در تهران تعیین تکلیف می‌شوند
قدرت الله محمدی  مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای ساختمان‌های ناایمن شهر گفت: جلسات در حال برگزاری است، البته چند ساختمان ناایمن پلمب شده است آنها هم ساختمان‌هایی بودند که شرایط حادی داشته و نمی‌شد کار خاصی در آن انجام داد. 

مدیر عامل  سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با تأکید بر این موضوع که ما ایمنی ساختمان‌ها را از نظر حریق درنظر می‌گیریم، گفت: تاکنون ۳۵ هزار ساختمان در تهران پایش شده و پایش ایمنی بوده است. پایش سازه‌ای ساختمان‌ها با سازمان نظام مهندسی است. 

وی تأکید کرد که تا پایان سال جاری تمامی ساختمان‌های ناایمن در تهران تعیین تکلیف می‌شوند.

نقشه گسلی در تهران وجود دارد و همچنین باید ضوابطی که برای ساخت و سازها در پهنه گسل درنظر گرفته شده به درستی اجرا شود و ساختمان‌ها بر روی گسل ساخته نشوند چرا که در مواقع بحران خطرآفرین خواهند بود.

قرار بود ضوابط ساخت و ساز در پهنه گسلی را مرکز مطالعات شهرداری تعریف کند
احمد صادقی عضو شورای شهر تهران و رئیس اسبق سازمان مدیریت بحران شهر تهران می‌گوید: زمانی که نقشه‌های گسلی شهر تهران را دریافت کردیم، قرار بود ضوابط این ساخت و ساز در پهنه گسلی را مرکز مطالعات شهرداری تعریف و شورای عالی شهرسازی آن را تهیه و پس از تصویب ابلاغ کند اما این امر رخ نداد.

وی ادامه داد: شاهد اصلاح قوانین و مقررات هستیم، اما این اصلاح از اقدامات بعدی جلوگیری می‌کند و کار با سرعت کمی پیش می‌رود و تا زمانی که تعارض منافع افرادی که در اصلاح قوانین ذینفع است وجود داشته باشد، همچنان شاهد این موارد خواهیم بود.

موضوع تعیین تکلیف ساختمان‌های ناایمن در دستور کار مدیریت شهری است و حتی چندین مجتمع ناایمن هم تاکنون پلمب شده‌اند. مدیریت شهری عزم کرده است که ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن انجام شود و البته قوه قضائیه هم در این زمینه ورود کرده است. پرویز سروری نائب رئیس شورای شهر تهران و رئیس شورای عالی استان‌ها در این باره گفت: موضوع ساختمان‌های ناایمن با جدیت دنبال شد.

ساختمان های که ایمن سازی نشوند امکان بهره برداری به آنها داده نمی شود/ هشدارهای جدی به مالکان داده شده است
سروری با تأکید بر اینکه عزم مدیریت شهری در این زمینه جزم شده است، گفت: ساختمان‌های ناایمن ایمن‌سازی می‌شوند و یا اینکه امکان بهره‌برداری از آنها گرفته می‌شود. اقدامات جدی با  قوه قضائیه صورت گرفته و همکاری‌های خوبی داریم. 
ئائب رئیس اسلامی شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: هشدارهای جدی به مالکان داده شده و در صورتی که مالکان ایمن‌سازی نکنند، با آنها برخورد می‌شود.
وی در خصوص اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن گفت:‌ باید قوه قضائیه در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

حادئه متروپل چندی پیش در آبادان رخ داد و تعدادی از شهروندان جان خود را از دست دادند. در سال ۹۵ هم پلاسکو فرو ریخت و تعدادی از آتش‌نشانان جان خود را از دست دادند. بعد از وقوع حادثه پلاسکو قرار شد روی ساختمان‌های ناایمن اقداماتی صورت گیرد تا دیگر شاهد حوادث ناگوار نباشیم. مطالعاتی صورت گرفت اما از آنها استفاده‌ای نشد. چندی پیش هم اعلام شد که باید اسامی ساختمان‌های ناایمن اعلام شود، اما موضوعات متعددی مطرح شد و مدیریت شهری اعلام کرد در صورتی که ایمن‌سازی لازم صورت نگیرد، در یک بازه زمانی اسامی اعلام می‌شود. 

 ایمنی ساختمان‌ها از دغدغه‌های اصلی شورای شهر است/در انتشار اسامی نباید دچار شتاب زدگی شویم
علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: در خصوص ایمن‌سازی ساختمان‌های تهران جلساتی برگزار شده است و ایمنی ساختمان‌ها از دغدغه‌های اصلی شورای شهر است. شهرداری کارهای خوبی انجام داده است.
وی ادامه داد: طرحی در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در حال پیگیری است و باید اجازه دهیم پس از هماهنگی‌ها در شهرداری، طرح ارائه شده و نظرات را بشنویم و یک طرح همه جانبه داشته باشیم.

بعد از حادثه پلاسکو، شورای چهارم تصمیم گرفت که تجهیزاتی برای آتش‌نشانی خریداری شود و همچنین ساختمان‌های ناایمن شناسایی شد. برخی از ساختمان ها کم‌خطر و برخی پرخطر بودند. در دوره پنجم مدیریت شهری فاجعه کلینیک سینا اطهر رخ داد و تعدادی از شهروندان جان خود را از دست دادند. شهرداری تهران ابلاغیه‌هایی برای ساختمان‌های ناایمن ارسال کرده است. وظیفه شهرداری در خصوص ساختمان‌های ناایمن بازدید و دادن اخطار است و باید در این زمینه قوانین اصلاح شود.

شرایط تشویقی شهرداری تهران برای ایمن سازی ساختمان های پرخطر/هر هفته مالکان چند ساختمان ناایمن به جلسات دعوت می‌شوند
در حال حاضر شهرداری با همکاری دادستانی جلساتی با مالکان برگزار کرده و از آنها می‌خواهند که ساختمان‌ها را ایمن‌سازی کنند. البته شهرداری هم شرایط تشویقی در نظر گرفته است. قرار است که تا شش ماه آینده وضعیت ساختمان‌های ناایمن شهر مشخص شود و اگر  کسی اقدام به نوسازی نکند با آنها برخورد جدی صورت می‌گیرد.

مدیران شهر می‌گویند مالکانی که تعهد می‌دهند تا ساختمان‌های خود را در مدت کوتاه ایمن‌سازی کنند ما با آنها کنار آمده و همکاری‌های لازم را انجام می‌دهیم. هر هفته مالکان چند ساختمان ناایمن به جلسات دعوت می‌شوند. اشکالات به آنها گفته و از آنها خواسته می‌شود که در بازه زمانی مشخص نسبت به ایمن‌سازی اقدام کنند.

عمده مشکل این ساختمان‌ها ایمنی از منظر آتش‌نشانی است در نتیجه مواردی که موجب ناایمنی است را می‌توان در کوتاه‌مدت بر طرف کرد و بخش سازه به سازمان نظام مهندسی باز می‌گردد. اگر ساختمانی هم مشکل سازه‌ای دارد باید مسئولان مربوطه درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

تاکنون اسامی چند ساختمان ناایمن در نقاط مختلف تهران  منتشر شده و قرار است در صورتی که ایمن سازی در الباقی ساختمان ها رخ ندهد اسامی آنها اعلام شود و مدیریت شهری تاکید کرده که  در زمینه ایمن سازی مصمم است.


کد مطلب: 812227

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/812227/تهران-چند-ساختمان-ناایمن

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com