کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عوارض مصرف فیبر زیاد در سلامت بدن

25 مرداد 1401 ساعت 5:55

فیبر جزء مهم ترین مواد برای سلامت بدن به شمار می آید اما توصیه جدی برای میزان مصرف آن شده است زیرا استفاده بیش از حد فیبر خطراتی را برای بدن به وجود می آورد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسکانیوز، فیبر در رژیم غذایی برای گوارش و سلامت کلی بدن لازم و ضروری است؛ اما خیلی از افراد در مصرف این مکمل زیاده روی می کنند که ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی را به وجود بیاورد.

مکمل فیبر معمولاً در روز بین ۲ الی ۵ گرم برای هر وعده استفاده می شود که اگر آن را با مشورت پزشک و به اندازه مناسب استفاده کنید، یعنی فیبر لازم را به بدن تان رسانده اید اما اگر در مصرفِ آن زیاده روی کنید، دچار مشکلات گوارشی خواهید شد.

در این قسمت قصد داریم به شما بگوییم که مصرف زیاد فیبر و بیش از حد نیاز، چه علائمی را به دنبال خواهد داشت.


نفخ شکم

کاملاً طبیعی است که هنگام مصرف مکمل فیبر، احساس نفخ و تجمع گاز زیادی در شکم داشته باشید، زیرا فیبر حالت اسفنجی دارد که به آب جذب می شود و حالت نفخ را به وجود می‌ آورد و سرعت و روند هضم غذا را آهسته می کند؛ اما اگر این نفخ بیش از حد باشد و برطرف نشود، یعنی شما بیش از حد نیاز فیبر استفاده کرده اید.

سیری خیلی زیاد

اگر احساس می کنید که فضای کمتری در معده برای خوردن غذا دارید و همیشه سیر هستید، احتمالاً فیبر زیاد جلوی اشتهای شما را گرفته است.

اسهال

فیبر؛ آب زیادی را از معده و روده می کشد و مدفوع را با آب زیادی دفع خواهد کرد.

اگر احساس می کنید که تعداد دفعات دفع مدفوعتان زیاد شده و حالت آبکی و اسهال دارد، یعنی فیبر زیادی مصرف کرده اید.


یبوست

فیبر همچنین می‌ تواند حرکات روده را کمتر کند و تاثیر عکس بگذارد و در نتیجه یبوست هم می تواند یکی از علائم مصرف زیاد فیبر باشد.

خشکی زیادِ بدن

زمانی که فیبر استفاده می کنید، بدن تان به آب بیشتری نیاز دارد.

اگر این مکمل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و با آب زیاد استفاده نکنید، بیش از حد معمول تشنه می شوید و از طرفی اسهال بعد از مصرف فیبر زیاد هم خودش، خشکی بدن و کم آبی را زیاد می کند.


احساس ضعف، لرزش و کمبود انرژی

فیبر سطح قند خون را پایین می آورد؛ مخصوصاً در افرادی که دیابت دارند و در نتیجه اگر بدن زیاد فیبر دریافت کند، سطح قند خون خیلی افت کرده و در چنین حالتی احساس ضعف، لرزش و کم انرژی بودن به فرد دست می دهد.

حالت تهوع و استفراغ

اگر ناگهان احساس حالت تهوع و استفراغ پیدا کردید و این حس برای مدتِ طولانی در شما برطرف نشد، به احتمال زیاد فیبر بالایی مصرف کرده اید.

عمل نکردن داروها

مکمل فیبر باعث می شود که بدن به سختی دارو هایی مانند آسپرین، ایبوپروفن و آنتی بیوتیک را جذب کند و در نتیجه روی مصرف داروها و عملکرد آن ها مخصوصاً داروهای مربوط به افسردگی، تیروئید، دیابت، کلسترول و تشنج اثرگذار است.


کد مطلب: 809158

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/809158/عوارض-مصرف-فیبر-زیاد-سلامت-بدن

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com