پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

معرفی دستگاه استرچ پالت و سیل حرارتی

شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 808916
صنایع به دستگاه‌های بسیار زیاد و متنوعی نیاز دارند. یکی از دستگاه‌های مورد نیاز، دستگاه‌هایی با کارایی بسته‌بندی هستند که در صنایع مختلف از جمله صنعت تولیدات غذایی از اهمیت و کاربرد بیشتری برخوردار هستند.
معرفی دستگاه استرچ پالت و سیل حرارتی
صنایع به دستگاه‌های بسیار زیاد و متنوعی نیاز دارند. یکی از دستگاه‌های مورد نیاز، دستگاه‌هایی با کارایی بسته‌بندی هستند که در صنایع مختلف از جمله صنعت تولیدات غذایی از اهمیت و کاربرد بیشتری برخوردار هستند. از جمله دستگاه‌های پر کاربرد به منظور بسته‌بندی دستگاه استرچ پالت نام دارد. از این دستگاه بیشتر به منظور بسته‌بندی در کارخانجات استفاده می‌شود. استرچ پالت از ترکیب دو کلمه استرچ و پالت به وجود آمده است. استرچ به معنای کشیده است و از پالت هم منظور همان قطعاتی است که در قسمت پایینی محصولات قرار داده می‌شوند. این قطعات، قطعاتی هستند که محصولاتی که باید بسته‌بندی شوند، بر روی آن قرار داده می‌شود. پالت دارای انواع مختلفی است و از جمله انواع آن می‌توان به انواع چوبی، فلزی و پالت پلاستیکی اشاره کرد. در ابتدا محصولات بر روی پالت قرار داده می‌شوند. پس از قرار‌گیری صحیح محصولات بر روی پالت آن‌ها را توسط یک لیفتراک یا جک پالت به محل مورد نظر منتقل کرده و در نهایت عملیات سلفون پیچی بر روی پالت انجام می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا به توضیح بیشتر در خصوص دستگاه استرچ پالت و دستگاه سیل حرارتی بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با ما همراه باشید.

استرچ پالت چیست:
دستگاه استرچ پالت به منظور بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دارای انواع مختلفی است و هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را داشته و برای موارد خاصی از آن‌ها استفاده می‌شود. از این دستگاه تحت عنوان دستگاه سلفون پیچ نیز یاد می‌کنند. این دستگاه از یک ستون که بر روی آن یک بازوی متحرک تعبیه شده، تشکیل شده است. کار اصلی این بازوی متحرک پیچیدن سلفون از بالا به پایین و بالعکس آن است. عامل اصلی این حرکت یک موتور الکتریکی بوده که بالای ستون دستگاه قرار دارد. در قسمت پایین دستگاه هم یک صفحه گردان وجود دارد که این صفحه توسط موتور الکتریکی و انتقال‌دهنده نیرو چرخ و زنجیر به حرکت در می‌آید. از مدل دیگر دستگاه استرچ پالت تحت عنوان مدل دروازه‌ای یاد می‌شود. به این دستگاه دکل گردان هم می‌گویند. این مدل از دستگاه صفحه گردان و صفحه زیری ندارد. در این مدل صفحه گردان به دور پالت مورد نظر می‌گردد و به این ترتیب فرایند پالت پیچی انجام می‌شود. در خصوص کار با دستگاه استرچ پالت نام فیلم یا نایلون استرچ زیاد به گوش می‌رسد. در ادامه به توضیح بیشتر در خصوص این اصطلاح می‌پردازیم.



 
 
فیلم یا نایلون استرچ چیست:
به بیانی ساده فیلم یا نایلون استرچ به همان سلفونی گفته می‌شود که توسط دستگاه به دور پالت‌ها پیچیده می‌شود و در نهایت کار بسته‌بندی انجام می‌شود. سلفون‌های مورد استفاده برای بسته‌بندی از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. از انواع این نوع سلفون می‌توان به مدل‌های 1 الی 5 لایه آن اشاره کرد. تعداد لایه‌های سلفون با دوام و کیفیت آن رابطه مستقیمی دارد به این معنا که هر چه تعداد لایه‌ها بیشتر باشد، سلفون با کیفیت‌تر خواهد بود. در برخی موارد بنا به دلایلی از نوع خاصی از سلفون استفاده می‌شود که این نوع سلفون دارای قابلیت ضد uv است. از دیگر موارد مهمی که درمورد سلفون وجود دارد و بر روی بسته‌بندی تأثیر‌گذار است، می‌توان به ضریب کششی اشاره کرد. ضریب کششی به این معنا است که نایلون مورد نظر تا چه میزانی قابلیت کشسانی و فیکس شدن دارد. به این ترتیب اگر بسته‌بندی محصول مورد نظر از اهمیت بیشتری برخوردار باشد، بهتر است از سلفونی استفاده کنید که ضریب کشسانی آن بالا باشد. هر چه ضریب کشسانی بیشتر باشد، بسته‌بندی نهایی از استحکام بیشتری برخوردار خواهد بود.

انتخاب دستگاه استرچ پالت مناسب:
همانگونه که توضیح داده شد دستگاه استرچ پالت انواع مختلفی دارد و هر یک از انواع آن با توجه به خصوصیات خود برای مکان‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر قصد خرید این دستگاه را دارید، قبل از هر گونه تصمیمی بهتر است در خصوص انواع دستگاه اطلاعات کافی را به دست آورده و سپس تصمیم بگیرید با توجه به نوع کاربرد مورد نظر شما از دستگاه کدام مدل مناسب‌تر است. به منظور راحتی بیشتر برای انتخاب در این قسمت به توضیح بیشتر د رخصوص عوامل مؤثر بر انتخاب می‌پردازیم. در ابتدا باید گفت سه مدل دستگاه استرچ پالت در بازار موجود است که این سه مدل عبارتند از: مدل فرودگاهی، مدل دروازه‌ای و مدل صفحه گردان. در مدل صفحه گردان به واسطه چرخش صفحه زیرین و حرکت بازوی متحرک سلفون به دور پالت پیچیده می‌شود. در مدل دیگر که مدل دروازه‌ای نام دارد، چرخش دکل به دور پالت و حرکت بالا و پایین سلفون بر روی دکل متحرک دستگاه سبب سلفون پیچی می‌شود. در مدل فرودگاهی هم عملکرد کلی شبیه به مدل صفحه گردان می‌باشد. بیشترین تفاوت این دو مدل با یکدیگر را می‌توان تفاوت در ابعاد دانست. دستگاه استرچ پالت فرودگاهی ابعاد فانتزی و کوچکی دارد.
 
مزایا دستگاه استرچ پالت:
از جمله مزایای استفاده از دستگاه استرچ پالت می‌توان به قیمت مناسب آن اشاره کرد که در مقایسه با دیگر دستگاه‌های بسته‌بندی از قیمت مناسب‌تری برخوردار است. کار کردن، نگهداری و تعمیر این دستگاه به مهارت و تخصص خاصی نیاز ندارد و خود شخص به راحتی می‌تواند با آن کار کند. از دیگر مزایای آن می‌توان به این مورد اشاره کرد که در مقایسه با دیگر دستگاه‌های بسته‌بندی ابعاد کوچکتری دارد و در نتیجه فضای کمتری را اشغال می‌کند. از دیگر دستگاه‌های بسته‌بندی می‌توان به دستگاه سیل حرارتی اشاره کرد که در ادامه به توضیح بیشتر در خصوص آن می‌پردازیم.

دستگاه سیل حرارتی:
از دیگر دستگاه‌های بسته‌بندی می‌توان به دستگاه سیل حرارتی اشاره کرد. این دستگاه به منظور بسته‌بندی انواع ظروف پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این دستگاه برای بسته‌بندی محصولات به ویژه بسته‌بندی مواد غذایی از طریق کاهش دخالت انسان سبب شده تا سطح ایمنی و بهداشت افزایش پیدا کند. برخی از انواع دستگاه سیل حرارتی دارای قابلیتی هستند که به واسطه آن می‌توان هوای باقی مانده در بسته‌بندی را تخلیه کرد و از این طریق ماندگاری مواد درون بسته‌بندی افزایش پیدا می‌کند. در خصوص این قابلیت دستگاه بهتر است به این نکته نیز توجه داشته باشید که با تخلیه هوای درون بسته‌بندی مواد غذایی در معرض هوا قرار نمی‌گیرند و از این طریق از فاسد شدن آن‌ها جلوگیری می‌شود. علاوه بر این باید گفت این دستگاه تنها به منظور بسته‌بندی مواد غذایی استفاده نمی‌شود. بسته‌بندی مواد غذایی تنها یکی از کاربرد‌هایی آن است. برای بسته‌بندی بسیاری دیگر از محصولات نظیر کرم، وازلین، سالاد، سبزی، شکلات، دسر و. . نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر قابلیت‌های جالب این دستگاه بسته‌بندی می‌توان به تزریق گاز اشاره کرد. به منظور افزایش ماندگاری و کیفیت برخی از مواد بسته‌بندی شده درون آن‌ها گاز‌هایی نظیر گاز CO2 تزریق می‌شود.



 به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در خصوص دو مدل از دستگاه‌های مورد استفاده برای بسته‌بندی پرداختیم. دانستید که از دستگاه استرچ پالت به منظور نایلون پیچی بر وری پالت استفاده می‌شود. دستگاه سیل حرارتی هم یک دستگاه بسته‌بندی است که به منظور استفاده برای بسته‌بندی مواد غذایی در کارگاه‌های خانگی بسیار مناسب است.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *