پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

MBA چیست؛ انواع گرایش‌های رشته MBA، بازار کار و درآمد فارغ‌التحصیلان MBA

پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 809475
احتمالا واژه MBA را شنیده‌اید! اما سوال این است که MBA چیست؟ مدیریت بازرگانی یا همان (MBA) نوعی مدرک است که در ازای آموزش‌های نظری و عملی به مدیران عامل، مدیران ارشد و صاحبان کسب‌وکارها داده می‌شود. البته تحصیل در این رشته برای افراد عادی هم امکان‌پذیر است. به بیانی دیگر می‌توان گفت که MBA طراحی‌شده است تا به فارغ‌التحصیلان کمک کند که درک بهتری از عملکردهای عمومی مدیریت کسب‌وکار داشته باشند. در این مقاله قرار است در مورد این موضوع که MBA چیست، صحبت کنیم و در نهایت نگاهی به بازار کار رشته MBA و درآمد رشته MBA در ایران، اشاره‌کنیم. اگر می‌خواهید در این باره بیشتر بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

MBA چیست؟

 

در پاسخ به این سوال MBA چیست، باید گفت که این رشته، بر مدیریت، تجارت و کارآفرینی متمرکز است. دانشجویان MBA می‌توانند بر جنبه‌های دیگر کسب‌وکار، مانند امور مالی یا مدیریت ریسک تمرکز کنند.

با ثبت نام دوره MBA می‌توانید به افراد کمک کنید که بتوانند مهارت و دانش‌های خود را در زمینه‌های شغلی مرتبط افزایش دهند یا اینکه کسب‌وکار جدیدی را برای خودشان راه‌اندازی کنند.

گرایش‌های MBA چیست؟

این رشته، گرایش‌های مختلفی دارد و معمولاً هر دانشگاه و موسسه عالی، چندین گرایش را برای MBA در نظر می‌گیرد. قبل از تحصیل در این رشته، باید انتخاب کنید که قرار است در کدام گرایش ادامه تحصیل دهید و به چه چیزی علاقه دارید. برخی از گرایش‌های رشته MBA عبارت‌اند از:
  • عمومی
    استراتژی
    بازاریابی
    خدمات
    رفتار سازمانی و منابع انسانی
    سازمان‌های پروژه محور
    سیستم‌های اطلاعاتی و IT
    زنجیره تأمین و پروسه
    کارآفرینی
    مالی
    نوآوری در توسعه محصول و خدمات

کدام گرایش مدیریت MBA بهتر است؟

بسیاری از افرادی که می‌خواهند در دوره‌های MBA شرکت کنند، به دنبال پاسخ این سوال هستند. در حالت کلی می‌توان گفت که این جواب این سوال، به خودتان بستگی دارد. قبل از هرچیزی از خودتان بپرسید که هدف شما از شرکت در رشته MBA چیست؟ این موضوع بسیار مهم است؛ چراکه می‌تواند زمینه را برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر برای شما فراهم کند.

در زمینه انتخاب گرایش، اولین مسئله، علاقه شما است. باید علاقه خود را در نظر بگیرید و متناسب با آن، یک گرایش را در این رشته انتخاب کنید. در بازار کار رشته MBA، گرایش‌های مختلفی را می‌توان دید؛ بنابراین ببیند که علاقه شما به کدام گرایش بیشتر است.

بهترین گرایش های رشته MBA 

بهتر است بازهم تاکید کنیم که انتخاب یک نوع گرایش، به سلیقه شخصی و نیاز بازار کار بستگی دارد؛ اما از طرفی هم بد نیست بهترین گرایش‌های این رشته را بشناسیم. در ادامه به معرفی این موضوع می‌پردازیم.

گرایش مالی

افرادی که این گرایش را انتخاب می‌کنند، در حوزه‌های مالی مانند: بانکداری، حسابداری و مدیریت سرمایه فعالیت دارند و می‌توانند به‌عنوان مدیر یا کارمند بخش مالی در یک سازمان فعالیت داشته باشند. باید ببینید که به این رشته و این نوع مشاغل علاقه دارید یا خیر؟

گرایش بازاریابی

این گرایش یکی از پرکاربردترین گرایش‌های رشته MBA است و خیلی از سازمان‌ها به این دسته از افراد با چنین تخصصی نیاز دارند. با شرکت در این گرایش می‌توانید آینده شغلی خوبی داشته باشید و تقریبا بسیاری از سازمان‌ها به شما نیاز خواهند داشت.

گرایش فناوری اطلاعات

این گرایش از مدرن‌ترین شاخه‌های این رشته است. در قسمت‌های مختلف یک سازمان که وابسته به بخش آی‌تی هستند، از افرادی که در این گرایش تحصیل کرده‌اند، استفاده می‌شود.

گرایش مدیریت پروژه

مدیران پروژه، از جمله افرادی هستند که در سازمان‌ها نقش مهمی دارند؛ این دسته از افراد باید مدیریت خوبی در رهبری مسائل سازمان و مدیریت نیروی انسانی داشته باشند. اگر قرار است در آینده به‌عنوان مدیر یک سازمان فعالیت داشته باشید، با تحصیل در این گرایش می‌توانید مهارت‌های زیادی کسب کنید.

گرایش تجارت بین‌الملل

بسیاری از شرکت‌ها برای اینکه بتوانند با دیگر سازمان‌های بین‌المللی ارتباط داشته باشند، به نیروهایی که در این زمینه تخصص دارند، نیاز خواهند داشت. حتی این گرایش برای افرادی هم که قصد مهاجرت دارند، می‌تواند مفید باشد.

 بازار کار رشته MBA

یک نکته مهم این است که بازار کار این رشته برای همه‌ی گرایش‌ها وجود دارد و درآمد رشته MBA در ایران خوب است؛ اما با این حال، بازار کار به موقعیت زمانی و مکانی هم بستگی دارد. در چندسال اخیر، به این دلیل که تجارت آنلاین رواج پیدا کرده است و شیوه کار بسیاری از سازمان‌ها تغییر کرده است، گرایش مدیریت بازاریابی، بهترین نوع گرایش رشته MBA بوده است.

این را هم در نطر داشته باشید که هر گرایش به صورت تخصصی به یک مطلب می‌پردازد و فرد با ادامه تحصیل در آن گرایش، می‌تواند به یک متخصص تبدیل شود.

طبق آمارهای بدست آمده، درآمد رشته MBA در ایران، چیزی حدود 7 تا 15 میلیون تومان است و با اینکه این میزان درآمد نسبتا خوب است ولی نسبت به کشورهای اروپایی کمتر است. شاید علت این موضوع این باشد که رشته MBA در ایران به درستی شناخته شده نیست و هنوز جا دارد تا افراد بیشتری بتوانند این رشته را بشناسند.

با MBA چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

با کسب این مدرک، می‌توانید خودتان را برای فرصت‌های شغلی بهتر و اغلب پردرآمدتر در آینده آماده کنید. شما می‌توانید مهارت‌های شغلی کاربردی و همچنین اعتبار شناخته شده‌ای را به دست آورید تا بتوانید در سازمان‌های مختلف استخدام شوید.
 
فارغ‌التحصیلان MBA می‌توانند در صنایع مختلفی کار کنند. یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۱ از استخدام‌کنندگان نشان داد که تقاضای زیادی برای فارغ‌التحصیلان MBA در بخش‌های فناوری، مشاوره، محصولات و خدمات، صنایع مالی و حسابداری وجود دارد.

انواع MBA چیست؟

 

مدرک MBA برای همه یکسان نیست. سبک زندگی، اهداف شغلی و موقعیت شغلی فعلی خود را در نظر بگیرید تا تصمیم بگیرید کدام نوع آن برای شما مناسب است. در اینجا نگاهی به انواع متداول مدرک MBA خواهیم انداخت.

MBA تمام‌وقت


این مدرک شامل برنامه‌های دوساله است که معمولاً در آن‌ها یک دوره آموزشی کامل یاد داده می‌شود؛ دقیقاً مانند مدرک کاردانی. به طور کلی، این دوره برای افرادی جذاب است که می‌توانند بین یک تا دو سال بر تحصیل خود در یک گرایش تمرکز کنند و عجله‌ای هم برای کار کردن نداشته باشند.
 

MBA پاره‌وقت

برنامه‌های پاره‌وقت MBA، که گاهی اوقات MBA حرفه‌ای نامیده می‌شوند، انعطاف‌پذیری و افزایش تعادل بین کار و زندگی را برای دانشجویانی که مایل به ادامه تحصیل در هنگام کار یا تشکیل خانواده هستند، ارائه می‌دهد. این افراد می‌توانند همزمان با یادگیری مهارت‌های شغلی، به کسب تجربه کاری ارزشمند ادامه دهند.
 

MBA اجرایی

برنامه‌های اجرایی MBA که به عنوان EMBA نیز شناخته می‌شوند، برای رهبران و مدیران اجرایی با چندین سال تجربه مدیریتی هستند. از آنجایی که اکثر شرکت‌کنندگان در این برنامه‌ها حرفه‌ای‌اند، فرمت آن به صورت پاره‌وقت با کلاس‌های عصر و یا آخر هفته‌ها است. با مهارت‌هایی که از EMBA یاد می‌گیرید، اغلب می‌توانید از تجربه کاری خود استفاده کنید تا تأثیر خود را در سازمانی که در آن مشغول هستید، به حداکثر برسانید.

MBA جهانی

MBA‌های جهانی (گاهی اوقات MBA بین المللی نامیده می‌شود) مشابه مدل سنتی هستند؛ اما با تمرکز بر اصول و استراتژی‌های تجارت بین المللی.

این دوره می‌تواند گزینه خوبی برای دانشجویانی باشد که مایل به کار در شرکت‌های بین المللی هستند. گاهی اوقات برنامه‌های MBA جهانی برای افرادی است که قصد مهاجرت دارند.

رشته MBA برای چه دسته از افرادی مناسب می‌باشد؟

قطعا این را می‌دانید که مدیریت کسب‌وکار می‌تواند نقش به‌سزایی در پیشرفت و افزایش بهره‌وری سازمان‌ها داشته باشد، درست به همین دلیل است که امروزه افراد زیادی می‌خواهند در این رشته تحصیل کنند. به‌عنوان مثال، مدیران عامل، مدیران ارشد و مدیران میانی که یک شغل مدیریتی دارند، با شرکت در این دوره می‌توانند مهارت‌های خود را افزایش دهند. علاوه بر این، اگر روحیه کارآفرینی داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید در این دوره‌ها شرکت کنید و با روش‌های توسعه بازار و تبلیغات آشنا شوید.

برخلاف بسیاری از مدارک تحصیلاتی دیگر، مدارک MBA تقریباً برای همه افراد در دنیای تجارت مناسب است. اکثر دانشجویان MBA در صنایع تجاری یا مالی فعالیت دارند و اغلب به کارآفرینان، مدیران اجرایی یا مدیران سطح متوسط ​​تا بالا تبدیل می‌شوند.
 
 
 
MBA مهارت‌های مدیریت و کسب و کار را آموزش می‌دهد؛ این مهارت‌ها در امور مالی، تولید، فناوری اطلاعات، توسعه نرم‎‌افزار و بسیاری موارد دیگر قابل اجرا هستند. همچنین برای افرادی که می‌‎‌خواهند در آینده شغل خود را تغییر دهند، این رشته یک گزینه عالی است. بنابراین؛ مدرک MBA ممکن است ایده خوبی باشد، اگر می‌خواهید:
  • رهبری یک شرکت در آینده را به‌عهده داشته باشید.

    در یک مقطع زمانی شرکت خود را راه‌اندازی کنید.

    در یک شرکت، مسئولیت‌های بیشتری داشته باشید.

    به نوعی سرپرست باشید، زیرا چنین موقعیت‌هایی باعث می‌شود حقوق بیشتری دریافت کنید.

    با شرکت در این رشته، می‌توانید مهارت‌های مدیریتی را بیشتر بیاموزید.
MBA یک مدرک کسب‌وکار در سطح پایه نیست! میانگین سنی افراد برای شرکت در دوره‌های MBA با رتبه برتر معمولاً بین ۲۷ تا ۳۰ سال است؛ این بدان معناست که شما در کنار افراد دیگری که می‌توانند بینش‌ خود را به اشتراک بگذارند، اطلاعاتتان را بالاتر می‌برید.

آیا MBA به شغل من کمک می‌کند؟

بعد از بررسی این موضوع که MBA چیست، حالا نوبت به این رسیده است که دریابیم آیا شرکت در این دوره برای شما مفید است یا خیر؟ با توجه به هزینه‌های بالای دوره‌ها، بازگشت سرمایه برای افراد بسیار مهم است. MBA اغلب می‌تواند منجر به ارتقاء، افزایش درآمد یا تغییر شغل شود.

ام بی ای‌ در سطح جهانی شناخته‌شده است، بنابراین اگر علاقه‌مند به کار در خارج از کشور هستید، این مدرک برای شما مفید خواهد بود. MBA همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا در بخش فعلی یا صنعت جدیدی که می‌خواهید در آن کار کنید، تخصص زیادی پیدا کنید. تحصیل در این رشته به شما این شانس را می‌دهد که بتوانید مهارت‌ها و دانش خود را افزایش دهید. در حین تحصیل در MBA، مهارت رهبری را توسعه خواهید داد. با مطالعه در این رشته، شما در مورد تمام جنبه‌های تجارت یاد خواهید گرفت. حتی در طول دوره، فرصت کار بر روی پروژه‌های تیمی، توسعه مهارت‌های مدیریت، کار تیمی و مذاکره را خواهید داشت.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد این موضوع که MBA چیست، صحبت کردیم. تمام چیستی و ماهیت این رشته را مورد بررسی قرار داده‌ایم و حالا شما با کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به‌راحتی می‌توانید برای انتخاب این رشته تصمیم بگیرید. فارغ التحصیلان گزارش کرده‎اند کهMBA به آن‌ها کمک کرده تا علاوه بر افزایش و تقویت مهارت‌ها، حتی ترفیع رتبه داشته‌اند و درآمد آن‌ها افزایش پیدا کرده است. این افراد با شرکت در چنین دوره‌هایی، حوزه تخصص خود را گسترش داده‌اند. به‌طور کلی شما می‌توانید در دوره‌های MBA، مهارت‌های بیشتری بیاموزید و در مورد دنیای تجارت دانش کسب کنید.
 

سوالات متداول

  • مخفف چیست؟
MBA مخفف Masters of Business Administration است و یک رشته‌ای است که آموزش‌های نظری و عملی در اصول کسب‌وکار و مهارت‌های رهبری ارائه می‌دهد. افراد مختلف، این رشته را یا در دانشگاه و موسسات می‌گذرانند و یا اینکه مدرک آن را تحویل می‌گیرند.
  • برای چه کاری خوب است؟
MBA برای دو هدف اصلی خوب است؛ اول، متخصصان کسب‌وکاری که مدرک MBA را دریافت می کنند، مجموعه‌ای دقیق از کلاس‌ها را پشت سر می‌گذارند که می‌توانند باعث تقویت مهارت‌های آنان شود. دومین مزیت تحصیل در این رشته‌ها این است که می‌توانند با کسب مهارت‌های بهتر، درآمد خود را افزایش دهند. موسسه ماهان با رویکرد تغییر نگرش مدیریت، دوره های MBA را برگزار میکند.
  • گرایش‌های MBA چیست؟
رهبری، استراتژی، مدیریت مالی و حسابداری، اقتصاد، بازاریابی و ارتباطات و... از گرایش‌های این رشته هستند.
  • آیا MBA مدرک خوبی است؟
MBA به شما امکان می دهد مهارت های کاملی را توسعه دهید که می‌‎توانید تقریباً در هر صنعتی از آن‌ها استفاده کنید. این دوره همچنین تعداد بالایی از دانشجویان، کارکنان آموزشی و مربیان را جذب می کند که باعث می‌شود مهارت‌های جدیدی کسب کنند و یا اینکه شغل و درآمد خود را بهبود ببخشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *