کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از برجام سر در نمی‌آورم اما باید آن را بپذیریم!

27 مرداد 1401 ساعت 8:48

نایب‌رئیس‌اصلاح‌طلب مجلس دهم ادعا کرد «باید برجام را بپذیریم» و «این برجام از برجام دولت قبل ضعیف‌تر است»


به گزارش جهان نیوز، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: مسعود پزشکیان نماینده مجلس در گفت‌وگو با «جماران» اظهار کرد: چرا سفره مردم را رنگین‌ نمی‌کنید؟! مگر در دور قبل نمی‌گفتند برجام را باید پاره کرد و خیانت است؛ پس چرا امروز خیانت را ادامه می‌دهید، در حالی که سفره مردم بی‌رنگ‌تر شده است؟! 

پزشکیان در رابطه با برجام افزود: برجام را امضا کردند و اختیار دادند. ما هم می‌گوییم چرا آن را پاره نمی‌کنید؟! چرا سفره مردم را رنگین‌ نمی‌کنید؟! مگر در دور قبل نمی‌گفتند برجام را باید پاره کرد و خیانت است؛ پس چرا امروز خیانت را ادامه می‌دهید، در حالی که سفره مردم بی‌رنگ‌تر شده است؟! اما من معتقدم باید برجام را بپذیریم و بیش از این ارتباطات‌های خود را درست کنیم، نه اینکه خودمان را بفروشیم. بلکه باید حرف زد و حقوق مردم را طلب کنیم. اینکه بگوییم ما با آنها صحبت نمی‌کنیم و نمی‌پذیریم مشکل مملکت حل نمی‌شود. این برجام از برجام دولت قبل ضعیف‌تر است. تا آنجا که من می‌شناسم بهتر از ظریف کسی را نداریم. ظریف کسی بود که سیاست خوانده، مدرک گرفته و تجربه کرده بود؛ حال این افراد کجا این تجارب را کسب کردند. آن وقت کسی که می‌دانسته و توان داشته را با کسی که این مسیر را نرفته مقایسه می‌کنید؟!

اظهارات آقای پزشکیان در حالی است که او به اذعان چند باره خود، هیچ اطلاعی درباره برجام و مسائل مشابه ندارد. او چند سال قبل گفته بود: «در زمانی که بنده نیز به عنوان عضو اکیپ مجلس در مورد برجام ]کمیسیون ویژه برررسی برجام[  انتخاب شدم با مطالعه آن به معنای واقعی به دلیل تخصصی بودن بحث، زیاد متوجه قضایا نشدم چرا که در موضوعات غیرتخصصی همواره سعی می‌کنم ورود پیدا نکرده و اصراری نداشته باشم».

او همچنین گفته بود: «بنده فوق تخصص جراحی قلب هستم اما هیچ وقت به خود اجازه نمی‌دهم در حوزه‌های دیگر پزشکی ورود پیدا کنم؛ در حالی که عده‌ای در آن مقطع احساس می‌کردند با خواندن دو کتاب می‌توانند کارشناس برجام باشند». پزشکیان در عین حال ادعا کرده بود «هر روز از بابت تحریم‌ها قبل از برجام، هزار میلیارد تومان متضرر می‌شدیم»!

یادآور می‌شود تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام توسط حامیان دولت روحانی در مجلس نهم، در حالی انجام شد که کمیسیون ویژه بررسی برجام پس از ۴۰ روز بررسی کارشناسی با حضور صاحب‌نظران اقتصادی و حقوقی، ایرادات و آسیب‌ها و خسارت‌های بزرگ متن توافق را هشدار داده بود. اما حامیان دولت روحانی برخلاف نظر کارشناسی متخصصان، برجام را تصویب کردند.

سؤالی که بی‌پاسخ مانده، این است که آقای پزشکیان اگر در خود صلاحیتی نمی‌دید، چرا پذیرفت عضو کمیسیون ویژه شوند؟! و چرا وقتی متوجه قضایا نشد، از متخصصان و صاحب‌نظران نپرسیدند؟ یا نگفت که ما متوجه نشده‌ایم و دست نگه دارید؟!

ضمنا آقای پزشکیان اگر بعد از ۴۰ روز حضور در کمیسیون، از برجام سر در نیاورده، پس از کجا متوجه شده و با اعتماد به نفس عجیبی می‌گوید «قبل از برجام هر روز هزار میلیارد تومان متضرر می‌شدیم» یا «باید برجام را بپذیریم» و «این برجام از برجام دولت قبل ضعیف‌تر است»؟!

 در موضوع کوچک شدن سفره مردم هم باید به آقای پزشکیان باید توجه داد که وضعیت نا مناسب اقتصادی، نتیجه هشت سال کار نکردن برخی مدیریت‌های ارشد در دولت پیشین یا سوء عملکرد آنها در حوزه‌های تخصصی است و نه نتیجه اجرا نشدن برجام. ضمن این که مسئولیت پایمال شدن حقوق ملت ایران در برجام هم متوجه همان دولتمردانی است که با کمک برخی نمایندگان پا به رکاب، برجام را ظرف بیست دقیقه و خلاف هشدارهای تخصصی کمیسیون ویژه تصویب کردند و نپرسیدند که تکلیف ضمانت این توافق یا لغو تحریم‌ها چیست؟


کد مطلب: 809454

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/809454/برجام-سر-نمی-آورم-اما-باید-بپذیریم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com