جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

شمسایی: شهروندی آمریکا را قبول نکردم

يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب: 809684
در سال 2000 به من پیشنهاد دادند تا شهروند آمریکا شوم اما آن را رد کردم، چون عاشق ایران و ایرانی ام.
شمسایی: شهروندی آمریکا را قبول نکردم
به گزارش جهان نيوز، وحید شمسایی متولد شهریور 1354 و کاپیتان سابق تیم ملی فوتسال که سابقه حضور در تیم‌های استقلال تهران، ارم کیش قم، لاتزیو ایتالیا، تام ایران خودرو، فولاد ماهان سپاهان اصفهان، گیتی پسند، دبیری تبریز و تأسیسات دریایی را در کارنامه خود دارد و به عنوان مربی- بازیکن در سال‌های 92 تا 95  با تیم‌های دبیری تبریز و تأسیسات دریایی سه بار پیاپی به عنوان قهرمان و یک  بار هم نایب قهرمانی لیگ برتر و قهرمان جام باشگاهای آسیا شده است.

شمسایی در عرصه ملی شش دوره در سال‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۳، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ و ۲۰۱۵ میلادی به عنوان بهترین بازیکن سال فوتسال آسیا انتخاب شده‌ است. وی با ۳۹۲ گل زده بعد از فالکائو برزیلی بهترین گلزن تاریخ فوتسال ملی در جهان است و در حال حاضر هم بعنوان سرمربی تیم ملی فوتسال کشور فعالیت دارد.

وحید شمسایی با حضور در خبرگزاری فارس به سوالات خبرنگاران این خبرگزاری در یک گفت‌وگوی صمیمی پاسخ داد.

فارس: چه اتفاقی افتاد که  شما وارد عرصه مربیگری  شدید؟
خدا را شاکرم روزی توانستم پیراهن مقدس تیم ملی را بر تن و برای کشور و مردمم افتخارآفرینی کنم. این موضوع مربوط به گذشته است. در ابتدا در قالب لیگ به عنوان مربی بازیکن کارم را با دبیری تبریز آغاز کردم و با این تیم توانستم قهرمان لیگ ایران شوم. بعد از آن به تأسیسات دریایی رفتم و با این تیم 2 قهرمانی و یک نائب قهرمانی در ایران بدست آوردم و همچنین  یکبار هم قهرمان آسیا شدیم.

*به خاطر قراردادم با تاسیسات نتوانستم سرمربی تیم ملی شوم
بعد از انحلال باشگاه تاسیسات بعد از چند سال وقفه مجددا بعنوان مربی بازیکن در گیتی پسند کارم را شروع کردم و در نهایت در پایان فصل نایب قهرمان لیگ شدیم. در این مدت فراز و نشیب‌های زیادی داشته‌ام. در زمان کفاشیان ریاست فدراسیون فوتبال، افتخاری رئیس کمیته فوتسال بودند برای حضورم در تیم ملی  برنامه خواستند و در نهایت برنامه اینجانب مورد موافقت فدراسیون قرار گرفت. یادم است در آن مقطع استخاره‌ای زدم و خوب آمد اما متاسفانه به دلیل اینکه من قرارداد دو ساله با  باشگاه تأسیسات داشتم و این تیم باید در جام باشگاه‌های آسیا شرکت می‌‌‌‌کرد منوچهری رئیس تأسیسات دریایی که معاون وزیر نفت  هم بودند با حضورم در تیم ملی موافقت نکرد.

بعد از این موضوع فدراسیون فوتبال افتخاری رئیس کمیته فوتسال با ناظم‌الشریعه وارد مذاکره شدند که در نهایت وی توانست به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب و تا سال گذشته سرمربی این تیم  بودند و  خدایی زحمات زیادی کشیدند و به همراه تیم ملی افتخارات خوبی از جمله قهرمانی در آسیا وسومی در جهان و.... بدست آورد.

*تیم ملی ارثیه پدر کسی نیست و متعلق به 85 میلیون ایرانی است
 همیشه گفته‌ام از من  بزرگ‌تر در تیم ملی حضور داشتند، افراد در تیم ملی می‌آیند و می‌روند. تیم ملی ارثیه پدر کسی نیست قطار پیشرفت این تیم هیچ وقت متوقف نمی‌شود به این دلیل که  این تیم  متعلق به  مردم بزرگ ایران است. در زمان عزیزی خادم با من صحبت شد که سرمربی تیم ملی شوم و بعد از رفتن عزیزی خادم از فدراسیون پروسه قراردادم  تا زمان میرشاد ماجدی ادامه یافت و در نهایت این قرارداد نهایی شد. همانطور که گفتم این قطار ادامه دارد.

  یکی از بزرگان همیشه می‌‌گفت وقتی که در باشگاهی قراردادی را  امضا می‌کنی منتظر باش هر زمان عذر شما را بخواهند. اینجا که دیگر تیم ملی و متعلق به کشور 85 میلیونی است. من کیسه‌ای برای این تیم ندوخته‌ام. با آمدنم به دنبال چیزی نبودم  و حضورم، فقط به عنوان یک ادای دین بوده و حقی که فوتسال برگردن من دارد بوده است.

* کیسه ای برای تیم ملی ندوختم و در بدترین شرایط این مسئولیت را قبول کردم
 در بدترین شرایط موجود سکان تیم ملی را در دست گرفتم. چند مقوله برای این موضوع وجود داشت. از ابتدای حضورم عزیزی خادم رئیس فدراسیون عزل شد و  فدراسیون با سرپرستی اداره شده و قرار است هشتم شهریور مجمع برگزار و رئیس جدید فدراسیون معرفی شود. از طرفی نسلی که واقعاً ستاره بودند در آسمان این رشته پا به سن گذاشتند. من باید با آنها خداحافظی کنم البته آنها همین الان هم می‌توانند حرف اول را در آسیا بزنند اما ما به دنبال جوانگرایی هستیم.

حضورم در تیم ملی برای 2.5 سال آینده و بازی‌های جام جهانی است. از شانس من یک سال جام جهانی عقب افتاد، پس پروسه حضورم در تیم ملی دو ساله است و  ما  کار سختی در پیش رو داریم  و در این مدت ما باید تغییر نسل را انجام دهیم.

*شرایطم در تیم ملی سخت و تغییر نسل به من خورده است
 در فوتسال کشورمان چند مربی خارجی حضور داشتند. خسوس کاندلاس و ویکتور هرمانس آنها به ایران آمدند و برنامه‌ریزی خوبی داشتند و این چرخه تا به امروز با مربیان مختلف ادامه دارد. در کمیته فوتسال هم همین گونه بود در ابتدا درودیان و بعد به آقای ترابیان و... رسید و در نهایت این شد که تیم ملی سوم جهان شود. از 2013 الی 2016 که خسوس کاندلاس سرمربی تیم ملی بودند قهرمان آسیا و  دو نایب قهرمانی و بعد از آن هم با ناظم‌الشریعه  قهرمان آسیا و سوم جهان شدیم و آن نسل فوتسال طلایی تا به امروز ادامه داشته است. متاسفانه تغییر نسل به من خورده به همین دلیل کارمان سخت است.
 

فارس:  معتقدید عدم نتیجه‌گیری احتمالی در جام ملتهای آسیا به خاطر تغییر نسل خواهد بود؟
خیر، من از ابتدای حضورم در تیم ملی می‌دانستم پایم را کجا گذاشته‌ام. چرا همه‌اش باید بگوییم یک خارجی آمد و نسلی را ساخت، رفت. چرا یک بار نگوییم یک ایرانی تمام عواقب کارش را پذیرفت و تغییر نسل را در تیم ملی انجام داد. من در این رشته آسیب دیده‌ام ،زانو، قلبم و...در طول این مدت برخوردهای ناشایست زیادی دیدم اما هیچ وقت ناامید نشدم.

*  حتی اگر لطمه بخورم جوانگرایی را انجام می‌دهم
همیشه با عشق، پیراهن تیم ملی را بر تن کردم. به اندازه انگشتان دو دست آقای گل و بهترین بازیکن آسیا شدم. یک روزی بیشترین گل را در فوتسال جهان زده بودم. حالا دیگر وظیفه من است که به فوتسال و تیم ملی کشورم دینم را ادا کنم و ثابت کنم می‌توان با همین جوان‌ها کارهای بزرگ انجام داد ولو اینکه در این کار لطمه بخورم اما قطعا این کار را انجام می‌دهم.

فارس : شنیده شده شما اسامی جدید تیم ملی را برای بازی‌های آسیایی به AFC اعلام کردید اما همچنان نام بازیکنان قدیمی در لیست است؟
نباید به این بازیکنان گفت قدیمی آنها در مقطع خودشان جوان بودند و بهترین عملکرد را تا به امروز داشته‌اند. بگذارید برای شما یک مثال بزنم در فوتبال زمانی که علی دایی و خداداد عزیزی در تیم ملی حضور داشتند بازیکنان خوبی در خط حمله داشتیم اما متأسفانه همه این بازیکنان به دلیل بزرگی امثال دایی‌ها و ... پشت خط ماندند و نتوانستند در تیم ملی حضور داشته باشند. یا جواد کاظمیان که بارها با هم صحبت کردیم در آن مقطع به دلیل حضور خوب مهدوی‌کیا در تیم ملی نتوانست در تیم ملی به خوبی دیده شود.

* در لیست نهایی به جام ملتها 5 تا 6 بازیکن جوان که سابقه هیچ بازی بین المللی ندارند حضور دارند
 باید در یک جایی به این جوانها فرصت داد. ما هنوز  اسامی نهایی تیم ملی را به AFC اعلام نکردیم و با قدرت اعلام می‌کنم از نسلی که در جام جهانی یک سال پیش بودند حداقل 9 نفر  بازیکن جدید و جوان در بازی‌های آسیایی داریم پس 70 درصد تیم تغییر کرده. به خوبی می‌دانم در صورت عدم نتیجه‌گیری حرف‌های بسیاری برعلیه من مطرح می‌شود اما برایم مهم نیست. در اسامی بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی حدوداً 5 الی 6 نفر آنها اصلاً بازی‌های آسیایی  و یا هیچ تورنمنت بین‌المللی را ندیدند.

فارس: به دلیل تأخیر عذر اسماعیل پور و عظیمی را در اردوی تیم ملی خواستید؟
من از ابتدای شروع به ورزش آدم با نظمی بودم. حتی با شلوغی و حاشیه‌ای که داشتم سعی می‌کردم نظم را رعایت کنم و  همیشه نیم ساعت زودتر در تمرینات حضور و نیم‌ساعت دیرتر خارج می‌شدم. در مورد بی‌نظمی کسی نمی‌تواند من را مواخذه کند.

وقتی که شما می‌دانید عید نوروز است و احتمال می‌دهید جاده شلوغ است زودتر برنامه‌ریزی خود را برای هر کاری انجام می‌دهید که سروقت حضور داشته باشید.

یادم است زمانی که در لاتزیو ایتالیا بودم به تمرینات دیر رسیدم در آن مقطع 100 یورو جریمه شدم عین حرفی که مربی تیم  به من زد گفت برای من فرقی ندارد که تو سه ساعت زودتر حرکت کنی یا 10 دقیقه؛ شما دیر برسید باید تاوانش را بدهید. بار اول، دوم جریمه و مرحله سوم خداحافظ و اخراج. برای من فرقی ندارد که ترافیک از شمال به تهران 5 ساعت یا یک ساعت باشد. آقای اسماعیل‌پور از بازیکنان بزرگ و تاپ ایران و آسیا هستند و یا بهروز عظیمی جوان که با سن 20 سال به تیم ملی دعوت شده چرا با تاخیر وارد اردو شدند؟ من اگر جای عظیمی جوان بودم از یک روز قبل به اردوی تیم ملی مراجعه می‌کردم. برای من نظم و انظباط از همه چیز مهمتر است.
 

فارس: مردم شما را به عنوان فردی انقلابی و مذهبی می شناسند؟
ما نباید دین و دیانت را به ورزش ارتباط دهیم. از روز اول در یک خانواده مذهبی به دنیا آمدم و به من اصول دین، شرعیات دین  و.... یاد دادند. هیچ زمان عقبه خودم را فراموش نمی‌کنم. بگذارید در این مورد زیاد صحبت نکنم و من همیشه توکلم به خدا بوده است. خدا را شکر ما مردم و مملکت امام حسینی داریم. همه عاشق ائمه و اهل بیت هستند. من هم جزئی از همین مردم هستم. مردم ایران آنقدر به من لطف دارند و هرکجا من را می‌بینند مورد احترام آنها واقع می‌شوم. این مردم بودند که من  را وحید شمسایی کردند. اگر آنها نبودند امثال شمسایی‌ها هم وجود نداشت. من همیشه شرمنده محبت‌های آنها هستم.

فارس: عده ای از ورزشکاران به کشورهای اروپایی پناهنده شدند نظرتان را در این مورد بفرمایید ؟
من هیچ وقت جای دیگران نیستم و نظری هم نمی‌دهم. می‌توانم خودم را قضاوت کنم در سال 2000 به من پیشنهاد سیتیزنی آمریکا را دادند اما به دلیل اینکه من عاشق ایران و مردمش هستم قبول نکردم. بگذارید به صراحت بگویم من عاشق تهرانم در این شهر  بزرگ شدم و آن را دوست دارم. در ایتالیا که حضور داشتم کارت اقامتی 5 ساله داده بودند و بعد از آن 10 ساله و بعد هم اقامت دائمی می‌شد اما به دلیل  اینکه من  عاشق ایران و مردمش بودم حتی به دنبال تمدید آن نرفتم. خیلی‌ها به من گفتند که اشتباه کردی اما من هیچ اشتباهی انجام ندادم همانطور که گفتم من عاشق ایران و مردمش هستم.

 از کشورهای حاشیه خلیج فارس هم پیشنهادهای خوب و متفاوتی داشتم و دارم. باز تکرار می‌کنم من ایران را دوست دارم و منبع درآمد خوبی دارم و ازهمه مهم‌تر مردم ایران به من احترام می‌گذارند و زندگی راحتی دارم من برای زندگیم تلاش  و زحمت  زیادی کشیدم اگر کسی بگوید من ریالی سواستفاده کردم بیاید بگوید.

* مردم ایران زیر بار حرف زور نمی‌روند و به هیچ کس باج نمی‌دهند
 مردم ما در شرایط بد اقتصادی قرار دارند و خیلی از افرادی که می‌شناسم با سیلی صورت‌شان را سرخ نگه داشتند؛ اما مردم ایران زیر بار حرف زور نمی‌روند و به هیچکسی باج نمی‌دهند و با هر سختی مقابله می‌کنند و در زمان نیاز  به کمک یکدیگر می‌روند. همه ما اعتقادات خاص خودمان را داریم؛ اما متأسفانه دولتمردان ما آنگونه که باید عمل کنند، عمل نکرده‌اند. شما ببینید وقتی زلزله یا سیلی می آید مردم خودشان اولین کسانی هستند که به کمک یکدیگر می‌روند. همیشه مردم گام‌شان جلوتر از دولت در هر مقطعی بوده است.

فارس: کادر فنی انتخاب کردید که سابقه آنچنانی ندارند. در این باره انتقاداتی وجود دارد.
 در انتخابم برای کادر فنی تیم ملی از افرادی استفاده کردم که هم از لحاظ اخلاقی و هم از لحاظ فنی که مهم‌ترین آن وفاداری است را به این تیم آوردم. در انتخابم برای کادر فنی تیم ملی سن، شخصیت، از لحاظ فنی، تحصیلات و وفاداری را در نظر گرفتم. سفال‌منش بالاترین مدرک کلاس بدنسازی در سطح دنیا را دارد و مدرکش را در کانادا و آمریکا گرفته و مقطعی هم سرمربی تیم لبنان بوده، مدرس AFC و فیفا است. در تأسیسات دریایی با من همکار بوده و با هم در ایران و آسیا قهرمان شدیم.

* کادر فنی تیم ملی حرفه‌ای،فنی و تحصیلکرده هستند
نفر دوم سیامک داداشی 6 سال بازیکن تیم ملی و مدرک تحصیلاتش دکترا  و در بازی‌های آسیا قهرمان شدیم. نفر سوم آقای نظری تنها دروازه‌بانی که در تاریخ فوتسال ایران بهترین دروازه‌بان جهان شده و خودش تمرین دهنده دروازه‌بان تیم ملی بوده است. از نظر من این اشخاص یک گروه کاملاً حرفه‌ای، فنی،‌ کاربلد، درجه یک و (وفادار) هستند. الحمدالله دنیای ما دنیای دور زدن و بی‌وفایی است. تمام اعضای کادر فنی من سبقه قهرمانی در آسیا و قهرمانی در لیگ را دارند.

*به خاطر شرایط مالی فدراسیون مربی بارسلونا را جذب نکردیم
من به دنبال جذب  مربی اسپانیایی بودم که مربی بارسلونا بود اما متأسفانه فدراسیون در یک شرایط بد مالی قرار گرفته بود و نتوانستیم مربی خارجی جذب کنیم من می‌توانستم موضوع مالی را  تأمین کنم دوستانی داشتم که این کار را انجام می‌دادند اما چرا باید من این کار را بکنم مربی خارجی می‌توانست به فوتسال و ورزش ما کمک کند. ماشاءالله در کشور ما آنقدر کلاس دانش‌افزایی برگزار می‌شود که نمی‌دانیم کی این کلاس‌ها می‌خواهد تمام شود.

* آقایان مگر بازیکنان تیم ملی باید در چادر بخوابند.
یکی از دوستان در ابتدای شروع کارم در تیم ملی به من گفت که ما برای اردوی تیم ملی هتل گرفتیم. واقعا نمی‌دانم این چه حرف‌هایی است که میزنند. بازیکن تیم ملی که نباید در چادر بخوابد. امروز اگر تیم‌های ملی نتیجه بگیرد ما می‌توانیم در فدراسیون سمتی داشته باشیم و یا اگر باشگاه‌ها در رده‌های مختلف نتیجه بگیرند فدراسیون می‌تواند استوار باشد. ما  امروز به خود می‌بالیم که فوتبال ما به جام جهانی صعود کرده است. به واسطه صعود به جام جهانی مدیران ما می‌توانند روی این موضوع مانور بسیار دهند و افتخار کنند. مگر امکانات تیم ملی چیست؟ همین هتل‌، غذا، البسه و ...

* امکانات غذا ، لباس، هتل و....چیزهای ابتدایی یک تیم است
بازیکن تیم ملی محتاج یک پیراهن نیست و با این پیراهن نمی‌خواهد به عروسی یا میهمانی برود. این موضوع را برای ماجدی سرپرست فدراسیون فوتبال توضیح داده‌ام و گفتم شما خودت بازیکن تیم ملی بودی و در مقطعی که فوتبال بازی می‌کردی حتما اقوامی داشتی؛ اگر یکی از اقوام به شما بگوید پیراهن تیم ملی‌ات را به من بدهید آیا شما می‌گویید نمی‌دهم؟ بالاخره  در یک جایی یاید پیراهنی هدیه کرد.در کشورهای مختلف تا هواداری درخواست پیراهن می‌کند بازیکن پیراهنش را در می‌آورد و به وی اهدا می‌کند.

 * ملی پوشان بعد از سوت پایان بازی فرار می‌کردند.
متاسفانه در  کشور ما و در مقطعی بازیکنان تیم ملی به محض اینکه سوت پایان زده می‌شد از ترس تحویل لباس‌ها هر کدام به یک جایی فرار می کنند. لباس یک چیز ابتدایی در تیم‌های ملی  و باشگاهی است. خدا را شکر فدراسیون با برند داخلی مجید قرارداد خود را نهایی کرده و قرار است با این پیراهن در جام جهانی شرکت کنیم. در کشتی دنیا و والیبال دیدیم یکسری از کشورها  از برند ایرانی مجید استفاده می‌کنند و این یک افتخار برای هر ایرانی است و  ما هم در تیم ملی با عشق آن را می‌پوشیم.

فارس: نظرتون در مورد فدراسیون فوتبال و شرایط فعلی آن چیست؟
* آدم مستقلی هستم و با اسم اشخاص کاری ندارم.
فدراسیون در حال حاضر با سرپرست اداره می‌شود و توقعی از ریاست آن نداریم. وقتی به یک مدیری بگویند سه ماه دیگر بیشتر نمی‌توانی کار کنی استرس در کارش ایجاد می‌شود. من هم سرمربی تیم ملی فوتسال هستم و باید دست به عصا راه بروم. در حال حاضر کشور ما تحت تحریم ظالمانه قرار دارد. من با هیچ اسمی در فدراسیون کار ندارم و زمانی که به فدراسیون آمدم مستقل عمل کرد‌ه‌ام. ماجدی، عزیزمحمدی و تاج  این سه بزرگوار در انتخابات برای ریاست فدراسیون شرکت کردند باید ببینیم  8 شهریور کدام یک سکان فوتبال کشور را در دست می‌گیرد در این چند ماه عده ای به من می‌گویند که شما با ماجدی بستید عده دیگر می‌گویند شما با تاج . این حرف‌ها چیست دیگر؟ من از روز اول گفتم  آدم مستقلی هستم و کاری به اسم اشخاص ندارم.

* مدیری مثل صفایی فراهانی ندیدم
در طول دوران حضور ورزشی‌ام هیچ مدیری مثل صفایی فراهانی در فدراسیون ندیده‌ام.در آن مقطع که  جوانی 21 ساله بودم فراهانی از برنامه و پلن صحبت می‌کرد اما من که جوان  بودم متوجه صحبت‌‌های وی نمی‌‌شدم. بعد از فراهانی، دادکان به فدراسیون آمد که در آن مقطع فدراسیون بهترین شرایط مالی را داشت. بعد از دادکان، کفاشیان که چهره جذاب و خندانی داشت و همه می‌گفتند که وی هر سؤالی را با خنده رد می‌کند اما اینطور نبود کفاشیان با همین خنده کارهایش را به خوبی انجام می‌داد. بعد از کفاشیان ، تاج و مدتی هم بهاروند سرپرست و بعد از آن عزیزی خادم و حالا هم میرشاد ماجدی به عنوان سرپرست کارش را در فدراسیون ادامه داده است همه  آنها تمام تلاش خود را برای پیشرفت فوتبال کشور و سر بلندی ایران عزیز انجام دادند.

* بعضی از کشورها  سیاست را با ورزش اشتباه گرفتند
هر فردی که به فدراسیون آمد زحمت خودش را کشید. ما باید قبول کنیم فدراسیون فوتبال تحریم است. پول‌های ما در فیفا  و AFC بلوکه شده و نمی‌توانیم آن را دریافت کنیم. من برای دیدار تدارکاتی با آرژانتین شخصاً مکاتبه کرده‌ام و تمام اسناد آن موجود است. در یک اتفاق سیاسی به یکباره فدراسیون این کشور برای دیدار دوستانه تیم ملی فوتسال ویزا صادر نکرد این تقصیر فدراسیون نیست که بعضی از کشورها ورزش را با سیاست اشتباه گرفتند همه باید قبول کنیم ورزش سیاسی شده است.

فارس: ماجرای لغو بازی تدارکاتی با اسپانیا و پرتغال چه بود؟
ما مشکلی برای دیدار با پرتغال و اسپانیا نداشتیم اما متأسفانه تاریخی را که به ما اعلام کردند شرایط لازم برای حضور نداشتیم. زمانی که ما تاریخ درخواست دادیم آنها شرایط بازی نداشتند. یکی دیگر از مشکلات من در تیم ملی  این است که بازی جام ملت‌های آسیا خارج از برنامه فیفادی قرار دارد با این وضع اگر کشورهای اروپایی سه لژیونر ملی‌پوش ما را ندهند در جام ملت‌ها به مشکل می‌خوریم.

* اگر در جام ملتها تیم‌های اروپایی لژیونرهای ما را ندهند به مشکل می خوریم
این خودش یک معضل بزرگ برای من و تیم ملی است. قرار است در جام ملت‌ها  4 الی 5 بازیکنی که در جام جهانی قبلی حضور داشتند را به این بازی ها ببریم که از این پنج نفر سه نفر آن لژیونر هستند. نمی‌دانم که آیا تیم‌های اروپایی با حضور این بازیکن‌ها در آن مقطع موافقت می‌کنند یا خیر؟ ما باید اسامی تیم ملی را تا قبل از 3 شهریور به فیفا اعلام کنیم اما واقعاً نمی‌دانم چه باید کرد؟ 
 

فارس: در زمان حضور ناظم‌الشریعه در تیم ملی شما بارها در رسانه‌ها اعلام کردید سرمربی تیم ملی توان برخورد با فدراسیون را برای گرفتن پاداش و حقوق  کادر فنی ندارد  اما حالا خودتان هم دچار این معضل شدید.
 به صراحت می‌گویم فدراسیون تا این لحظه با ما همکاری لازم را داشته است. از زمان حضورم در تیم ملی هر درخواستی که از فدراسیون  داشتم عملی شده حتی نوع  تغذیه، هتل، البسه و... فدراسیون برای من تهیه کرده است. وقتی فدراسیون تمام تلاش خود را برای جهت حل مشکلات تیم ملی می‌کند نمی‌توانم معترض باشم و بگویم بد هستند! تا امروز که با شما صحبت می‌کنم تمام حق و حقوق من را پرداخت کرده‌اند و گفته‌اند تا چند روز آینده حقوق کادر فنی هم پرداخت خواهد شد. در گذشته فدراسیون برای تیم ملی اردو می‌گذاشت و اردو لغو می‌شد و یا پاداش و حقوق بازیکنان را نمی‌دادند اما سرمربی تیم ملی سکوت می‌کرد.

فارس: شائبه‌های در مورد پرداخت حقوق شما و کادر فنی تیم ملی زیر 20 سال ایجاد شده که چرا باید در نزدیکی انتخابات مجمع ریاست فدراسیون فوتبال پرداخت شود؟
  من در رابطه با این موضوع ورود نمی‌کنم خدا رحمت کند شهید بهشتی گفته بود ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت، خدا کند این موضوع برای فدراسیون ما برعکس نباشد.

فارس: در مورد نحوه تغذیه و جریان برنج نخوردن خود بفرمایید؟
من از سال 78 برنج را از دستور غذایی خودم حذف کردم. برنج نخوردن من در کل کشور یک سوژه شده است. در خیابان که پا می‌گذارم وقتی جوانی من را می‌بیند می‌گوید آقای شمسایی هنوز برنج نمی‌خوری و ... من می‌دانستم برنج گران می‌شود گفتم بهتر است که آن را از برنامه غذایی‌ام حذف کنم (با خنده) 

فارس : شما سه دختر محجبه در منزل دارید آیا پیشنهاد ورزش به آنها داشته‌اید یا خیر؟
* خانواده من هم مثل مردم ایران عاشق ائمه اطهار و امام حسین (ع) هستند
دختر بزرگم دوست داشت ورزش را به صورت حرفه‌ای ادامه دهد؛ اما من دوست نداشتم. وی در حال حاضر در دانشگاه فیزیولوژی بدن که  شاخه‌ای از ورزش است تحصیل می‌کند. البته نه اینکه گفته باشم ورزش نکنند زندگی فرزندانم با ورزش عجین شده است. خانواده من هم مثل مردم ایران عاشق ائمه اطهار و امام حسین (ع) هستند و دوست دارم فرزندانم در این فضا بزرگ شوند. متأسفانه در کشورما به ورزش بانوان اجحاف شده است. ما یک کشور اسلامی هستیم و پوشش اسلامی نسبت به اعتقاداتمان باید رعایت شود.

* بانوان ما با حجاب اسلامی افتخارات بزرگی بدست آوردند مسئولین توجه بیشتری به آنها کنند
 بانوان ما با حجاب اسلامی در عرصه‌های سخت بین‌المللی ببینید چه مقام‌هایی کسب کرده‌اند. فوتسال، فوتبال، وزنه‌برداری و ... مثلاً پوشش تیم ملی فوتسال بانوان را نگاه کنید. این تیم قهرمان آسیا می‌شود و قرار بود بعد از کسب قهرمانی فدراسیون نفری 20 میلیون تومان به آنها پاداش دهد متاسفانه بعد از چند سال وقفه زمانی این پاداش  پرداخت شد که آن مبلغ ارزش خودش را از دست داده بود.
این مسائل تأثیر زیادی بر ورزش بخصوص ورزش بانوان دارد. یا تیم والیبال در کشورهای اسلامی با حجاب اسلامی بعد از 55 سال قهرمان والیبال می‌شوند و یا بانوی وزنه‌بردار ایران و ... بانوان ما همه نخبه هستند و استعداد ورزشی دارند این استعداد  در ذات بانوان خوب کشورمان وجود دارد. مسئولین باید شرایط را برای حضور هرچه قدرتمندانه بانوان آماده و ساختار و برنامه‌ریزی درستی داشته باشند که آنها بتوانند در عرصه بین المللی همچنان موفقیت بدست آورند.

* آقایان در شروع کار خود خوب حرف می‌زنند
من در فوتسال آمده‌‌ام تیم ملی را از نظر ساختار تشکیلاتی برهم زده‌ام و به دنبال جذب جوان و جوانگرایی در این تیم هستم. فردا اگر من با این جوان‌ها مقامی بدست نیاورم مطمئناً همین مسئولین می‌گویند آقای شمسایی خداحافظ!‌ اما وقتی که یک برنامه و ساختار منظم داشته باشیم قطعا در آینده موفق می‌شویم. آقایان همیشه خوب بلدند حرف بزنند. وقتی که در ابتدای حضورشان در مسئولیتی قرار می‌گیرند می‌گویند ما این کارها را انجام می‌دهیم اما بعد از مدتی حرفشان در حد شعار بر روی کاغذ باقی می‌ماند.

 فارس: برنامه آینده شما برای پیشرفت فوتسال ایران چیست؟
* ترسی برای خداحافظی از تیم ملی ندارم
من به اندازه قراردادی که با فدراسیون دارم باید تلاش کنم. فردا اگر نتیجه نگیرم به من می‌گویند خداحافظ؛ از خداحافظی‌ام ترسی ندارم اما سعی می‌کنم در مقطعی که حضور دارم تغییراتی برای موفقیت تیم ملی کشورم انجام دهد. همان ابتدا گفتم من هیچ کیسه‌ای برای تیم ملی ندوخته‌ام. من وظیفه‌ام است و فوتسال بر گردن من حق دارد و تمام تلاشم را برای موفقیت این رشته در سطح داخلی و بین المللی انجام می‌دهم.
 تیم ملی والیبال را دیدید وقتی که تیم ملی در دو بازی شکست خورد همه گفتند وای مربی ایرانی! و ... اما خدا را شکر در ادامه همین مربی ایرانی توانست کاری کند که مربیان خارجی نتوانستند. 

آیا قول قهرمانی در جام ملت‌ها را می‌دهید؟
*قول قهرمانی رفتن روی مین است
قول قهرمانی دادن انگار رفتن روی مین است. یک روزی فوتبال ایران قهرمان آسیا بود اما چند سال است که قهرمان نشده‌ایم. با صراحت می‌گویم اگر ما به فریاد فوتسال نرسیم و همین‌طور در جا بزنیم به راحتی عناوین خود را از دست می‌دهیم. به این دلیل که کشورهای دیگر خیلی بهتر از ما کار می‌کنند و سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند. برای مثال بگویم هفت نفر از بازیکنان جوان ژاپن که در زیر 21 سال مسابقات تبریز قهرمان شدند در حال حاضر در بزرگسالان حضور دارند اما برعکس تیم فوتسال کشورمان را ببینید. ما کسی را نداریم به جز سالار آقاپور که با من در مقدماتی آسیا حضور داشته و یا مسعود یوسف که با من به تیم ملی آمد.

 باشگاه‌ها به جوانان اعتماد نمی‌کنند. در کشور اندونزی پنج مربی ژاپنی حضور داشتند اما نتوانستند کار شایسته‌ای برای این کشور انجام دهند اما محمد هاشم‌زاده کاپیتان سابق تیم ملی را ببینید از زمان حضورش در این کشور  چه عملکردی داشته یا  ناظم‌الشریعه و  یا خانم یاری در تیم ملی آقایان و بانوان عراق که در مسابقات جام کشورهای عربی توانستند قهرمان و نایب قهرمان شوند. پس این نشان می‌دهد ایرانی‌ها استعداد ورزش دارند. 

 فارس: نظرشما در مورد رده های پایه در فوتسال کشور چیست؟
* در صورت عدم راه اندازی و حمایت فدراسیون از رده های پایه آینده به مشکل می خوریم
اگر با این روش جلو برویم قطعاً در آینده شکست می‌خوریم. ما باید رده‌های پایه را فعال کنیم نه اینکه فقط اسمش باشد که رده پایه داریم و یا در مقطعی که فدراسیون می‌خواهد در یک تورنمنتی شرکت کند ما رده‌های پایه را جمع و بعد از تورنمنت رها کنیم. باشگاه‌ها و فدراسیون باید در رده‌های پایه فعال باشند. استعداد در کشور ما بیش از کشورهای دیگر است. ژن ما ژنی است که زود می‌توانیم در هر چیزی که به آن علاقه داریم پیشرفت کنیم اما این به تنهایی کافی نیست مسئولین باید کمک کنند و شرایط زیرساخت، ساختار و ... را فراهم کنند. من معتقدم اگر این مسیر همین‌طور ادامه پیدا کند سنگ بزرگی  در آینده نه چندان دور پیش‌پای ما قرار دارد.

 فارس : آیا  تیم ملی به تورنمت تایلند می‌رود؟
تایلند دعوتنامه ارسال کرده و انشالله 17 شهریور قرار است به تایلند برویم این کشور تفاوت زمانی 3 الی 4.5 ساعته با کشور دارد و  این موضوع کمی ما را نگران می‌کند ( خستگی پرواز) به این دلیل که بعد از تورنمنت تایلند بعد از چند روز تیم ملی باید به کویت مسابقات جام ملتها اعزام شوند.

فارس: آیا همچنان به صورت حرفه‌ای بازی می‌کنید؟
نه، اما همیشه در شرایط تمرینی قرار دارم. در تیم ملی اول خودم باید یک الگو برای بازیکنان باشم. اگر من شرایط بدنی و تمرینی خوبی در تمرینات ملی نداشته باشم کارم درست نیست. پس به همین دلیل همیشه بدنم را آماده نگه داشته‌ام.کادر فنی تیم مصطفی نظری، سفال‌منش و سیامک هم در رژیم غذایی و آماده هستند.

* همیشه با بزرگان ورزش، فوتسال مشورت می‌کنم
من با تمام مربیان لیگ هم از لحاظ اخلاقی و هم از لحاظ فنی بازیکنان در ارتباطم و آنها را رصد می‌کنم در طول  7 هفته از شروع لیگ به همراه کادر فنی شاهد بعضی از بازی‌ها از نزدیک بودیم و بازی‌‌‌های هم که نتوانستیم حضور داشته باشیم فیلم بازی آنها را مشاهده کردیم از شروع کارم در تیم ملی همیشه با بزرگان فوتسال درودگر، ترابیان، شمس، صالح و ... مشورت می‌کنم.

کلاً ارتباط خوبی با همه آنها دارم به این دلیل که فوتسال متعلق به من نیست در مقطعی من هستم و در مقطعی دیگر حضور ندارم. سعی کردم تمام ارتباطاتم را حفظ کنم اخلاق برای من خیلی مهم است. اگر بازیکنی بهترین ملی‌پوش هم باشد اگر در باشگاهش مورد اخلاقی داشته باشد قطعاً او را از لیست تیم ملی حذف می‌کنم.

فارس:  نظر شما در رابطه با حضور تیم ملی فوتبال در جام جهانی چیست و چه عملکردی خواهد داشت؟
 ما خیلی نسبت به تیم ملی فوتبال سرسری و بیخیال هستیم. به خدا این حرف‌ها نیست. تیم‌های ولز، انگلیس و آمریکا تیم‌های قدری هستند اما متأسفانه فکر می‌کنیم که به راحتی می‌توانیم آنها را شکست دهیم. ما در سال 98 برابر آمریکا پیروز شدیم و در حال حاضر هم آقایان فکر می‌کنند که این تیم را به راحتی در جام جهانی قطر می‌توان  شکست داد به خدا این درست نیست. فوتبال بازی غیرقابل پیش‌بینی‌ است. مردم ما عاشقانه فوتبال را دنبال می‌کنند. کار سختی در جام جهانی داریم اگر کسی فکر کرده ولز یا آمریکا تیم های راحتی هستند کاملاً اشتباه می‌کنند و  قطعا کارمان در این گروه سخت است. انگلیس که در این گروه هست نایب قهرمان مسابقات یورو شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *