دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

آلودگی صوتی چه بلایی سر حیوانات می‌آورد!؟

پنجشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب: 810178
نتایج یک مطالعه جدید آثار زیان‌بار افزایش آلودگی صوتی بر انواع مختلف جانوران را نشان می‌دهد.
آلودگی صوتی چه بلایی سر حیوانات می‌آورد!؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، به دنبال افزایش جمعیت انسان‌ها در کره زمین، شهرنشینی نیز افزایش پیدا کرده است و به دنبال افزایش شهرنشینی شدت آلودگی صوتی نیز بیشتر شده است. تشدید آلودگی صوتی علاوه بر تأثیرات روانی و جسمانی که بر انسان‌ها دارد، حیات وحش را نیز درگیر می‌کند که به تازگی گروهی از دانشمندان به بررسی تأثیرات سوء آلودگی صوتی بر انواع مختلف جانوران پرداخته‌اند.

بر اساس این گزارش، برخی از بی‌مهرگان مانند عنکبوت‌های شکاری صدا را از ارتعاشات با موهای ریز پاهای خود تشخیص می‌دهند که افزایش آلودگی صوتی می‌تواند این توانایی آن‌ها را مختل کند. صدای بلند می‌تواند برای همیشه به شنوایی جوندگان آزمایشگاهی آسیب برساند که این مورد بر نتایج آزمایشات دارویی مؤثر است زیرا موش‌هایی که در معرض صدای بلند قرار می‌گیرند، به داروی مسکن رفتار متفاوتی نشان می‌دهند. یافته‌های مطالعات آزمایشگاهی جوندگان را می‌توان به سایر پستانداران نیز تعمیم داد.

این گزارش می‌افزاید، در نتیجه آلودگی صوتی حیوانات وحشی از استرس مزمن و مشکلات باروری رنج می‌برند و مسیر مهاجرت خود را در پاسخ به سر و صدا تغییر می‌دهند. همچنین حیوانات محصور شده که اغلب در معرض سطوح بالایی از سر و صدای تولید شده توسط انسان هستند، دچار درد، ترس و مشکلات شناختی می‌شود. به عنوان مثال در ماهی‌ها، ارتعاشات ناشی از سر و صدای شدید می‌تواند به نوبه خود بر شنوایی و شناوری آن‌ها تأثیر بگذارد.

تحقیقات دانشمندان دانشگاه آنگلیا راسکین نشان می‌دهد که حیوانات مزرعه سطوح بالایی از ارتعاش را در حین حمل و نقل تجربه می‌کنند که این سر و صدا به حیوانات آسیب می‌رساند. این گروه تحقیقاتی در حال بررسی این موضوع است که آیا ارتعاشات ناشی از کار ساختمانی بر حیوانات باغ‌وحش نیز تأثیر می‌گذارد یا خیر. مطالعه سر و صدا در باغ وحش‌ها دشوار است زیرا کنترل عوامل دیگر مانند آب و هوا و حضور بازدیدکنندگان نیز باید بررسی شود. یک رویداد پر سر و صدا مانند یک جشنواره موسیقی محلی می‌تواند باعث ترس طولانی مدت در حیوانات شود.

 scienecealert نوشت، نتایج ارتباط بین سر و صدا و ترس در سگ‌ها نشان داد که 50 درصد از سگ‌های خانگی هنگام ایجاد صداهای غیرمنتظره پنهان می‌شوند. مرغ‌های پرورشی که در معرض صدای وسایل نقلیه و حتی موسیقی هستند نیز از ترس یخ می‌زنند. نخستی‌ها، پرندگان و قورباغه‌ها می‌توانند در کوتاه‌مدت مانند افزایش سر و صدا در مهمانی‌ها خود را با محیط‌های پر سر و صدا سازگار کنند اما پیامدهای درازمدت افزایش آلودگی صوتی بر آن‌ها هنوز مشخص نیست.
https://jahannews.com/vdccmxq442bqss8.ala2.html
jahannews.com/vdccmxq442bqss8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *