چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

نایلون شیرینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب: 811217
نایلون شیرینگ چیست و چه مزایایی دارد؟
واژه شیرینگ برگرفته از کلمه لاتین shrink بوده که به معنای بسته‌بندی کردن است و در زبان فارسی به آن شیرینگ، شرینک یا شیرینک گفته می‌شود. اگر دقت کرده باشید هنگام خریداری کالاهای مورد نیاز خود، بیشتر محصولات به صورت بسته‌بندی شده در بازار موجود هستند. نوعی از این بسته‌بندی‌ها به صورت شیرینگ یا حرارتی است که توسط نایلون شیرینگ یا به عبارتی پلاستیک شیرینگ صورت می‌گیرد.

از پلاستیک شرینگ در بسته‌بندی کالاهایی که نیاز به بسته‌بندی محکم و با استقامت دارند، استفاده می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی کامل نایلون‌ شرینگ، ویژگی‌ها و کاربردهای آن بپردازیم. بنابراین اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نایلون‌ها هستید توصیه می‌شود مقاله را تا انتها دنبال کنید.

نایلون شیرینگ چیست؟
انواع نایلون شرینگ توسط دستگاه‌های ویژه‌ای از مواد اولیه پلیمری خمیر مانند، تولید می‌شوند که مزایا و خواص بی‌نظیری دارند. پلاستیک شرینگ با توجه به‌ سفارش بازار و مشتریان، در ابعاد و ضخامت‌های مختلفی عرضه می‌شود.‌ در واقع متقاضیان این نایلون‌ها، واحدهای تولیدی هستند که جهت بسته‌بندی محصولات خود از نایلون‌های شیرینگ استفاده می‌کنند. پلاستیک‌های شیرینگ قابلیت تولید در لایه‌های مختلف از تک لایه تا چند لایه را دارند. این نایلون‌ها با استفاده از دستگاه‌های خاصی توسط حرارت‌دهی به دور محصول پیچیده می‌شوند.

انواع نایلون شیرینگ
پلاستیک‌های شیرینگ با توجه به تعداد لایه‌هایی که تولید می‌شوند به انواع تک لایه تا چند لایه تقسیم‌بندی می‌شوند. چند لایه بودن نایلون‌های شیرینگ، تأثیری در ضخامت آن‌ها ندارد اما در ایجاد مقاومت آن‌ها، در برابر پارگی و سوراخ شدن بسیار مؤثر است. نایلون‌ شرینگ همچنین از نظر نوع مواد اولیه به کار رفته در ساختارشان، به انواع مختلف نایلون Polyethylene ،po ،pp ،Polypropylene و PVC دسته‌بندی می‌شوند.‌ نایلون‌های شیرینگ تهیه شده با مشتقات پلی‌اتیلن مانند پلی‌اتیلن سبک خطی، تا ضخامت 50 میکرون نیز قابلیت تولید دارند.

برای استفاده از انواع مختلف این نایلون‌ها، ابتدا باید مشخص شود که پلاستیک شیرینگ برای بسته‌بندی چه نوع محصولاتی در نظر گرفته شده است. زیرا برخی از انواع نایلون‌های شیرینگ، به منظور بسته‌بندی مواد غذایی و دارویی تولید می‌شود و برخی دیگر از آن‌ها، براي مصارف صنعتی مناسب است.

مقایسه انواع مختلف نایلون شیرینگ


با شناخت و مقایسه انواع مختلف پلاستیک‌های شیرینگ بهتر می‌توان نایلون شرینگ یا فیلم مورد نیاز بسته‌بندی را انتخاب کرد. در زیر به معرفی برخی از انواع آن‌ها پرداخته شده است.

انواع مختلف نایلون‌های شیرینگ پلی‌اتیلن از طریق اضافه شدن گریدهای مختلف اتیلن در طی فرآیند پلیمریزاسیون تهیه شده است. در تولید فیلم‌های شیرینگ و استرچ از این نایلون‌ها استفاده می‌شود. از نایلون‌های شیرینگ ساخته شده با پلی‌اتیلن گرید چگالی پایین، در بسته‌بندی محصولات غذایی استفاده فراوان می‌شود.

نایلون شیرینگ خطی با پلی‌اتیلن خطی چگالی پایین، در بسته‌بندی محصولات صنعتی مانند سیم، کابل و … استفاده می‌شود. فیلم‌های شیرینگ تهیه شده از پلی‌اتیلن با چگالی بالا به دلیل برخورداری از استقامت و کشش بالا، در بسته‌بندی لوازم خانگی و دیگر محصولات صنعتی کاربرد دارند.

از نایلون‌های شیرینگ تهیه شده از پلی‌وینیل کلراید و پی وی سی نیز در بسته‌بندی انواع دیگری از محصولات تولیدی صنعتی، استفاده می‌شود.

نحوه بسته‌بندی محصولات با استفاده از نایلون شرینگ
همان‌طور که در بالا اشاره شد، بسته‌بندی کردن‌ محصولات توسط پلاستیک شرینگ با استفاده از ابزار و دستگاه‌های خاصی مانند دستگاه شیرینگ پک انجام می‌شود. این دستگاه‌ها به صورت اتوماتیک و نیمه اتومات در بازار وجود دارند که به طور کلی روش بسته‌بندی در هر دو نوع دستگاه، تقریبا مشابه است.‌ در همه این دستگاه‌های بسته‌بندی، کالای مورد نظر، توسط نقاله به درون کوره حرارتی هدایت می‌شود سپس در آن‌جا نایلون، تحت تاثیر حرارت داخل کوره خیلی محکم به دور محصول پیچیده می‌شود.

در واقع این نایلون‌ها در اثر گرمای داخل کوره نرم و پخته شده و بعد از عبور از محفظه‌های خنک‌کننده، قالب محصول را به خود می‌گیرند. در نهایت محصولات بسته‌بندی شده به روش شیرینگ به بازار عرضه می‌شوند.

ویژگی‌های نایلون‌های شیرینگ
 

نایلون شرینگ آذین پلاست قابلیت چاپ هر نوع لوگو، طرح و تصویری را بر روی خود دارد. بنابراین از آن‌ها می‌توان به منظور تبلیغات ویژه نیز استفاده کرد. چاپ بر روی پلاستیک شیرینگ علاوه بر تبلیغات، جلوه و نمای بهتری به بسته‌بندی محصول می‌دهد. تنها نکته‌ای که در مورد چاپ بر روی نایلون‌های شیرینگ باید مورد توجه قرار دارد این است که هنگام چاپ، باید دقت شود که خاصیت جمع‌شوندگی نایلون، باعث کشیدگی بیش از حد آن یا از بین رفتن وضوح تصویر نشود.
 
معایب نایلون‌های شیرینگ
این نایلون‌ها در کنار ویژگی‌ها و خواص زیادی که دارند، دارای یک سری معایب نیز هستند. از مهم‌ترین معایب آن‌ها می‌توان به حساسیت بالا در برابر تغییرات دمایی محیط اشاره کرد، طوری که با قرارگیری در محدوده دمایی 160 تا 220 درجه سانتیگراد دچار تغییر در شکل و ابعاد می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود محصولات بسته‌بندی شده با این نایلون‌ها در معرض گرما و حرارت مستقیم قرار نگیرند.

مزایای بسته‌بندی با نایلون شیرینگ
در بسته‌بندی محصولات توسط نایلون شرینگ، مزایای زیادی وجود دارد. از مهم‌ترین مزایای آن‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

● ایجاد مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و نیز ذرات معلق در هوا در محصولات بسته‌بندی شده
● ایجاد استقامت و استحکام بالا در مقابل وارد آمدن انواع ضربه‌های احتمالی در حین جابه‌جا شدن
● به وجود آمدن شفافیت و درخشندگی در کالاهای بسته‌بندی شده
● ایجاد مقاومت در برابر ساییدگی و فرسودگی در هنگام نگهداری در انبار
● ایجاد مقاومت در محصولات بسته‌بندی شده در برابر نفوذ نم، رطوبت و همچنین قرار گرفتن در زیر برف و باران

کاربردهای مختلف نایلون شرینگ
پلاستیک شیرینگ به دلیل دارا بودن ویژگی‌ها و خواص بی‌نظیر، در بسته‌بندی محصولات مختلفی کاربرد دارد.‌ نایلون‌ شرینگ در بسته‌بندی صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی، لوازم خانگی و ساختمانی بسیاری، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه در بسته‌بندی انواع نوشابه و آب معدنی، کنسروها، شیشه سکوریت، گیتار و ویولون از این نایلون‌ها استفاده می‌شود. در رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا نیز جهت حفظ تازگی و گرمی غذا از فیلم‌های شیرینگ سلفونی استفاده می‌شود.

جمع‌بندی
در این‌ مقاله به معرفی نایلون شیرینگ و مزایای آن‌ پرداخته شد. همان طور که در بالا اشاره شد، پلاستیک شیرینگ یکی از انواع محصولات پلیمری یا شیمیایی است که در بسته‌بندی محصولات مختلف کاربرد دارد. پلاستیک شرینگ در لایه‌های مختلف تولید می‌شوند و با توجه به ضخامتی که دارند در بسته‌بندی‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نایلون‌ها همچنین در ابعاد گوناگون تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. از نایلون‌های شیرینگ در بسته‌بندی مواد غذایی، بهداشتی، آرایشی، دارویی، لوازم خانگی و انواع کالاهای صنعتی استفاده می‌شود. برای بسته‌بندی محصولات با استفاده از نایلون‌ شرینگ، از دستگاه‌هایی مانند شیرینگ پک استفاده می‌شود.
https://jahannews.com/vdchzzn6q23nzid.tft2.html
jahannews.com/vdchzzn6q23nzid.tft2.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *