کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

موزه هنر‌های معاصر امروز و فردا تعطیل شد

27 مرداد 1401 ساعت 11:35

"موزه هنر‌های معاصر" از تعطیلی این موزه در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه خبر داد و پس از بررسی کارشناسی حشرات، نوع حشره و میزان نفوذ آن در گنجینه را مورد بررسی و مداقه قرار داد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، بعد از انتشار اخباری مبنی بر مشاهده حشرات موذی بر روی یکی از عکس‌های "برند و هیلا بِکر" که این روز‌ها در نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوآل آرت» در موزه هنر‌های معاصر تهران به نمایش درـآمده است، این موزه با انتشار اطلاعیه‌ای در فضای مجازی خود خبر از تعطیلی آن در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه مورخ ۲۷ و ۲۸ مرداد به علت انجام عملیات سم‌پاشی خبر داد.

همزمان با گسترش حواشی این موضوع، در نهایت موزه هنر‌های معاصر تهران در بیانیه‌ای به طور رسمی، عذرخواهی کرده و ضمن ارج نهادن به حساسیت به‌جا و شایسته جامعه هنری و رسانه‌ای نکاتی را به شرح ذیل اعلام کرد:

"آثار گنجینه موزه هنر‌های معاصر تهران، ثروت ملی و نگهداری شایسته از آن‌ها مهم‌ترین دغدغه همه ماست و توجه و حساسیت خانواده هنر ایران سرمایه گران‌بهاست.

به محض آگاهی از ورود حشرات به عکس مزبور، کارشناسان مرتبط بلافاصله (همان شب) در موزه حاضر شدند و ضمن پاک‌سازی اثر، سایر آثار نمایشگاه را نیز بررسی کردند. خوشبختانه این اثر هیچگونه آسیبی ندیده و هیچ حشره‌ای در سایر آثار نمایشگاه نیز دیده نشده است.

سپس بررسی نوع حشره، میزان نفوذ آن در گنجینه با دعوت از چند کارشناس خبره این مهم در دستور کار قرار گرفت.

آقای سیاوش تیرگری (دکترای حوزه بهداشت و حشره‌شناسی، دانشیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات) و خانم‌ها سمانه حسینیان (کارشناس مستقل مرمت آثار تاریخی) و زهرا نیکویی (کارشناس حفاظت موزه ملک) از جمله این کارشناسان هستند که درباره نوع حشره و شیوه برخورد با آن اتفاق نظر داشتند. در دو بند زیر بخش‌هایی نظرات این کارشناسان تقدیم می‌شود:

یک: نوع این حشرات سیلور فیش یا ماهی نقره‌ای است که با توجه به بازدید از همان اثری که در فیلم پخش شده از موزه بود، مقوای اصلی و پاسپارتو اثر، هیچ فعالیتی در آن‌ها مبنی بر تغذیه این حشرات از سلولز مقوا‌ها دیده نشد. چرا که این حشره در زمان بالغ شدن و تغذیه از خود ردی قهوه‌ای رنگ به همراه ایجاد دالان‌هایی بر روی مقوا به جا می‌گذارد.

دو: با توجه به شواهد دیده شده در تابلو‌ها و از آنجایی که تا این زمان هیچ نوع آسیبی به بخش‌های سلولزی هیچ کدام از تابلو‌هایی که بررسی شد، از طرف کارشناسان موزه، دیده یا گزارش نشده است، به احتمال زیاد این حشرات از فضا‌های جانبی موزه به تابلو‌ها وارد شده است؛ لذا بر اساس نظرات و پیشنهادات کارشناسان مربوطه مراقبت‌های فصلی و ویژه در محیط پیرامونی موزه مورد توجه می‌گیرد.

در پایان بار دیگر قدرشناس حساسیت بجای جامعه هنری نسبت به گنجینه ارزشمند موزه هنر‌های معاصر تهران هستیم. موزه هنر‌های معاصر ضمن استقبال از این نظارت دقیق، خواهان اتخاذ تصمیم‌هایی راهگشاست تا این مجموعه گران‌بها با شیوه‌های روز موزه‌داری دنیا همگام شود".

به گواهی قاطبه کارشناسان، تعطیلی موزه طی دو سال گذشته به اسم مرمت موزه می‌تواند اصلی‌ترین دلیل برای حضور این حشرات باشد. بازسازی موزه هنر‌های معاصر در دوره مدیریت پیشین ۳۲ ماه طول کشید، و میلیارد‌ها تومان هزینه صرف شد، با این شعار که بازسازی، کیفیت نگهداری آثار گنجینه موزه را بالا خواهد برد.

پیشتر نیز سعید فلاح‌فر، کارشناس آثار هنری، پیدایش و تکثیر این حشرات را به دوران سکوت و مرمت و بازسازی موزه هنر‌های معاصر دانست که به دنبال آن گنجینه‌های موجود در موزه مورد جابه‌جایی قرار گرفته و ابزار‌های جدیدی جهت مرمت بازسازی نیز وارد مکان موزه شد.

فلاح‌فر با تأکید بر این موضوع که در طول دوره انجام فرآیند مرمت و بازسازی موزه هنر معاصر، فعل قرنطینه که در حقیقت شامل جابه‌جایی آثار و ورود ابزار جدید به موزه می‌شود به صورت کامل و علمی انجام نگرفته است، بیان کرد: وجود دستگاه‌های تأسیسات شامل بیل و کلنگ و حتی مصالح مورد نیاز و نیز جابه‌جایی آثار مربوطه همگی ایجادکننده زمینه لازم برای ورود حشرات موذی و پیدایش آنان بوده است.

شایان ذکر است، نمایشگاه جدید موزه هنر‌های معاصر تهران با عنوان «مینیمالیسم و کانسپچوال آرت» که به واسطه نمایش آثاری که پس از دهه‌ها دوباره به نمایش گذاشته شده‌اند، بازخورد‌هایی در سطح بین‌المللی پیدا کرده است، تا جایی که بر اساس آمار اعلامی مدیر روابط عمومی موزه هنر‌های معاصر تهران، تا حدود یک هفته پیش بیش از ۱۷ هزار نفر از نمایشگاه «مینیمالیسم و کانسپچوال آرت» بازدید کرده‌اند.

اهمیت این نمایشگاه در حدی بوده است که بازخورد‌هایی در سطح بین‌المللی را هم به همراه داشته است و تمجید بسیاری از رسانه‌های غربی را همراه داشته است.

بسیاری از آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه، دهه‌ها در گنجینه چند میلیارد دلاری موزه هنر‌های معاصر تهران که یکی از غنی‌ترین موزه‌های هنری دنیا است، نگهداری شده است. در این نمایشگاه بیش از ۱۳۰ اثر از ۳۴ هنرمند معاصر غربی به نمایش گذاشته شده است که بسیاری از این آثار از شاهکار‌های بی‌بدیل هنر مینیمالیستی و مفهومی قرن نوزدهم و بیستم در ایالات متحده آمریکا و اروپا است.


کد مطلب: 809486

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/809486/موزه-هنر-های-معاصر-امروز-فردا-تعطیل

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com