شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

استانداردهای اولیه ناودانی را بشناسید

چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب: 809412
استانداردهای اولیه ناودانی را بشناسید
امروزه به‌صورت کلی با گذشت زمان و پیشرفت صنعت معماری و ساخت‌وسازهای فراوان در کشور از محصولات فولادی به‌طور گسترده در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. ناودانی یکی از محصولات فولادی مهم و ضروری در حوزۀ ساخت‌وساز بوده و بسیار پرکاربرد است. به همین دلیل، خرید ناودانی به قیمت روز برای بسیاری از صاحبان پروژه‌های بزرگ و کارفرمایان اهمیت می‌یابد. از این روز پیدا کردن یک منبع مهم برای استعلام قیمت و خرید آنلاین بیش از پیش به دغدغه مهمی تبدیل می‌شود.

ناودانی چیست؟

ناودانی یک نوع محصول فولادی است و بیشتر در حوزه‌های صنعتی و ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. این نوع پروفیل از نظر شکل و ظاهر هندسی شبیه به U انگلیسی است. سطح مقطع اصلی ناودانی‌ها اساساً از دو بال به شکل عمودی و یک جان به شکل افقی تشکیل شده و زاویه‌های درونی مقطع این نوع محصول فولادی، دارای حالتی گردی شکل خواهد بود.

ناودانی‌ها غالباً جزء گروه پروفیل‌های باز محسوب می‌شوند و به سه شیوه فابریک نورد گرم، فابریک نورد سرد و پرسی ساخته خواهند شد. در ساخت این محصولات به روش پرسی، با قرار گرفتن ورق فولادی در دستگاه رول فرمینگ، فولاد به شکل U تبدیل می‌شود و در گام آخر محصول با دستگاه‌های پرس تهیه خواهد شد. در شیوه تولید فابریک، ناودانی به‌صورت شکل اولیه ساخته خواهد شد به همین دلیل به آن ناودانی فابریک گفته می‌شود.

انواع ناودانی در کشور

ناودانی‌های ساختمانی و صنعتی اساساً در انواع گوناگونی تهیه می‌شوند و در بخش زیر به برخی از پرطرفدارترین و مهم‌ترین آن‌ها به طور خلاصه اشاره خواهد شد:

ناودانی ساده

ناودانی ساده از رایج‌ترین ناودانی‌ها در کشور است و ارتفاع آن در بازه‌ی 30 الی 400 میلی‌متر تعیین خواهد شد. ناودانی‌های ساده معمولاً از ورق‌های گرم ساخته خواهند شد و در اندازه‌های 8 الی 16 به بازار عرضه می‌شوند؛ از این نوع پروفیل اکثراً در ساخت پل‌های باربری استفاده می‌شود.

ناودانی مشبک

این نوع ناودانی، از ورق گالوانیزه به شکل سرد و گرم ساخته می‌شود. غالباً از ناودانی مشبک در کاربردهای دکوراتیوی و ساخت ساختمان‌های فولادی استفاده می‌شود.

ناودانی سبک

میزان وزن این نوع ناودانی از میزان وزن تعریف‌ شده در جدول استاندارد اشتال کمتر است و به همین دلیل به آن ناودانی سبک گفته می‌شود.

ناودانی سنگین

این نوع ناودانی از نظر میزان وزن و ابعاد تعریف ‌شده کاملاً با جدول اشتال برابر بوده و این نوع پروفیل بر حسب اندازه‌های ثبت ‌شده در جدول اشتال در کارخانه‌های داخلی کشور و کارخانه‌های خارج از کشور ساخته می‌شود.

ناودانی آلومینیومی

این نوع ناودانی به‌صورت کلی جزء استانداردهای اولیه ناودانی بوده و از میزان پایداری و مقاومت زیادی در برابر خوردگی و گرما برخوردار است. این نوع پروفیل به علت مقاوم بودن در برابر زنگ‌زدگی، جزء پرکاربردترین محصولات فولادی در ساخت قالب‌های فلزی، ساختمان‌سازی و ساخت درب و پنجره معرفی می‌شود.

استانداردهای اولیه ناودانی

ناودانی از نظر کاربرد اساساً به دو صورت U و C تعریف شده و در کشور بر حسب نوع کاربرد، به دو نوع استاندارد UPN و UPE دسته‌بندی می‌شود. از عمده‌ترین تفاوت میان این دو نوع استاندارد می‌توان به بال‌های استفاده ‌شده در هریک از این دو مورد اشاره کرد. استاندارد UPE اساساً از بال‌های موازی تشکیل شده و بیشتر برای ناودانی C استفاده می‌شود؛ ولی استاندارد UPN از بال‌های مخروطی‌شکل تشکیل شده و بیشتر برای ناودانی U استفاده خواهد شد.

استاندارد اولیه ناودانی‌ها UPN معمولاً به ناودانی‌های اروپایی معروف بوده و در مقایسه با دیگر ناودانی‌های موجود در کشور از وزن سنگین‌تری برخوردار هستند.
ناودانی از نوع اروپایی (UPN) در مقایسه با سایر ناودانی‌ها، از میزان وزن بسیار زیادی برخوردار بوده و همچنین دارای ضخامت بیشتری است. از این نوع استانداردهای اولیه ناودانی به شکل تکی در ساخت تیر و بادبند و به‌صورت جفتی در تولید خرپا و ستون استفاده می‌شود. از دیگر استانداردهای اولیه ناودانی در جهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • استاندارد اروپایی DIN-1026
    استاندارد فرانسه NFA 45-255
    استاندارد DIN EN ISO 12944-3
نکات مهم در زمان خرید آنلاین ناودانی
با توجه به این موضوع که ناودانی یکی از مهم‌ترین قطعات فولادی در صنایع مختلف است، توجه به قیمت کلی آن نیز امری مهم و ضروری خواهد بود. از جمله معیارهای اساسی و مهم تعیین قیمت ناودانی، می‌توان به مواردی همچون میزان وزن اولیه ناودانی، ابعاد و سایز ناودانی، قیمت مواد اولیه و مورد نیاز تولید ناودانی، برند و سازنده اصلی آن اشاره کرد. از دیگر موارد مهم و ضروری که می‌تواند در قیمت ناودانی تأثیرگذار باشد، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:
  • در دسترس بودن مواد اولیه مورد نیاز ساخت ناودانی
     بررسی میزان هزینه و دستمزد نیروی کار
    هزینه حمل و جابه‌جایی ناودانی
    توجه به میزان کیفیت و استانداردهای اولیه ناودانی،
    بررسی شیوه تولید ناودانی در کارخانه‌های گوناگون و...
افراد برای خرید انواع مختلف ناودانی‌ها باید به جزئیات اصلی ناودانی که در جدول اشتال ناودانی بیان ‌شده، توجه ویژه نمایند. این جدول به‌صورت کلی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع راهنمایی خرید ناودانی است.

استانداردترین ناودانی‌ها کدام هستند؟ از کجا باید خریداری شوند؟!

ناودانی نوعی پروفیل باز است که به دو شیوه فابریک سرد، فابریک گرم و پرسی ساخته می‌شود. ناودانی‌ها از لحاظ شکل و ظاهر به دو صورت ساده و مشبک در بازار کشور موجود بوده و از لحاظ جدول اشتال، در دو نوع سبک و سنگین دسته‌بندی خواهند شد.

ناودانی به‌طورکلی دارای مشخصات و ویژگی‌های خاصی بوده و به همین دلیل از آن در صنایع مختلفی استفاده خواهد شد. از جمله کاربردهای اصلی ناودانی می‌توان به مواردی همچون استفاده در حوزۀ ساخت‌وساز، تشکیلات دریایی، ساخت انواع ماشین‌آلات، چهارچوب‌های فلزی و... اشاره کرد. دو استاندارد UPN و UPE، از رایج‌ترین استانداردهای اولیه ناودانی بوده و از دیگر استانداردهای اولیه ناودانی در جهان می‌توان به استاندارد اروپایی DIN-1026، استاندارد فرانسه NFA 45-255 و استاندارد DIN EN ISO 12944-3 اشاره نمود.

در آخر بایستی خاطرنشان کرد اگر از آن دسته از افرادی هستید که استاندارد و کیفیت محصولات برایتان امری مهم و ضروری است، حتماً ناودانی و سایر محصولات ساختمانی و صنعتی مورد نیاز خود را از مراکز و منابع معتبر خریداری کنید. در غیر این صورت و با خرید محصولات غیراستاندارد از منابع و تامین‌کنندگان نامعتبر، ممکن است متحمل خسارات احتمالی شوید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *