کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رکوردشکنی‌ پیاپی ایران در صنعت برق

22 مرداد 1401 ساعت 11:15

به دنبال رکوردزنی ساخت ۶۰۰۰ مگاوات نیروگاه در کشور در یک سال، برای اولین‌بار ساخت یک نیروگاه توسط سازنده داخلی در کمتر از ۶ ماه به سرانجام رسید و حدنصاب بین‌الملی جدیدی در این زمینه ثبت شد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، ۱۶ مرداد بود که مجری طرح احداث نیروگاه‌های صنایع معدنی توانیر از اتصال به شبکه نخستین واحد نیروگاهی احداث شده توسط صنایع خبر داد.

 
قرعه اولین سنکرون شدن واحدهای نیروگاهی صنایع در قالب تفاهم ۱۰ هزار مگاواتی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو به نام واحد گازی ۱۸۳ مگاواتی نیروگاه سمنان افتاد اما سنکرون این واحد نیروگاهی فارغ از مسائل یاد شده یک رکورد منحصر به فرد دیگر را در بر داشت.

در همین راستا به منظور پرده‌برداری از این رکورد باید به تاریخ ۱۹ مهر سال ۱۴۰۰ بازگردیم، جایی که علی‌اکبر محرابیان و سیدرضا فاطمی‌امین به عنوان متولی دو وزارت‌خانه نیرو و صنعت، معدن و تجارت در قالب امضای تفاهم‌نامه‌ای از احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط بخش صنعت و معدن خبردادند.

پس از امضای این تفاهم‌نامه، بررسی‌هایی به منظور جزئیات ساخت تک تک واحدهای نیروگاهی زیرمجموعه در دستور کار قرار گرفت و ۳ ماه بعد یعنی در تاریخ ۲ بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰، اولین قرارداد تفاهم‌نامه وزارت نیرو و وزارت صمت بین شرکت تولید انرژی سامان سمنان به عنوان زیر مجموعه صنعت و شرکت مپنا به عنوان سازنده رد و بلد شد.

۲ روز بعد در تاریخ ۴ بهمن سال ۱۴۰۰، زمین توسط کارفرما به پیمانکار تحویل شد و اولین پیش‌پرداخت نیز در تاریخ ۱۴ بهمن همان سال به پیمانکار پرداخت شد.

* رکورد ساخت نیروگاه در ایران شکسته شد
مطابق قرارداد منعقده در نیروگاه سمنان، به تبعیت از مدت زمان عادی برای ساخت یک واحد گازی، زمان سنکرون واحد اول باید ۱۲ ماه پس از پرداخت پیش‌پرداخت یعنی در تاریخ ۱۴ بهمن سال ۱۴۰۱ اتفاق می‌افتاد.

بر این اساس، شرکت مپنا با ثبت یک رکورد بین‌المللی در زمینه ساخت نیروگاه فقط ۶ ماه پس از جاری شدن قرارداد ساخت یعنی حدود ۵۰ درصد از زمان قراردادی موفق به سنکرون این واحد نیروگاهی شد.

* ساخت یک نیروگاه در شرایط نرمال ۱۲ تا ۱۴ ماه زمان نیاز دارد
در همین رابطه، صادق جوادی، کارشناس حوزه برق در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن اشاره به‌ ساخت نیروگاه سمنان گفت:‌ ساخت یک نیروگاه در شرایط نرمال ۱۲ تا ۱۴ ماه زمان نیاز دارد، در دنیا رکوردهایی از ساخت نیروگاه در بازه زمانی ۹ ماه، آن هم به ندرت دیده می‌شود اما کار انجام شده در این نیروگاه توسط سازنده به معنای واقعی کلمه تحسین برانگیز و مشخص کننده توان ساخت نیروگاه در ایران است.‌

این کارشناس حوزه برق تاکید کرد: ایران دانش روز ساخت نیروگاه را در اختیار دارد و این مسئله را به توسعه در دو بعد اقتصادی و راهبردی ادامه داده و همین امر در نهایت ختم به چنین رکوردزنی‌هایی می‌شود.‌

* جزئیات رکوردشکنی ساخت نیروگاه سمنان
به گزارش فارس، بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت مپنا به عنوان سازنده این نیروگاه، از شروع نصب واحد تا زمان سنکرون در قالب ۱۲۰ روز به سرانجام رسیده در حالی که زمان نرمال این بخش در شرایط عادی بیش از ۲۱۰ روز ادامه دارد.

همچنین در بخش بهره‌برداری از زمان شروع فلاشینگ روغن تا برق‌دار شدن DCS، به طور نرمال به ۹۰ روز زمان نیاز دارد که این کار تنها در ۵۲ روز به سرانجام رسیده است.

با توجه به این مسئله نیروی کار فعال در سایت ساخت نیروگاه در مقاطعی نظیر تیرماه سال ۱۴۰۱ در اوج گرما به نزدیک ۳۰۰ نفر رسیده و این آمار تا زمان نصب نهایی ادامه یافته است.

* افزایش ۶ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق برای جلوگیری از خاموشی
به دنبال خلق رکورد ساخت نیروگاه گازی کامل در کمتر از ۶ ماه کشور از شروع دولت سیزدهم در یک دوره یک ساله یعنی تا انتهای شهریورماه سال ۱۴۰۱، بیش از ۶ هزار مگاوات نیروگاه را وارد دوره بهره‌برداری کرده است.

این مسئله در شرایط رقم می‌خورد که رکورد تاریخی ساخت نیروگاه در ایران مرتبط با ساخت ۴۹۳۵ مگاوات واحد نیروگاهی در سال ۱۳۸۹ است.

به معنای دیگر، تلاش نیروهای عملیاتی صنعت برق سبب شده تا در سال ۱۴۰۱ به عنوان اولین سال شروع فعالیت دولت سیزدهم شاهد شکستن رکورد تاریخی ساخت نیروگاه باشیم. همین مسئله سبب شده تا ۳۱ درصد از ناترازی شکل گرفته در صنعت برق پوشش داده شده و زمینه تامین برق پایدار برای مشترکان خانگی، صنعتی و کشاروزی مهیا شود.


کد مطلب: 808931

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/808931/رکوردشکنی-پیاپی-ایران-صنعت-برق

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com