کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حاشیه‌های درگذشت ملکه انگلیس

20 شهريور 1401 ساعت 12:05

شمار هواداران نظام جمهوری در انگلیس به بالاترین میزان از سال ۱۹۹۳ رسیده است و اکنون کمتر از ۵۷ درصد مردم خواهان بقای نظام سلطنتی اند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، درگذشت ملکه الیزابت دوم ضمن یادآوری حاشیه‌های زندگی او و اعضای خاندان سلطنتی، موضع استقلال طلبان و جمهوری خواهان را تقویت و جایگاه هواداران سلطنت در انگلیس را تضعیف کرده است.
به مناسبت درگذشت ملکه الیزابت دوم در مراسمی تشریفاتی، ۹۶ گلوله توپ در مناطق مختلف انگلیس و برخی کشور‌های مشترک المنافع شلیک شد.

صدا‌هایی که برای برخی، یادآور جنگ‌های استعماری و جنگ جهانی دوم بود، که الیزابت دوم در آغاز آن، بخشی از وظایف خاندان سلطنتی را بر عهده گرفت، هفتاد سال پیش، پس از فوت پدر، ملکه انگلیس وارث نظام سلطنت در این کشور و ۵۶ کشور همسود یا مشترک المنافع شد.

کشور‌هایی که اغلب آن‌ها به تدریج و پس از سال‌ها جنگ با نظام استعماری بریتانیا و دادن قربانی همچون جمهوری ایرلند و برخی با مبارزات مردمی طولانی همچون آفریقای جنوبی مستقل شدند.

در پی درگذشت ملکه، در حالی که آحاد جامعه روال عادی زندگی خود را پی می‌گیرند، رسانه‌های انگلیسی از همان دقایق اولیه فوت او همه برنامه‌های عادی خود را قطع کردند و تمام وقت خود را به ویژه برنامه درگذشت ملکه و مراسم او اختصاص دادند.

مراسمی پرهزینه مانند هفتادمین سالگرد تاجگذاری ملکه که خرداد ماه امسال برگزار شد.

برخلاف رسانه‌ها و نهاد‌های حکومتی، دغدغه مردم، اما چیز دیگری است.

یک شهروند انگلیسی در این باره گفت: هزینه‌های زندگی وحشتناک است، مخصوصا برای مردمی که شغل ندارند یا درآمد کمی دارند، اولویت‌های مردم حل بحران هزینه‌های زندگی است.

یک شهروند دیگر در این باره گفت: ما چند مشکل توامان داریم، مشکل هزینه‌های سرسام آور زندگی، مشکل بهداشت و درمان، کمبود مسکن، بیکاری، این‌ها مشکلات و اولویت‌های ماست نه چیز‌های دیگر.

مخالفان نظام سلطنت در انگلیس، اما در ارکان سیاسی این کشور جایگاهی ندارند مانند هفت نماینده مردم ایرلند شمالی از حزب شین فن که حاضر نشدند برای ورود به مجلس سوگند وفاداری به ملکه یاد کنند.

به همین علت از حضور در مجلس قانونگذاری این کشور محروم شده اند.

مخالفان نظام سلطنت البته در رسانه‌های این کشور هم جایی ندارند، مانند ترور سینکلر، فوتبالیست سابق و کارشناس و گزارشگر ورزشی رادیویی تاک اسپورت که حملات فراوان به او پس از توئیتش منجر به حذف آن شد، او که نوشته بود: نژادپرستی در انگلیس تا دهه ۱۹۶۰ قانونی بود و رواج داشت، بنابراین چرا باید سیاه پوستان و آسیایی تبارها، برای مرگ ملکه سوگوار شوند؟.

نظام سلطنت در انگلیس موروثی است و مردم، حتی نمایندگان آنان در تعیین جانشین ملکه یا پادشاه که عالی‌ترین مقام این کشور است نقشی ندارند.

حالا با درگذشت ملکه ۹۶ ساله انگلیس، فرزند ارشدش چارلز، مسئولیت نهاد سلطنت را در اختیار دارد و فرزندش ویلیام ولیعهد جدید انگلیس می‌شود.

او که بنا بر اعلام رسانه‌های انگلیسی، اختلافات مادر فقیدش دایانا که محبوبیت اجتماعی زیادی داشت با خاندان سلطنتی و ملکه، در نهایت به طلاق و جدایی اش از خاندان سلطنتی منجر شد.

دایانا چندی بعد و پس از نامزدی با یک مصری در یک صحنه تصادف کشته شد و پدر همسر مسلمانش انگشت اتهام را به سوی خاندان سلطنتی نشانه رفت.

محمد الفائد گفت: آن‌ها نمی‌توانستند بپذیرند که پسرم که یک مصری مسلمان بود، می‌تواند پدرخوانده شاه آینده باشد.

رفتار‌های سرد ملکه نسبت به درگذشت عروس سابقش، انتقاد‌ها از او را به حدی رساند که مجبور شد از اسکاتلند خود را به مراسم خاکسپاری اش برساند و شاید ادای احترام بی نظیر مردم نسبت به دایانا که تا چند صد متر دسته‌های گل در برابر کاخ باکینگهام برای ادای احترام به او گذاشته شد و بزرگ ترین مراسم خاکسپاری برای او شکل گرفت، ملکه را غافلگیر کرده بود.

به عقیده شماری از تحلیلگران، مرگ مشکوک دایانا و آشکار شدن رابطه پنهانی چارلز با معشوقه سابقش که او نیز متاهل بود، شکاف میان مردم و خاندان سلطنتی را بیشتر کرد.

در تازه‌ترین نظر سنجی معلوم شد شمار هواداران نظام جمهوری یا جمهوری خواهان در انگلیس به بالاترین میزان از سال ۱۹۹۳ رسیده است و اکنون کمتر از ۵۷ درصد مردم خواهان بقای نظام سلطنتی اند.


کد مطلب: 811922

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/811922/حاشیه-های-درگذشت-ملکه-انگلیس

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com