يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۱

ولایت‌مداری و بصیرت خصوصیت بارز آیت‌الله ناصری بود

يکشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب: 810398
یک کارشناس مذهبی گفت: «ولایتمداری» و «بصیرت دینی» دو خصوصیت مرحوم آیت‌الله ناصری بود که می‌توان ایشان را به عنوان الگو در بین اساتید و علما معرفی کرد.
ولایت‌مداری و بصیرت خصوصیت بارز آیت‌الله ناصری بود
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، آیت‌الله محمدعلی ناصری از علمای اخلاق روز جمعه در سن ۹۲ سالگی دعوت را لبیک گفت.

دو واژه با یک معنی
سجاد تنها کارشناس مذهبی و پژوهشگر حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با فارس درباره این عالم ربانی گفت: گرچه باید از دو واژه «ولایتمداری» و «بصیرت دینی» به عنوان خصوصیات آیت‌الله ناصری (ره) یاد کرد ولی اگر با دقت به معنای اصطلاحی این دو الفاظ نگاه کنیم مشخص می‌شود که منظور از این دو عنوان، یک معنا بیش نیست؛ چون در تفکر اسلام ناب محمدی (ص) ولایت‌مداری بدون بصیرت و هوشمندی معنا و مفهوم درستی ندارد و آیت‌الله ناصری آینه به تمام معنای الگوی ولایت‌مداری در بین اساتید اخلاق و علمای دین بود.

وی ادامه داد: باتوجه به این منظومه فکری اگر میان ولایت‌مداری و بصیرت دینی، جدایی و عدم ارتباط ببینیم و آنگاه در صدد برقراری پیوند و ارتباط معنایی میانشان برآییم معلوم می‌شود که نه از حقیقت ولایت و ولایت‌مداری راستین و مورد نظر اهل بیت علیهم‌السلام آگاهی کافی داریم و نه از بصیرت دینی بهره برده‌ایم. مرحوم آیت‌الله ناصری بارها در سخنان خود بر حمایت از ولایت تأکید ویژه داشتند و بارها از رهبر معظم انقلاب تمجید کردند و بر ایشان دعا کردند زیرا از نگاه شیعه، ولایت حکایت‌گر گنجینه‌های معنوی نهفته در باطن هستی و جان جهان است.

ولایت‌مداری راه هدایت و رستگاری است
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه ولایت‌مداری راه هدایت و رستگاری است، گفت: ایشان به خوبی دریافته بود که گردن نهادن به حاکمیت و ولایت ضرورت دارد؛ زیرا پذیرش ولایت اولیای خاص الهی برابر است با پذیرش ولایت خدا و در نتیجه، درآمدن در زمره مسلمانی و ورود در مسیر صراط مستقیم هدایت و رستگاری.

امام از خدا فیض می‌گیرد و امت از امام
وی با اشاره به نظر علامه طباطبایی درباره ولایت گفت: علامه طباطبایی در این زمینه می‌گوید: شناسایی خداوند بدون شناسایی امام صورت نمی‌گیرد؛ زیرا امام به منزله مصبّ، محل ریزش آبشار و جایگاه افاضه فیض از بالاست. پس نخست امام علیه‌السلام که از همه کامل‌تر است فیض می‌گیرد و بعد بقیه موجودات از امام فیض می‌گیرند. خود امام علیه‌السلام همه‌اش فیض و فیض کامل است، منتهی فیوضات دیگری هم هست که از راه او به دیگر موجودات می‌رسد، که از آن جمله، معرفت‌الله است.

این پژوهشگر اهل بیت (ع) افزود: این سخنان علامه طباطبائی برگرفته از روایات فراوانی است که در این زمینه وارد شده است. از جمله آن، روایتی است که در آن مردی از محضر امام صادق علیه‌السلام می‌پرسد، پدر و مادرم به فدایت! مراد از «معرفت‌الله» مورد نظر شما چیست که اگر کسی به آن دست یابد به عبادت خدا روی می‌آورد و از عبادت غیر او بی نیاز می‌شود؟ امام علیه‌السلام فرمود: این که مردم هر زمان امام خویش را که ولایت‌پذیری از او و اطاعتش بر آنان واجب است، بشناسند. (شیخ صدوق، علل الشرائع، مکتبة الداوری، قم، ۱۳۸۵ ه.ق، ج ۱، ص ۹)

اعتقاد به ولایت فقیه در تمامی سخنان آیت‌الله ناصری دیده می‌شود
تنها با بیان اینکه حمایت آیت‌الله ناصری از مقام معظم رهبری متکی به اعتقادات، ارزش‌ها و منابع اعتقادی و دینی بود، گفت: این یعنی ولایت فقیه را آن گونه که به معنای واقعی کلمه از منابع دینی و منابع روایی و سخنان عصمت و طهارت می‌تواند یک انسان عالم استنباط کند و به دست بیاورد، تبعیت می‌کرد. تبعیت و اعتقاد به ولایت فقیه در تمامی سخنرانی‌ها و جلسات آیت‌الله ناصری نسبت به رهبر معظم انقلاب دیده می‌شود، به نحوی که می‌توان گفت آن مرحوم همان‌گونه که در تاریخ عمار یاسر نسبت به نبی گرامی اسلام (ص) و نسبت به امیرالمؤمنین علی (ع) تبعیت و رفتار می‌کرده، وی نیز نسبت با رهبری نظام این گونه بود.

وی در پایان گفت: آیت‌الله ناصری به حق عارفی ویژه بود و بیش از آنکه اهل فقه و فقاهت باشد، اهل عرفان بود که می‌توان از ایشان به عنوان الگوی تمام‌عیار ولایت‌پذیری یاد کرد که بارها در سخنرانی خود بیان کردند همواره گوش به فرمان ولایت فقیه هستند.
https://jahannews.com/vdcgyz977ak9qw4.rpra.html
jahannews.com/vdcgyz977ak9qw4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شادی ارواح طیبه همه شهدا،صلوات.