کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس/ اگر با پاسخ ایران موافقت شود، در آستانه توافق هستیم

26 مرداد 1401 ساعت 17:16

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس جزئیات جلسه غیر علنی نمایندگان با مسئولان ذیربط در مذاکرات هسته‌ای را تشریح کرد.


به گزارش جهان نیوز، ابوالفضل عمویی در جمع خبرنگاران در تشریح جلسه غیرعلنی امروز مجلس با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، علی باقری رئیس تیم مذاکره کننده، همچنین محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و بهروز کمالوندی، گفت: در ابتدای جلسه، شمخانی درباره روند مذاکرات گزارشی ارائه کرد، تاکید اصلی وی این بود که قانون اقدام راهبردی قوه‌مقننه مهم و اساسی است و در پیشبرد منافع ملی تاثیرگذار بوده است، از این جهت ادامه مسیر حرکت هم در چارچوب حمایت از این قانون طراحی خواهد شد.  

وی با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه در این جلسه گفت: امیرعبداللهیان نیز درباره مسائل کلان دیپلماتیک گزارشی ارائه کرد و در ادامه نیز باقری به گفت وگوهای صورت گرفته و متن پیش نویسی که تاکنون بخش های عمده آن تهیه شده، پرداخت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به گزارش ارائه شده در این جلسه، بیان کرد: براساس اطلاعاتی که در جلسه غیر‌علنی امروز مطرح شد، نکته کلیدی این است که در مرحله فعلی مذاکرات، پیشنهاداتی از سمت طرف مقابل در وین دریافت شده و جمهوری اسلامی نیز درباره پیشنهادهای باقیمانده از مابقی مسائل، پاسخ را ارائه کرده است و پاسخ ما نیز مورد بررسی و توجه طرف مقابل قرار گرفته است؛ ما هم رصد می‌کنیم تا پاسخ را از مسیر‌های موجود دریافت کنیم.

عمویی اظهار کرد: اگر با پاسخ جمهوری اسلامی ایران موافقت شود، ما در آستانه یک توافق هستیم. با این توضیحات می توان تاکید کرد که ما هنوز به یک توافق کامل دست نیافته ایم، اما در مسیر دستیابی به آن قرار داریم.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه براساس گزارشات اعلام شده موضوع منافع ملی به صورت خاص در این مذاکرات هسته ای و انتفاع اقتصادی خواسته کلیدی نمایندگان مجلس و دستور کار تیم مذاکره کننده بوده است. انتفاع اقتصادی به این معنی که موانعی که به شکل غیرقانونی در تجارت خارجی ایران ایجاد شده، برطرف شود.

وی در همین رابطه افزود: نفت جمهوری اسلامی ایران بدون محدودیت به فروش برسد و منابع آن به صورت بانکی و قانونی قابل دسترسی باشد تا از آن برای تامین نیازهای کشور استفاده کنیم. همین طور اصول برنامه هسته ای ما به عنوان اساس برنامه که دستاورد بومی و صلح آمیز است، حفظ شود. نهایتاً با پذیرش محدودیت توافق سال 2015 مجدداً اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: در این چارچوب مهمترین خواسته لغو تحریم‌هاست که باید به صورت اساسی مورد توجه قرار گیرد. تیم مذاکره کننده تا الان این موضوع را پیگیری کرده و همچنان در مسیر این مباحث است. اخذ تضمین‌های کافی نیز جزو خواسته‌های نمایندگان بود که توضیحات کافی در این زمینه داده شد.

نماینده تهران در همین راستا افزود:طرف مقابل اصل ارائه تضمین به جمهوری اسلامی ایران و راستی آزمایی رفع تحریم‌ها را پذیرفته و جزئیاتی به عنوان راهکار برای آن ارائه شده و جزئی از متن مذاکرات است.

عمویی با اشاره به نقطه نظرات وکلای‌ملت در جلسه غیر علنی ، گفت: در این چارچوب  منافع مردم خواسته اساسی نمایندگان بود، وکلای‌ملت ابهامات و سوالاتی را مطرح کردند، مقرر شد دولت در پایان مذاکرات ، گزارشی در قالب رفع تحریم های صورت گرفته به مجلس ارائه کند و این گزارش مورد اظهارنظر و بررسی نمایندگان قرار می گیرد. این چارچوب براساس ماده 7 قانون اقدام راهبردی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا توافق باید به تصویب مجلس برسد یا خیر؟ گفت: مباحث وقتی پایان پیدا کند، حتما گزارش آن منتشر خواهد شد. همانطور که تاکنون مجلس از نمایندگان دولت برای ارائه گزارش به مجلس دعوت کرده است و ضمن تبادل اظهارنظرها، نگاه مجلس را به آنها به عنوان نگاه نمایندگان مردم منتقل می‌کردیم، در مورد موضوع مذاکرات نیز همین اتفاق خواهد افتاد و متن توافق را بررسی خواهیم کرد، اما آن چیزی که الزام قانونی غیر از این موضوع دارد، این است که براساس ماده 7 قانون اقدام راهبردی، دولت باید گزارش رفع تحریم ها را به مجلس ارائه کند. رئیس جمهور در گزارش خود باید اشاره کند که چه اقداماتی برای رفع تحریم ها صورت گرفته و متقابلاً طبق همین ماده قانونی، کمیسیون امنیت ملی و انرژی مجلس این گزارش را مورد بررسی قرار می‌دهند و پیشنهادهایی در مورد آن مطرح و برای تصمیم گیری به جلسه علنی مجلس ارسال می شود.

وی تصریح کرد: هر توافقی در صورتی که تکمیل شود، توسط مقامات دیپلماتیک کشورمان و کشورهای 1+4 جمع بندی خواهد شد و سپس پروسه داخلی تایید آن مورد توجه خواهد بود.

تایید آن نیازمند روند حقوق داخلیِ هر طرف توافق است. در این چارچوب مهمترین مسیر اجرای ماده 7 قانون اقدام راهبردی است.

عمویی در جواب به این سوال که آیا توافق به رأی نمایندگان مجلس گذاشته می شود یا خیر؟ گفت: متن برجام هم در دوره قبل به رأی گذاشته نشد. در واقع در مجلس نهم اجازه داده شد که برجام مورد اجرا قرار گیرد. در قانون اقدام راهبردی، به متن توافق اشاره‌ای نشده است که باید مورد تصویب قرار گیرد، اما گزارش رفع تحریم ها و اقدام پیش متقابلی که ایران می خواهد انجام دهد، نیاز است با نظر مجلس باشد.


کد مطلب: 809433

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/809433/جزئیات-جلسه-غیرعلنی-مجلس-اگر-پاسخ-ایران-موافقت-شود-آستانه-توافق-هستیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com