چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

تیپ شخصیتی خود را بشناسید

جمعه ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب: 811436
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: انواع شخصیتی افراد به قراردادی، تهوری، واقع گرا، جستجوگر، اجتماعی و هنری تقسیم می‌شود که می‌توان با شناخت ویژگی‌های هر تیپ زندگی بهتری داشت.
تیپ شخصیتی خود را بشناسید
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر سمیه شاهمرادی روانشناس در برنامه حال خوب شبکه سلامت سیما با موضوع آگاهی از تفاوت‌های فردی و شناخت انواع شخصیتی بر اساس آزمون تیپ شناسی جان هالند افزود: بر اساس ۶ تیپ شخصیتی (قراردادی، تهوری، واقع گرا، جستجوگر، اجتماعی و هنری) قراردادی‌ها در چارچوب کار می‌کنند و بسیار منظم هستند، تهوری‌ها افراد هیجان خواهی هستند که قدرت را دوست دارند و همچنین در چارچوب بودن را دوست ندارند.
 
وی ادامه داد: شخصیت‌های اجتماعی صفت بارز برون گرایی را دارند و از فعالیت‌های اجتماعی که شامل کمک به دیگران باشد لذت می‌برند. تیپ واقع گرا به طور معمول در رشته‌های فنی مهندسی کار می‌کنند، افرادی که از کار با ابزار لذت می‌برند و دارای احساسات عمیقی نیستند.

این روانشناس درباره تیپ جستجوگر نیز گفت: ذهن این افراد علاقه به مطالعه و تحقیق دارد و در مشاغلی مشغول هستند که تحقیق و پژوهش در آن‌ها حرف اول را می‌زند.

شاهمرادی افزود: در افراد با تیپ هنری به طور معمول رنگ و بوی هنری در زندگیشان جاریست این افراد روحیه حساسی دارند همراه با احساسات عمیق، نظم و ترتیب کمی دارند و در چهارچوب نمی‌گنجند.

وی ادامه داد: نخستین چیزی که به فضای خانواده آرامش و صلح می‌بخشد خودشناسی و دیگر شناسی است، زیرا با اشراف در خلق و خوی خود و افراد خانواده شاهد درگیری کمتری بین اعضای خانواده خواهیم بود، در این صورت این افراد سعی نمی‌کنند دیگران را مجبور کنند که شبیه آن‌ها شوند.

این روانشناس گفت: اگر تیپ شخصیتی همسران با یکدیگر متفاوت باشد نمی‌توان به هر طرف گفت تغییر روش پیدا کنند بلکه با شناخت تیپ شخصیتی همسر، رفتار‌های او را ترجمه کنند و ابراز علاقه به زبان او را قبول کنند.

شاهمرادی افزود: اگر اعضای خانواده هر کدام تیپ شخصیتی مختلفی دارند باید سعی کنیم تفاوت‌های فردی یکدیگر را بپذیریم.

وی تأکید کرد: شناخت تیپ افراد خانواده نقش مؤثری در روابط اعضای خانواده با یکدیگر دارد.

این روانشناس گفت: رابطه‌ای که در آن صحبت کردن وجود دارد، به مراتب بهتر از رابطه‌ای است که در آن گفتگو وجود ندارد گفتگو حتی اگربا مشاجره انجام شود بهتر از رابطه بدون گفتگو است. گفتگو زمینه شناخت را مهیا می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تأکید کرد از تفاوت‌های فردی نترسیم و سعی کنیم با گفتگو قدم‌های هر چند اندک به سمت یکدیگر برداریم، افزود: مشاوره قبل از ازدواج و شناخت تیپ‌های شخصیتی اهمیت دارد، بعضی از صفات اگر در زوجین بطور مشترک وجود داشته باشد اختلافات را تشدید خواهد کرد که از آن جمله صفات روان رنجوری است. 

شاهمرادی گفت: انسان روان رنجور پرتنش است و زود از کوره در می‌رود. آن‌ها آدم‌های زود رنج و احساسی هستند در واقع آستانه تحمل کمتری دارند و ظرفیت پرخاشگری و اضطراب بالایی دارند.

وی از مهارت‌های ارتباطی به عنوان مهمترین اصول زندگی مشترک نام برد و افزود: این مهارت‌ها شامل مهارت گوش دادن، مهارت تعامل و مهارت گذشت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: تفاوت‌های شخصیتی در نگاه اول ممکن است جذاب به نظر برسند وافراد جذب انسان‌های متضاد خود شوند، اما این جذابیت‌ها آنی و گذرا است و زوجین در دراز مدت با مشکل مواجه خواهند شد. 

شاهمرادی افزود: تذکر این نکته ضروری است که فرایند ازدواج باید بدون عجله صورت گیرد یکی از دلایل اصلی زمان کافی برای ازدواج، همین جذابیت تضاد هاست، زیرا با گذشت زمان جذابیت خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: وراثت، محیط و تربیت، تیپ‌های شخصیتی مختلف را رقم می‌زند.
https://jahannews.com/vdcae6nai49n6y1.k5k4.html
jahannews.com/vdcae6nai49n6y1.k5k4.html
برچسب ها: شخصیت تیپ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *