جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

توصیه وزیر راه به زوار اربعین برای استفاده از خودرو شخصی/ نارضایتی از عملکرد بانک‌ها در نهضت ملی مسکن

چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب: 811515
وزیر راه با اشاره به عزل دو تن از مدیران ارشد ایران‌ایر به دلیل توزیع نامناسب بلیت پروازهای اربعین، گفت: از بانک‌ها به غیر از بانک مسکن در پرداخت وام نهضت ملی مسکن راضی نیستم و بسته تسهیلاتی ما اجرای مو به موی قانون جهش تولید و تامین مسکن است.
توصیه مهم وزیر راه به زوار اربعین
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در ساعت پایانی روز گذشته با حاضر شدن در برنامه صف اول نسبت به پاسخگویی به سوالاتی پیرامون سفر و اربعین و ساخت مسکن پاسخگو بود.

رستم قاسمی با اشاره به برنامه سفرهای اربعین گفت: از اواخر سال گذشته موضوع اربعین را در دستور کار قرار دادیم، در میر جاوه برای ورود متقاضیان از پاکستان مسیری در نظر گرفته شد که به صورت شبانه روزی کار شد و آماده شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نیاز به ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس برای انتقال ۵ میلیون زائر گفت: هم اکنون ۸ هزار دستگاه اتوبوس داریم و معاون اول رئیس جمهور دستور داده است دستگاه‌ها،وسایل حمل ونقل عمومی خود را در اختیار این بخش قرار دهند.

وی ادامه داد: در بخش ریلی ۱۰۰ درصد ظرفیت را افزایش داده‌ایم و ۳۰۰ هزار نفر قابلیت جابه جایی داریم، قطار زاهدان - خرمشهر هم امروز افتتاح شد و زائران زاهدان را به خرمشهر هدایت می‌کند. توصیه می‌شود مردم با توجه به تامین پارکینگ از وسایل شخصی خود استفاده کنند.

وی افزود: وضع جاده‌های منتهی به مرز مناسب است زیرا یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای اصلاح جاده ها هزینه شده است.

قاسمی تاکید کرد: مقرر شد، طی ۱۵ روز بازه زمانی اربعین هیچگونه هزینه عوارض آزادراهی از خودرو و اتوبوس‌ها گرفته نشود.

*رشد ۴۰ درصدی سفرها به عراق نسبت به اربعین سال گذشته
قاسمی با اشاره به اینکه هیچ ایرلاینی حق فروش بلیت به مقصد  نجف در بازه زمانی تعیین شده بیش از رقم تعیین شده را ندارد گفت: آژانس‌ها در بازه زمانی سفر اربعین حق فروش بلیت ندارند و خود ایرلاین با نرخ مصوب رفت و برگشت معادل ۶ میلیون تومان باید نسبت به فروش اقدام کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به محدودیت فرودگاه نجف  و بغداد نسبت به پرواز از مقصد ایران گفت: اگر هر کسی در بازه زمانی مذکور بیش از نرخ مصوب هزینه کرد به میز خدمت ما در فرودگاه مراجعه کرده و ما می‌دانیم با ایرلاین متخلف چه کنیم.

وی افزود: برنامه ما برای سفرهای امسال اربعین ۱۰۰ هزار تا ۱۱۰ هزار پرواز است که بیش از ۴۰ درصد رشد کرده اما بیش از ۵۰۰ هزار نفر متقاضی بلیت هوایی سفر اربعین بودند.

این مقام مسئول تاکید کرد: ۲ مدیر ارشد ایران ایر به دلیل توزیع نامناسب بلیت هواپیما طی روزهای اخیر عزل شده‌اند.
قاسمی با اشاره به آمار هواپیماهای زمینگیر گفت: ما زمانی که که کار را دست گرفتیم، ۷۶ فروند هواپیما داشتیم که قابلیت پرواز داشت و در قالب یک برنامه تعمیرات هم اکنون بیش از ۱۷۰ فروند هواپیمای آمده پرواز داریم.

وی ادامه داد: ما در مسئله تعمیرات هواپیمایی وضعیت بسیار خوبی داریم و هم اکنون ۹ فروند هواپیمای روسی در ایران و با توجه به توان متخصصان ایرانی درحال تعمیر است.

* ناوگان حمل و نقل محدود و فرسوده است
وزیر راه و شهرسازی با توجه به توسعه ناوگان ریلی در کشور گفت: بر اساس برنامه ما باید ۳۰ درصد از بار کشور را به وسیله حمل و نقل ریلی جابه‌جا کنیم اما ما دو مشکل ناوگان سن بالا و تعداد کم زیرساخت حمل و نقل مواجه هستیم.
عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به مسئله زیرساخت ریلی کشور گفت: زیرساخت‌های کشور نیز برای حمل و نقل ریلی بسیار ناکافی است و ما برای تحول در این بخش نیز برنامه مفصل داریم.

این مقام مسئول با اشاره به تکمیل خط آهن شلمچه-بصره گفت: مسئله داخلی عراق سبب شده تا شاهد توقف پیشرفت راه‌آهن شلمچه- بصره باشیم، امیدواریم با ایجاد ثبات در عراق این خط پیگیری شود.

وی افزود: ایران در مسیر ترانزیت بین‌المللی است و همه کشورهای حاضر در نشست عشق‌آباد درخواست ملاقات با ایران را داشتند چون ما بهترین مسیر کریدوری در منطقه هستیم و در حال تفاهم با تمامی این کشورها ظرف ۳ ماه هستیم.

قاسمی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ها در مورد استفاده از ظرفیت های کریدور ترانزیتی کشور گفت: بر اساس گزارشات، ۲۰۰ میلیون تن بار در حوزه منطقه است و ما اگر ۵۰ درصد از این بار را جذب کنیم بسیار خوب است. ما هیچ سالی بیش از ۳.۵ میلیون تن ترانزیت نداشتیم اما سال گذشته ۱۰ میلیون تن بار از کشور ترانزیت شد و هم اکنون با روس‌ها قرار داد انتقال ۲۰ میلیون تنی داریم و برنامه توسعه این قرارداد به ۵۰ میلیون تن وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما در یک برنامه ۴ ساله کریدورهای اصلی کشور در حوزه زیرساخت را توسعه دهیم تا حجم بار منطقه از کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب از ایران عبور کند.

وی افزود: انتقال بار از هند به فنلاند از ایران ۱۵ روز به طول می انجامد در حالیکه همین مسیر از طریق دریا بیش از ۴۵ روز زمان نیاز دارد و یک تحول بنیادی در دو ماه آتی در این حوزه اتفاق می‌افتد.

قاسمی با اشاره به مصوبه اخذ شده از هیات دولت گفت: مسیر چابهار-سرخس در شرق کشور و خط آهن رشت-آستارا جزء مهمترین زیرساخت‌های ریلی کشور است که تکمیل خواهد شد.

*اطلاعی از دلیل بازداشت مشاورم ندارم
رستم قاسمی در پاسخ به گفته مجری مبنی بر بازداشت تعدادی از افراد در وزارت راه، گفت: تعدای از اطرافیانم بازداشت نشده اند، فقط یک نفر از اطرافیان ما بازداشت شده و ما اطلاع نداریم به چه دلیل بازداشت شده است.

وی ادامه داد: من تاکید کردم، اگر کسی در موضوع اقتصادی مسئله ای داشته باشد و حتی چشم من باشد باید تخلیه شود؛ من در قرارگاه خاتم فعال بودم در سپاه قدس هم همینطور و در این مسایل حساس هستم در این موضوع هم من چون اطلاعاتی درباره بازداشت وی ندارم، لذا اظهارنظری نمی‌کنم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بستن گلوگاه‌های فساد گفت: ما در دو بخش، گلوگاه فساد داریم که این را در روزهای آتی به پنجره مشخص شده متصل می‌کنیم تا در دولت سیزدهم زمینه جلوگیری از فساد را فراهم کنیم.

* از بانک‌ها بابت تسهیلات مسکن راضی نیستیم
قاسمی با اشاره به اهمیت مسکن در کشور گفت: ما یک عقب‌ماندگی جدی در بخش ساخت مسکن در کشور داریم که بخش عمده آن مرتبط با پاسخگویی به نیازهای جدید است و بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون مسکن کم داریم.

وی گفت: از مهرماه به بعد، تحویل مسکن به متقاضیان ادامه پیدا خواهد کرد، من اعلام می‌کنم، در شهرهای که زمین وجود دارد، ما زمین رایگان می‎دهیم تا بروند و در مدت زمان معین خانه بسازند.

قاسمی با اشاره به برنامه دولت برای ساخت مسکن یک طبقه و دو طبقه گفت: در حال حاضر ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در مرحله نهایی شدن قرار گرفته و برنامه داریم تا پایان دولت ۸۰۰ هزار مسکن روستایی را تکمیل کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۳۰۰ هزار مسکن خودمالکی در دستور کار است، گفت: هدف ما در کشور افزایش عرضه مسکن است که به صورت شبانه روزی پیگیری می‌شود.

وی افزود: مسئله ما مسئله زمین نیست و ما زمین را برای ۲ سال آتی فراهم کردیم، رئیس‌جمهور دغدغه ساخت مسکن دارند و شبانه‌روزی این مسئله را پیگیری می‌کنند و دستور دادند همه دستگاه‌ها تا پایان شهریور زمین لازم را تامین کنند.

قاسمی با اشاره به تفاهم وزارت راه و سازمان ثبت گفت: اگر دستگاه‌ها زمین برای نهضت ملس مسکن ندهند، سند زمین به صورت یک طرفه برای وزارت راه و شهرسازی تامین شده است.

این مقام مسئول گفت: زمین‌هایی که از سمت دولت برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است، ۴ درصد کل زمین‌ها است.

قاسمی تاکید کرد: ما از بانک‌ها به غیر از بانک مسکن در نهضت ملی مسکن راضی نیستیم و بسته تسهیلاتی ما اجرای مو به موی قانون جهش تولید و تامین مسکن است.
https://jahannews.com/vdcizzavwt1azw2.cbct.html
jahannews.com/vdcizzavwt1azw2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *