جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱۳

آقای جهانگیری! چرا ۱۸ میلیارد دلار ارز دولتی واگذار کردید؟

سه شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۴۷
کد مطلب: 811359
جهانگیری به این مسئله مهم اشاره نکرده که اگر دولت گرفتار مضیقه‌های ارزی بود چگونه به خود اجازه داد ظرف چند ماه، بالغ بر 18 میلیارد دلار ارز دولتی را واگذار و خزانه را باز هم خالی‌تر کند؟!
آقای جهانگیری! چرا خزانه را خالی تر کردید؟
به گزارش جهان نيوز، وضعیت معاون اول رئیس دولت تدبیر برخلاف وعده‌های آن دولت مبنی بر بازگشت 150 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در صورت توافق با آمریکا تاکید کرد موجودی اسکناس کشور در اسفند 1396 زیر صد میلیون دلار بوده است. سال 1396 سال اوج اجرای برجام بود.
 
سایت جماران به نقل از کتاب «بدون دود و آتش و خون» نوشت: اسحاق جهانگیری، معاون اول دو دولت یازدهم و دوازدهم است. واژه «جنگ اقتصادی» را او خلق کرده است. در یکی از سخنرانی‌هایش به این ترکیب کلمات اشاره کرد و پس از او تقریباً بیشتر چهره‌های دولتی برای توصیف شرایط حاکم بر اقتصاد ایران، از جنگ اقتصادی بارها استفاده کردند.
جهانگیری می‌گوید: آمریکا می‌خواست ما نفت نفروشیم. کشتی به کشتی ما را دنبال می‌کردند. وقتی نظام بانکی آنها علیه ما شد، تقریباً تمام مفرهای انتقال پول به ایران را بستند. در این مقطع مسئله اصلی ما جابه‌جایی پول‌های خارج کشور میان حساب‌ها بود. این کار را انجام دادیم. کار سختی بود. سخت‌تر اینکه چنین کاری را بدون اینکه یک دلار از منابع کشور هدر برود انجام دادیم.
 
اینها را مردم باید بدانند. بعد از برجام ذخایر اسکناس کاغذی دلار در کشور به بالاترین سطح رسید. وقتی تحریم شروع شد، این اسکناس‌ها را برای وقتی ذخیره کردیم که همه مرزها را به روی ما ببندند که با اسکناس و نقدی خرید کنیم.
 
«به‌ جایی رسیدیم که ذخایر ارزی کشور به حدی بود که بتوانیم حداکثر کالاهای اساسی را تأمین کنیم. در حالی‌ که صنایع و تولید هم برای واردات و... نیاز داشتند. در این مرحله پتروشیمی‌ها و صنایع فلزی با آوردن ارزهای صادراتی‌شان به کشور کمک کردند.»
داستان ارز ۴۲۰۰ تومانی چیست؟ جهانگیری توضیح می‌دهد: «اینهم از آن جفاهای تاریخی است. اگر دولت در آن مقطع ورود نمی‌کرد، قیمت ارز جهش عجیبی پیدا می‌کرد. از چند هفته قبل‌تر ایادی برخی کشورهای منطقه در بازار ایران رخنه کرده‌ بودند و دلار کاغذی جمع می‌کردند. اسفند سال ۹۶ کل ذخایر اسکناس بانک مرکزی به کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار 
رسیده بود. 
 
جهانگیری به سناریوهایی اشاره می‌کند که در همان شب تعیین قیمت دلار (اردیبهشت 97) تعیین ‌شده بود: «همه می‌گفتند وضعیت ارز خراب است. رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گفت، باید ارز توزیع کنیم. دو سناریو وجود داشت. اول اینکه همین وضعیت را ادامه دهیم. اتفاق عجیبی هم نبود چراکه در طول دوره چهل سال گذشته، فقط هفت سال قیمت ارز آزاد بود. در دوره آقای‌ هاشمی چندین نرخ ارز وجود داشت. در دولت اول آقای خاتمی ارز چندنرخی بود، بعد تک‌نرخی شد. در دولت احمدی‌نژاد هم ‌ارز باز هم چندنرخی بود. سناریوی دوم همین اتفاقی بود که اجرا شد. یعنی تعیین قیمت واحد. قرار بود که قیمت ارز به عدد بالاتری برود ولی آقای رئیس‌جمهور مخالف بودند و در نهایت ۴ هزار تومان را پذیرفتند. باز هم بحث‌ها ادامه پیدا کرد و قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد. مسئله این است که عدد فیکس نبود و قرار بود که براساس شرایط تغییر کند. بعد گروه‌بندی کالایی شد و تخصیص ارز صورت گرفت. سه ماه بعد در جلسه سران سه قوه که سیاست‌های جدید ارزی بحث شد همان موقع آقای لاریجانی که رئیس مجلس بودند، پیشنهاد داشتند که قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان ثبات بماند و سران موافقت کردند.»
 
جهانگیری به این مسئله مهم اشاره نکرده که اگر دولت گرفتار مضیقه‌های ارزی بود چگونه به خود اجازه داد ظرف چند ماه، بالغ بر 18 میلیارد دلار ارز دولتی را واگذار و خزانه را باز هم خالی‌تر کند؟!
https://jahannews.com/vdcenz8vojh8zxi.b9bj.html
jahannews.com/vdcenz8vojh8zxi.b9bj.html
مرجع : کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بابا به این حزب کارگزاران زیاد گیر ندین...!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
هرچه که بود ارزاق مردم و شیر و گوشت مثل امروز اینقدر گران نبود
Iran, Islamic Republic of
بله بخش قابل توجهی از گرانی امروز هم تحفه دولت روحانی است. بیدار شی بد نیست.
Iran, Islamic Republic of
دلار رو جناب روحانی سه هزار رو ششصد تحویل گرفت بیست و هفت هزار تحویل جناب رئیسی داد اونموقع که سیزده هزارتومان دلار رو برد بالا احساس گرانی نمیکردی الان که سه هزار رفته بالا احساس گران میکنی.....
Iran, Islamic Republic of
18 میلیون دلار خزانه را نابود کردن حالا قیمت ها گران شده ؛ شما توی کارت پول نداشته باشی میتونی گوشت بخری دولت هم با خزانه خالی نمیتونه گوشت وارد کنه
Iran, Islamic Republic of
برو بررسی کن ببین جناب روحانی ارزاق مردم و شیر و گوشت و ماشین و ارز را با چه قیمتی از احمدی نژآد و حتی از دولت اول خودش تحویل گرفته و با چه قیمتی به رئیسی تحویل داده، بعد بیا اینجا نظر بده...
Iran, Islamic Republic of
پروژه تطهیر روحانی با توجه به دستاوردهای دولت رئیسی، رسما کلید خورده است..
Iran, Islamic Republic of
چند دستاورد دولت فعلی را بیان بفرمائید ممنون میشیم
Iran, Islamic Republic of
یکیش پرداخت ندانم کاری های دولت شما!!!
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
چرا دیگه صدا وسیما تو بازار دنبال تهیه گزارش گرانی و تورم کمر شکن نیست؟
Iran, Islamic Republic of
صدا وسیما فعلا درگیر حساب و کتاب حق پخش فوتبال است
Iran, Islamic Republic of
تا زمانیکه حسن روحانی و جهانگیری و دولت قبل پاسخگو نشده اند محال است دولت رئیسی موفق شود والسلام
فهیم
Iran, Islamic Republic of
اخوندی و حهانگیری چرا محاکمه نمی شوند؟