جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۱۶
ارگان مطبوعاتی شهرداری تهران:

مسیر سلبریتی‌ها اینگونه اصلاح می‌شود +جزئیات

يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب: 809718
حتما شنیده‌اید که در روزهای اخیر بیلبوردهای تبلیغی فلان بازیکن فوتبال (علی کریمی)را به‌دلیل اهانت به شعائر حسینی پایین کشیده‌اند. یا احتمالا خبردار شده‌اید که بازیگری قرار است به‌دلیل اظهارنظرهای نادرست و خلاف واقع خود نسبت به کشور، ممنوع‌الکار شود.
مسیر سلبریتی‌ها اینگونه اصلاح می‌شود +جزئیات
به گزارش جهان نيوز، حتما شنیده‌اید که در روزهای اخیر بیلبوردهای تبلیغی فلان بازیکن فوتبال (علی کریمی)را به‌دلیل اهانت به شعائر حسینی پایین کشیده‌اند. یا احتمالا خبردار شده‌اید که بازیگری قرار است به‌دلیل اظهارنظرهای نادرست و خلاف واقع خود نسبت به کشور، ممنوع‌الکار شود.
 
واقعیت چیست؟ آفت اظهارنظرهای سطحی، کم‌عمق و بدون آگاهی، به جان اهالی عرصه هنر و ورزش کشور افتاده. مشکل‌ کجاست؟ این گفته‌های نادرست، باعث مخدوش شدن فضای روانی جامعه می‌شود. درد ماجرا هم اینجاست؛ این سلبریتی‌ها حتی حاضر نیستند پای حرف‌شان بمانند. هر روز رنگ عوض می‌کنند.

سلفی‌گرفتن با زلزله‌زدگان کرمانشاه، همراه شدن با اغتشاشگران آبان 98، حمایت از قاتلان و جانیان با هشتگ اعدام نکنید، دروغ و افترا نسبت به برقرارکنندگان نظم و امنیت با هشتگ تفنگت را زمین بگذار و... همه دستپخت چند سال اخیر سلبریتی‌هایی بوده که در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن میل شدیدی به دیده شدن داشته‌اند و نادانسته در زمین دشمن بازی کرده‌اند.

خب، بالاخره این سلبریتی‌ها در این بلبشوی گفتاری روزگار ما، حرف بزنند یا نزنند؟ موضع بگیرند یا نگیرند؟ حتما آزادی بیان وجود دارد. حتما هر شهروندی آزاد است اظهارنظر کند، اما این روزها با پدیده سلبریتیسم مواجهیم؛ پدیده‌ای که در آن سلبریتی‌ها، فراتر از حوزه فعالیت‌شان، در همه عرصه‌های سیاسی، مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و... نظر می‌دهند.

وقتی این چهره‌های شناخته شده هنر و ورزش، اصرار دارند در هر امر تخصصی و غیرتخصصی حرفی بزنند، باید هزینه آن را هم بپذیرند. اگر اشتباه کنند و هواداران خود را به اشتباه بیندازند، اگر نادرست بگویند و سیاه‌نمایی کنند، اگر اثر سوء بگذارند و فرهنگ عمومی را تخریب کنند، باید مسئولیتش را بپذیرند و پاسخگو باشند.

حالا یک‌بار دیگر به این دو اتفاق روزهای اخیر از این زاویه نگاه کنید. یک ورزشکار درباره یک امر مذهبی، نظر نادرست می‌دهد و حالا باید هزینه آن را با پایین آمدن بیلبوردهایش در شهر بپردازد. یک بازیگر (ترانه علیدوستی) در یک جشنواره خارجی به دروغ علیه کشورش حرف می‌زند و حالا باید منتظر ممنوع‌الکاری باشد. اینها اتفاقات مثبتی است که می‌تواند جلوی اظهارنظرهای نادرست و اشتباه سلبریتی‌ها را بگیرد. به هرحال داشتن شهرت، مجوز اظهارنظر بی‌قاعده در حوزه‌های تخصصی نیست.

ساده‌تر می‌گویم و می‌نویسم؛ انتظار معقول این است که سلبریتی‌ها در حوزه‌ فعالیت خودشان اظهارنظر کنند. چهره‌های معروف هنری و ورزشی که هم درباره قیمت پوشک بچه حرف می‌زنند و هم درباره کاندیدای اصلح ریاست‌جمهوری نظر می‌دهند، باید هزینه این حرف زدن‌ها را هم بپردازند. این شاید تنها راه عبور از دنیای «سلبریتی‌گرایی» به دنیای «نخبه‌محوری» باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چرا عکس این خانم را کار کردی؟
Iran, Islamic Republic of
یکی از انتظارات از جریان غالب انقلابی این است که مسیر جهت دهی غیرعقلانی، غیرمنطقی، مغایر با منافع ملی و اسلامی و در یک کلام الگو شدن شخصیت های کم عمق و آسیب‌زا را به نحو درست و منطقی و قانونی ببندد تا الگوهای نادرست کادرسازی شده اجتماعی، با سیره و عمل خود موجب سوختن خشک و تر نشوند
Iran, Islamic Republic of
وقتی بفهمن که حرف های مفتشون هزینه داره
دکه اف رو میزنن
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
آفرین بهتر ازین نمیشه ....!!!!!
Moldova, Republic of
مگر هم قشرها بخصوص بعضی قشرهای خاص در مورد همه چیز نظر نمی دهند؟؟ و ملت هم هزینه اظهار نظرهای غیر کارشناسی انها را می دهد
Iran, Islamic Republic of
هرکسی چنین کند خطاست
Iran, Islamic Republic of
احسنت به شما. .
سجاد
Turkey

نه به علی کریمی
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
این قشر باید تاوان حرفها و موضعگیریها و عملکردشان را به شدیدترین وجه ممکن بدهند.
Romania
آخه نخبه ها که از کشور میرن چجوری نخبه محوری کنیم
Iran, Islamic Republic of
افراد دربیان عقاید خود آزادند
Iran, Islamic Republic of
چطور شما می توانید بگویید که سلبریتی‌ها در چه حوزه‌ صحبت کنند
Iran, Islamic Republic of
لطفاً فرهنگستان برای واژه ممنوع الکار ..کاری بکند...چون معنی ندارد کار فارسی الف و لام بگیرد!!!
Iran, Islamic Republic of
سلبریتی ها هرچه دارند از این کشور و مردم این کشور دارند .شورشو درآوردند .