سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱

تجهیز صندوق اعتباری هنر

شنبه ۵ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۵:۱۷
کد مطلب: 810257
ماموریت صندوق اعتباری هنر پس از روی کار آمدن دولت اتخاذ تصمیم برای حمایت واقعی از هنرمندان است.
تجهیز صندوق اعتباری هنر
به گزارش جهان نيوز، علی بهادری جهرمی، سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به دیدگاه‌های فرهنگی در دولت سیزدهم در گفتگو با مهر، گفت: دولت در حوزه فرهنگی تمام دیدگاه‌های موجود در کشور را که در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند، به رسمیت می‌شناسد و سعی کرده است تاکنون از سلایق مختلف در این امر بهره ببرد. مسائل فرهنگی به دلیل خاص بودن نیازمند گفت وگوی های دائم با هنرمندان و اهالی فرهنگ است و دولت خودش را از این موضوع بی بهره نمی‌داند.

دبیر هیئت دولت گفت: دولت در یک سال گذشته نیز به صورت مستمر با چهره‌های فرهنگی، پیشکسوتان و موثرین این حوزه ارتباط داشته است. گاهی این ارتباط از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده و گاهی نیز به صورت مستقیم از سمت دفتر ریاست محترم جمهور انجام شده است. دولت خود را متعهد می‌داند برای نمایش ظرفیت عظیم فرهنگی کشور، از همه ظرفیت فرهنگی با سلایق مختلف استفاده کند.

جهرمی یکی از تفاوت‌های فرهنگی دولت در یکسال گذشته را حضور چهره‌های فرهنگی تازه نفس، جوان و البته خوش فکر می‌داند که به صورت مستمر در دستگاه‌های فرهنگی از جمله وزارت ارشاد از بالاترین رده تا مدیران میانی در کل کشور حضور دارند. این اتفاق باعث شده است سیستم فرهنگی کشور از خلاقیت بیشتری در اجرای طرح‌های حوزه فرهنگ برخوردار باشد، البته در کنار این جوانان چهره‌های پیشکسوت و باتجربه نیز حضور دارند و این دو بال جوانی و تجربه به صورت دائم با یکدیگر فعالیت می‌کنند.

جهرمی در ادامه با اشاره به تاکید دولت بر راه اندازی فعالیت‌های فرهنگی که بر اثر کرونا تعطیل شده بودند گفت: در این راستا جشنواره‌های مختلف فرهنگی کشور با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله جشنواره فیلم فجر با حضور پرشور سینماگران در سراسر کشور و حتی به طور ویژه در مناطق محروم برگزار شد. نمایشگاه کتاب تهران هم بعد از دو دوره تعطیلی و برگزاری به صورت مجازی در مصلی تهران برگزار شد که با اقبال خوب مردم و اهالی نشر مواجه شد.

سخنگوی دولت با اشاره به مسائل اقتصادی کشور در چند سال گذشته گفت: مسائل اقتصادی ناشی از کرونا در چند سال گذشته هنرمندان را نیز در سختی گذاشت و به هنر آسیب وارد کرد. با اهتمام دولت بر واکسیناسیون سراسری، سینماها و سالن‌های تعطیل شده تئاتر بازگشایی شد.

بهادری گفت: در همان دو سه ماه ابتدایی دولت، ۵۰۰ میلیارد تومان برای صندوق اعتباری هنر در نظر گرفته شد. مأموریت صندوق اعتباری هنر پس از روی کار آمدن دولت اتخاذ تصمیم برای حمایت واقعی از هنرمندان است. تاکنون در چند مرحله هم حمایت‌های ناشی از آسیب کرونا پرداخت شده هم در مناسبت‌های ملی و مذهبی مبالغی برای چهره‌های فرهنگی تدارک دیده شده است. این اتفاق اگرچه نمی‌تواند تمام و کمال همه مسائل را پوشش بدهد اما با این حال می‌تواند گوش‌های از سختی‌ها را کاهش دهد.

علی بهادری جهرمی یکی از اتفاقات ویژه فرهنگی را در یک سال گذشته هماهنگ کردن دستگاه‌های فرهنگی کشور دانست و گفت: دولت معتقد است سیستم فرهنگی کشور باید به صورت هماهنگ عمل کند تا بازدهی مناسبی داشته باشد. با عنایت به این مساله است براساس بند (ز) تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، دستگاه‌های اجرایی مجاز هستند تا (۲) درصد از بودجه هزینه‌ای خود را در راستای هم افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای، نوین، نشر و کتاب و گردشگری و صنایع دستی هزینه کنند. این مساله علاوه بر اینکه می‌تواند گشایش خوبی در امر حوزه فرهنگ ایجاد کند، نوید یک هماهنگی بین دستگاه‌های فرهنگی را خواهد داد.

به گفته بهادری جهرمی راه اندازی شورای عالی سینما در دولت کنونی با ریاست معاون اول رئیس جمهور اقدام مهمی است که نشان می‌دهد دولت سینما را در اولویت فعالیت‌های فرهنگی خود می‌داند.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به بحران کاغذ که چند سالی است گریبان‌گیر مطبوعات و ناشران شده است، گفت: از بدو شروع فعالیت دولت همواره کاغذ مسأله اساسی ما بوده است. به همین خاطر تقویت و احیای کارخانه‌های داخلی کاغذ در دستور کار قرار گرفت تا کتب درسی و آموزشی برای چاپ از کاغذ داخلی استفاده کنند. با این تدبیر سهم استفاده کتاب آموزشی و درسی در سال آینده از کاغذ تولید داخل از ۵ درصد به بیش از ۶۰ درصد رسیده است و تلاش می‌شود این مسیر تا خودکفایی کاغذ ادامه پیدا کند.

همچنین ۴۰ میلیون دلار با ارز ترجیحی برای تأمین کاغذ روزنامه و تحریر اختصاص داده شد تا فعالیت مطبوعاتی و نشر کشور بدون اختلال ادامه پیدا کند.
https://jahannews.com/vdcamwna049n6u1.k5k4.html
jahannews.com/vdcamwna049n6u1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *