جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

سایت اصلاح طلب: زمان مناسبی برای احیای برجام نیست

سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب: 809255
«سیاستگذاران اصلی در ایران مطلع هستند که هرگونه توافق در فضای کنونی بسیار خطرناک خواهد بود».
زمان مناسبی برای احیای برجام نیست
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، این تحلیل را «دیپلماسی ایرانی» وابسته به حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان منتشر کرد و در توضیح آن خاطر نشان کرد: یکی از شروط سه‌گانه ایران برای احیای برجام، اخذ تضمین از تداوم اجرای برجام در دولت‌های آتی (جمهوریخواه/دموکرات) آمریکاست. با توجه به بحران‌های داخلی آمریکا و افول میزان محبوبیت بایدن به کمترین حد در تاریخ آمریکا و احتمال فراوان بازگشت جمهوریخواهان به قدرت در سال‌های آینده، مطمئنا بایدن باقیمانده محبوبیت خود را فدای توافق هسته‌ای با ایران نخواهد کرد و چنین تضمینی را نخواهد پذیرفت. 

شرط دوم ایران، بسته شدن پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته یا PMD است. آمریکا نه می‌خواهد و نه می‌تواند موضوع PMD حل شود چرا که تا ابد می‌تواند با فشار بر مدیرکل و شورای حکام، ایران را در مسند پاسخگو و متهم نگه دارد. آژانس برای ایراد اتهام علیه هر کشور عضو به مکانیسم بسیار وسیع موسوم به منابع باز (Open Source) دسترسی دارد به این معنی که می‌تواند هرگونه سند ادعایی علیه کشورها را بررسی و در مورد آن از کشور مد نظر درخواست پاسخ کند و تعهدی نیز برای افشا منشاء دریافت سند و یا صحت آن ندارد. 

دیپلماسی ایرانی می‌افزاید: انگلیس، به‌عنوان یکی از طرفین برجام و مدعی اتخاذ سیاست یکجانبه و مستقل پس از برگزیت، اکنون در حالت بی‌ثباتی در رهبری به‌سر می‌برد و آقای جانسون به شدت درگیر پارتی گیت و پرونده‌های رسوایی اخلاقی است. هنوز نامزدهای جدی نخست وزیری معرفی نشده و رنگین‌کمانی از ملیت‌های متنوع پشت در خانه شماره ۱۰ به انتظار نشسته‌اند. اکنون زمان برای تصمیم‌گیری در مورد برجام در لندن نیست.

نویسنده در پایان تاکید می‌کند: سیاستگذاران اصلی و دانا در هیات حاکمه ایران مطلع هستند که کمتر از چند ماه دیگر به تفوق جمهوریخواهان مخالف برجام بر صحنه سیاسی آمریکا باقی نمانده و این بازگشت مقدمه فروپاشی تمامی توافقات با تهران خواهد بود و با توجه به این نکته بسیار مهم که جنس تعهدات تهران با غرب متفاوت بوده، به این معنی که تعهدات تهران روی زمین و تعهدات غرب صرفا روی کاغذ است، فلذا هرگونه توافق در فضای کنونی بسیار خطرناک خواهد بود. بهتر است هرگونه حرکت به سمت توافق بعد از انتخابات نوامبر در آمریکا صورت گیرد.

آنچه باید به تحلیل دیپلماسی ایرانی اضافه کرد، این است که نمایندگان و سناتورهای دموکرات کنگره در تمام مصوبات تحریمی ضدایرانی در پسا برجام، همراهی و همکاری کامل با جمهوری‌خواهان کنگره داشته‌اند و تحریم‌هایی مانند کاتسا، آیسا و سیادا و همچنین قانون محدود کننده و بی‌اثرکننده برجام موسوم به اینارا، با اتفاق‌نظر تقریبا کامل در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده است.

به عبارت دیگر، صرف نظر از سرنوشت انتخابات کنگره، تغییری در اتفاق نظر دو حزبی مبنی بر محروم کردن ایران از امتیازات نسیه برجامی پدید نخواهد آمد، چنان‌که در این هفت سال سپری شده وجود نداشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *