کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حجت الاسلام قرائتی:

سند تحول خوب است اما اصل تحول جگر می‌خواهد

31 مرداد 1401 ساعت 14:19

رئیس ستاد اقامه نماز، نماز را یک عامل مهم تربیتی عنوان کرد و از مدیران ادارات کل آموزش و پرورش خواست تا نه تنها خود به این فریضه الهی بی توجهی نکنند بلکه دانش آموزان را با نماز آشتی دهند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از مهر، حجت الاسلام قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز، در سی وششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش، اظهار کرد: ما این روزها از سند تحول آموزش و پرورش صحبت می‌کنیم سند تحول خوب است اصل تحول خوب است اما باید کسی باشد که برای تحول جگر داشته باشد.

وی ادامه داد: دانش آموز ما می‌داند در آلمان فلان محقق چه کاری کرده است اما از بزرگان خودمان خبری ندارد قرآن می‌فرماید بعضی چیزها هیچ ارزشی ندارد و ما در مدارس بعضی چیزهایی به بچه‌ها یاد می‌دهیم که هیچ ارزشی ندارد هویت خودمان را کوچک می‌شماریم و هویت کشورهای دیگر را بزرگ می‌کنیم.

قرائتی با اشاره به اینکه ما روحیه خودباختگی داریم، افزود: ما یک انقلابی نیاز داریم که تمام علومی که به درد نمی‌خورد را کنار بگذارد و علومی که به درد می‌خورد را در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها بگنجاند.

این کارشناس مذهبی افزود: در مدارس کلاس ابتدایی‌ها بیشتر از راهنمایی‌ها نماز می‌خوانند راهنمایی‌ها بیشتر از دبیرستان‌ها نماز می‌خوانند و دبیرستان‌ها بیشتر از دانشگاه‌ها. ما تلاش کرده‌ایم برنامه ریزی هم داشته‌ایم اما شکست خورده است آنچه که دانش آموز را تقویت می‌کند روانشناسی نیست بلکه برنامه‌ریزی دقیق و تحول است.

حجت الاسلام قرائتی گفت: مدیران آموزش و پرورش ما چرا در مدارس و در ادارات نماز جماعت نمی‌خوانند؟ آقای مدیر آموزش و پرورش شما که باید به مدارس سر بزنی چرا این را ساعت اذان نمی‌گذاری که هم بازدید کنی و هم با بچه‌ها نماز بخوانی.

وی با اشاره به خاطره‌ای در زمان دکتر مرندی وزیر بهداشت سابق گفت: یک بیمارستان ساخته بودند و ایشان را بردند تا آن را افتتاح کند. دکتر مرندی به همراهان گفت که نمازخانه بیمارستان را من ندیدم گروه مهندسین و هیئت امنا جزو برنامه شأن این نبود که مسجد هم برای بیمارستان بسازند گفتند این اتاق بالا باشد برای نمازخانه. ایشأن گفت که اینجا اتاق بیمارستان است نمازخانه نیست این اتاق به درد نمازخانه نمی خورد» این مدیر خوب است که به نماز اهمیت می‌دهد. رهبر انقلاب گفتند مدیران باید غیرت داشته باشند و برای اهداف انقلاب و اسلام تلاش کنند. این مدیر خوب است که به نماز اهمیت می‌دهد رهبر انقلاب گفتند مدیران باید غیرت داشته باشند و برای اهداف انقلاب تلاش کنند.

وی ادامه داد: نسبت به نماز اهمیت نمی‌دهیم اما اگر گوجه گران می‌شود اعتراض‌ها بلند می‌شود خداوند هر اتفاق عجیبی که می‌افتد به انسان دستور می‌دهد نماز بخواند زلزله، سیل، خورشید گرفتگی می‌شود خدا می‌گوید نماز آیات بخوانیم تمام مسائل تربیتی در نماز است اگر نماز اقامه شد و نماز در جامعه شکل خوبی گرفت و اهمیت پیدا کرد تمام مشکلات برطرف می‌شود.

این استاد پیشکسوت قرآنی ادامه داد: آموزش و پرورش ۶ مشکل دارد. نخست معلمان از نظر معیشتی مشکل دارند فضای آموزشی ما و سواد معلمان ما کم است. اینها را وزرای قبلی حل نکرده‌اند و اینها باید حل بشود و کسی که رئیس جمهور است اگر انقلابی باشد می‌تواند اینها را حل کند ما چقدر فضاهای خالی داریم که از آن استفاده نمی‌شود چقدر حسینیه‌ها داریم که خالی مانده است و فقط و فقط در ایام ماه محرم از آن استفاده می‌شود.باید مهارت بچه‌ها را هم افزایش بدهیم بگوییم هر کسی کار ابتکاری انجام دادن نمره خاصی دارد. کشور ما جنوب و شمال آن دریا است اما جوانان ما در رودخانه می‌افتند و غرق می‌شود باید شنا به بچه‌ها یاد بدهیم ۲۶۸ داستان در قرآن است این قصه‌ها پر از حکمت است.

وی با توصیه‌ای به مدیران آموزش و پرورش استان‌ها ادامه داد: خودتان تا شبی یک آیه از قرآن نخوانده اید، نخوابید قرآن اهمیت دارد و در آن راه و روش زندگی هم وجود دارد این را هم اهمیت بدهید.

وی ادامه داد: باید رفت به سمت تربیت کردن درست. باید دین و هویت بچه‌ها را حفظ کنیم و این مستلزم مطالعه مستمر و ارتباط با اسلام شناسی که بتواند به شبهات جوانان پاسخ دهد.

در پرونده «آموزش و پرورش» بخوانید:
حقوق کدام یک از معلمان باید افزایش پیدا کند؟!
ارزش‌گذاری اشتباه و صف کشی برای پولدار شدن
کاسبی و تاجری برخی پزشکان از اینجا آب می‌خورد +جزئیات
معضلی در راه گزینش دانش‌آموزان برای دانشگاه/ کنکور باید حذف شود یا نه؟
هدررفت ۱۲ سال فرصت استعدادیابی برای ورزش قهرمانی!
جای خالی یک درس مهم برای دانش آموزان
«مدارس غیرانتفاعی» یا «مدارس انتفاعی»؟!/ ۱۴ نکته درباره یک فاجعه‌!
چرا رواج «مدارس اسلامی» در کشور نگران کننده است؟!
آموزش و پرورش به چه معلمانی نیاز دارد؟
توصیه ۲۵ سال پیش رهبری که هنوز عملی نشده چه بود؟!
«کاظمی آشتیانی»ها یا رونالدو؟
هشت نکته مهم با نامزد تصدی وزارت آموزش و پرورش
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای این ۹ مورد برنامه دارد؟

جایگاه «علم نافع» در آموزش و پروش و مسیری که باید تغییر پیدا کند


کد مطلب: 809845

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/809845/سند-تحول-خوب-اما-اصل-جگر-می-خواهد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com