پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

رختشویی کنار جوی آب؛ دهه ۵۰ شمسی!

پنجشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۱۹
کد مطلب: 810296
روزگاری بود که مردم تهران و شهرهای بزرگ ایران هنوز در جوی خیابان‌ها رخت می‌شستند و این روزگار زیاد هم دور نبود؛ دهه ۵۰ شمسی بود.
رختشویی کنار جوی آب؛ دهه ۵۰ شمسی!
به گزارش  جهان نيوز به نقل از فارس، رختشویی کنار جوی آب در شهرهای بزرگ ایران و همه جای ایران از قدیم رواج داشت و تا آخر دوره قاجار و بعدها در دوره پهلوی و پیش از لوله کشی آب و حتی پس از آن همچنان ادامه داشت و وضعیت این‌گونه بود: «متمولان و اعیان مکانی را در حیاط اندرونی خانه برای شستن رخت‌ها در نظر می‌گرفتند که حوض آب و کانال‌هایی برای ورود و خروج آب داشت.

زنان در دیگر خانه‌ها، از آب حوض برای رخت‌شویی بهره می‌بردند.

بسیاری از خانه‌ها، حوض و حوضچه به‌عنوان مکانی برای ذخیره آب و شست‌وشو در حیاط داشتند...

بسیاری از خانه‌ها در محله‌های فقیرنشین پایتخت، مکانی مناسب برای ذخیره آب نداشتند به همین علت زنان لباس‌ها و ظرف‌های کثیف را کنار جوی‌ها و رودخانه‌ها می‌شستند.

این زنان در زمان‌هایی ویژه بر لب جوی‌ها به کار شست‌وشو می‌پرداختند».

از دهه ۳۰ شمسی به‌تدریج فشاری‌ها آمدند که آب بهداشتی داشتند ولی تعدادشان کم بود و این‌طوری بود: «رختشویی در کنار فشاری‌ها نوبتی بود.

محله‌های مرکزی و اصلی تهران مانند بازار، عودلاجان، دروازه‌غار و سنگلج نخستین محله‌هایی بودند که صاحب شیرهای فشاری شدند و به‌تدریج بر تعداد آنها در سراسر شهر افزوده شد...

با این حال تا دهه ۵۰ شمسی کمتر از ۵۰۰ شیر فشاری در تهران بود و هرجا مردم به شیر فشاری دسترسی نداشتند همچنان در جوی‌ها و نهرها رخت می‌شستند که البته آبشان معمولا آلوده بود».
https://jahannews.com/vdcdnz0j9yt0fx6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdnz0j9yt0fx6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *