پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

ادامه صدرنشینی «تی تی» در جدول فروش سینما

پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب: 808817
آخرین آمار فروش آثار سینمایی در گیشه سینمای ایران طی هفته گذشته با اعلام صدرنشینی فیلم سینمایی «تی تی» به کارگردانی آیدا پناهنده منتشر شد.
ادامه صدرنشینی «تی تی» در جدول فروش سینما
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، آخرین آمار فروش آثار سینمایی در گیشه سینمای ایران طی هفته گذشته با اعلام صدرنشینی فیلم سینمایی «تی تی» به کارگردانی آیدا پناهنده منتشر شد.

صدرنشینی آثار اجتماعی سینمای ایران در حالی رخ می‌دهد که به مناسبت ایام محرم طی ۱۰ روز گذشته اکران آثار کمدی متوقف شده بود، این تنها فرصت مناسب برای سینمای اجتماعی بود تا بتواند مخاطبان بیشتری را به سالنهای سینما جذب نماید.

جدول فروش کلی سینما در سال ۱۴۰۱ اما همچنان در اختیار انفرادی است. در جدول فروش سینما در سال آتی انفرادی در مجموع تا امروز ۵۵ میلیارد تومان فروش داشته و صدرنشین جدول فروش سینما در سال ۱۴۰۱ است، فیلم سینمایی «سگ بند» با ۴۰ میلیارد تومان در رتبه دوم جدول فروش جا گرفته است.

فیلم‌های علفزار با ۱۶ میلیارد تومان، «تی تی» با بیش از ۱۲.۵ میلیارد تومان، موقعیت مهدی با بیش از ۱۲.۵ میلیارد تومان و شادروان با ۹.۵ میلیارد تومان رتبه های بعدی در جدول فروش سال ۱۴۰۱ را در اختیار دارند.

فروش هفتگی سینما در جدول فروش ۱۴۰۱ نسبت به سالهای گذشته افت محسوسی داشته است، هرچند تاثیر بیماری کرونا و گرانی بلیت سینماها را نباید نادیده گرفت، اما اگر به اکران نوروزی و عید فطر سینما پیش از پاندمی کرونا بازگردیم به وضوح می‌بینیم که تعداد مخاطبان سینما نسبت به آن زمان کاهش جدی پیدا کرده است.

فهرست فروش آثار سینمایی کشور در هفته گذشته به شرح زیر است:
 
تی تی
فروش گیشه: ۱۰,۶۲۹,۷۶۵,۰۰۰ ریال
کارگردان: آیدا پناهنده
بازیگران: الناز شاکردوست، هوتن شکیبا و پارسا پیروزفر
خلاصه داستان: ابراهیم، استاد فیزیک دانشگاه در آستانه‌ی مرگ با زنی روستایی آشنا می‌شود به طوریکه زندگی و مرگ ابراهیم را از نو معنا می‌کند.
 
علفزار
فروش گیشه: ۶,۰۹۲,۳۵۰,۰۰۰ ریال
کارگردان: کاظم دانشی
بازیگران: پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ترلان پروانه، مهدی زمین پرداز، صدف اسپهبدی و ستاره پسیانی
خلاصه داستان: داستان فیلم «علفزار» داستان یک بازپرس است که در آستانه انتقالیش دچار کشمکش‌هایی در چند پرونده می‌شود…
 
هناس
فروش گیشه: ۴,۰۵۷,۰۷۵,۰۰۰ ریال
کارگردان: حسین دارابی
بازیگران: بهروز شعیبی، مریلا زارعی، امین میری
خلاصه داستان: شهره پس از این که سفر تحصیلی‌شان به هانوفر آلمان در آخرین لحظه کنسل می‌شود، متوجه رفتارهای مشکوک همسرش، داریوش می‌شود. شهره در پیگیری‌هایش متوجه می‌شود داریوش در فعالیت‌های هسته‌ای مهمی حضور داشته و با توجه به ترور همکارانش جان او هم در خطر است. شهره که خطر را بیخ گوشش می‌بیند دست به کار می‌شود تا داریوش را علیرغم میلش از سیستم کاری‌اش بیرون بکشد. شهره تنهایی جلو می‌رود تا جایی که به خودش می‌آید و می‌بیند در کنار تروریست‌ها، مسئولین رانت‌خواری داخلی و رفقای منفعت طلبشان در حال هل دادن داریوش در مسیری است که او را به فردی بی‌هویت تبدیل می‌کند. داریوشی که دیگر خود شهره هم دوستش ندارد و این نقطه بازگشت شهره می‌شود.
 
بدون قرار قبلی
فروش گیشه: ۳,۷۷۷,۶۲۵,۰۰۰ ریال
کارگردان: بهروز شعیبی
بازیگران: پگاه آهنگرانی، لیندا کیانی، امین میری، مصطفی زمانی
خلاصه داستان: یاسمین به سن و سال پسر شش ساله‌اش بوده که به آلمان(برلین) مهاجرت کرده و حالا با مرگ پدر، ناچار است پس از سی سال به ایران بازگردد. پسرش دچار اوتیسم است و این سفر را برایش دشوار می‌کند. یاسمین شناختی از پدرش ندارد و بیش از آن میراثی که پدر برایش گذاشته، باعث تعجب او می‌شود. اقامت کوتاه و ناخواسته او در زادگاه پدر و دیدار با کسانی که پدرش را می‌شناسند، یاسی را به درک تازه‌ای از انسان و مفهوم مرگ می‌رساند.

صعود دو پله‌ای زالاوا در گیشه سینماها

 
زالاوا
فروش گیشه: ۱,۷۲۷,۷۵۰,۰۰۰ ریال
کارگردان: ارسلان امیری
بازیگران: نوید پورفرج، هدی زین‌العابدین و پوریا رحیمی‌سام
خلاصه فیلم: زالاوایی‌ها ترسیده‌اند، ناامیدانه از استوار، رییس پاسگاه و مردی به نام آمردان کمک می‌خواهند تا شرایط روستایشان را بهبود بخشند.
 
بازیوو
فروش گیشه: ۱,۳۵۱,۸۰۱,۹۹۸ ریال
کارگردان: امیرحسین قهرایی
بازیگران: پژمان بازغی، محمدرضا هدایتی، برزو ارجمند
خلاصه فیلم: ماپان مخترع بازی‌ها و خالق سرزمین بازیووو برای نجات سرزمینش از چنگال سیلوس به دنبال پیدا کردن قهرمانی از میان بچه‌های زمین است اما ژوبین پسربچه‌ دست‌و‌پا چلفتی بدترین انتخاب ممکن برای این کار است.
 
دوزیست
فروش گیشه: ۹۱۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال
کارگردان: برزو نیک نژاد
بازیگران: پژمان جمشیدی، جواد عزتی، سعید پورصمیمی
خلاصه فیلم:  «زیرآبی نری ، زیر دست‌وپا له می‌شی.»
 
طلا خون
فروش گیشه: ۶۶۸,۲۰۰,۰۰۰ ریال
کارگردان: ابراهیم شیبانی
بازیگران: شهاب حسینی، حسام منظور، ترنم کرمانیان، زهرا خوشکام و بهار قاسمی
خلاصه داستان: داستان ندختری در آستانه‌ی مسابقات سرنوشت‌ساز کشوری تکواندو متوجه رازی می‌شود که زندگی او را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. او درمی‌یابد که با قاتلی که با او پیوند خونی دارد، هم‌خانه است.
 
روز ششم
فروش گیشه: ۴۰۷,۴۰۰,۰۰۰ ریال
کارگردان: حجت قاسم زاده
بازیگران: مصطفی زمانی، امیر جعفری، بهاره افشاری، مهران احمدی، همایون ارشادی
خلاصه داستان: روز ششم به زندگی جوانی به نام احمد می پردازد که بعد از آزادی از زندان فقط ۵ روز وقت دارد که جواب چند معما را پیدا کند، احمد اگر موفق نشود در روز ششم کشته خواهد شد.
 
انفرادی
فروش گیشه: ۲۸۱,۲۵۰,۰۰۰ ریال
کارگردان: سید مسعود اطیابی
بازیگران: مهدی هاشمی، رضا عطاران، احمد مهرانفر، برزو ارجمند، شقایق دهقان، سیروس همتی
خلاصه داستان: پولامون رو دزديدن، دارن باهاش پز ميدن.
 
پیتوک
فروش گیشه: ۲۳۱,۶۵۰,۰۰۰ ریال
کارگردان: سید مجید صالحی
بازیگران: مهتاب کرامتی، هادی حجازی فر، احسان بذلی، الناز حبیبی، حسن پورشیرازی و شاهرخ فروتنیان
خلاصه داستان: این فیلم درباره‌ی جوانی اهل جنوب شهر به نام «علا» است که سودای بزرگی در سر می‌پروراند و می‌خواهد خود را بالا بکشد. آشنایی «علا» با زنی میان‌سال به نام «فروغ»، این پسر جوان را در موقعیتی پیش‌بینی‌نشده و پر از جدال و کشمکش قرار می‌دهد؛ مسیری که هم با عشق، کینه، خشم و انتقام همراه است.
 
بی صدا حلزون
فروش گیشه: ۲۱۵,۸۷۵,۰۰۰ ریال
کارگردان: بهرنگ دزفولی زاده
بازیگران: هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی، محسن کیایی
خلاصه داستان: داستان زنی است که بین احساس و منطقش در حال تصمیم‌گیری است.
 
والدین امانتی
فروش گیشه: ۱۴۲,۴۲۵,۰۰۰ ریال
کارگردان: حسین قناعت
بازیگران: بیژن بنفشه خواه، شبنم قلی خانی، آناهیتا همتی، نادر سلیمانی و بهنوش بختیاری
خلاصه داستان: دختر و پسر نوجوانی، به دلیل شرایط اقتصادی خانواده ،آرزوی زندگی بهتری را می کنند. در نهایت، و در ادامه ی داستان، این آرزوها برآورده می شود و تجربیات تازه‌ای را با خود به همراه می آورد.
 
سگ بند
فروش گیشه: ۱۰۵,۰۷۵,۰۰۰ ریال
کارگردان: مهران احمدی
بازیگران: امیر جعفری، مهران احمدی، بهرام افشاری، میرطاهر مظلومی، نازنین بیاتی
خلاصه داستان: هیچ وقت گول اسم و ظاهر آدم‌ها رو نخورید؛ لشکر هیتلر با اون عظمت، اسمش نازی بود.
 
مجبوریم
فروش گیشه: ۵۳,۲۰۰,۰۰۰ ریال
کارگردان: رضا درمیشیان
بازیگران: نگار جواهریان، پارسا پیروزفر، پردیس احمدیه، مجتبی پیرزاده، همایون ارشادی، پریوش نظریه، بهمن فرمان‌آرا، ژاله علو، بابک کریمی، رضا بهبودی و مریم بوبانی
خلاصه داستان: دختر جوانی به مرد میانسالی فروخته می‌شود تا برایش بچه بیاورد. مرد میانسال متوجه می‌شود که از دختر بچه‌دار نمی‌شود. او فکر می‌کند پسر جوانی که دختر را به او فروخته سرش کلاه گذاشته و این آغاز ماجراست.
 
چند میگیری گریه کنی ۲
فروش گیشه: ۴۲,۰۲۵,۰۰۰ ریال
کارگردان: علی توکل نیا
بازیگران: حمید لولایی، حامد آهنگی، ابوالفضل پورعرب و مهران رجبی
خلاصه داستان: بهرام، پسر شایسته پس از سی‌سال دوری از آمریکا برای گرفتن ارث پدری به ایران می‌آید غافل از اینکه برای به‌دست آوردن میراث پدرش، طبق وصیت پدرش می‌بایست هفت مراسم عزا برای هفت خانواده بی‌بضاعت بگیرد وخودش هم در این مراسم حضور تاثیرگذار داشته باشد.
 
روز صفر
فروش گیشه: ۲۳,۱۰۰,۰۰۰ ریال
کارگردان: سعید ملکان
بازیگران: امیر جدیدی، ساعد سهیلی، محمدرضا مالکی، مهدی قربانی
خلاصه فیلم: داستان فیلم برگرفته از زندگی عبدالمالک ریگی و نحوه‌ی دستگیری او توسط ماموران سازمان اطلاعات است.
 
لامینور
فروش گیشه: ۹۳,۱۰۰,۰۰۰ ریال
کارگردان: داریوش مهرجویی
بازیگران: علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، علی مصفا، بیتا فرهی، مهرداد صدیقیان و بهناز جعفری
خلاصه فیلم: این فیلم مانند فیلم سنتوری در باب موسیقی است اما برخلاف سنتوری شخصیت اصلی داستان یک دختر است. لامینور به معنای نخستین گام و آکوردی است که هنرجویان گیتار فرا می‌گیرند.
 
مغز استخوان
فروش گیشه: ۲۲,۳۵۰,۰۰۰ ریال
کارگردان: حمیدرضا قربانی
بازیگران: پریناز ایزدیار، بابک حمیدیان، نوید پورفرج، جواد عزتی و سیدعلیرضا میرسالاری 
خلاصه داستان: الان مسئله‌ی شما چیه؟! می‌خواین بگین قانونی نیست؟! یعنی اینجا همه‌چی همیشه قانونی اتفاق می‌افته؟! هممون درستیم؟! هیچکی هیچ غلطی نکرده تا حالا؟!.
 
موقعیت مهدی
فروش گیشه: ۱۵,۷۵۰,۰۰۰ ریال
کارگردان: هادی حجازی فر
بازیگران: هادی حجازی فر، وحید آقاپور، روح الله زمانی، امیر شمس، ژیلا شاهی
خلاصه داستان: داستان زندگی فرمانده لشگر عاشورا مهدی باکری را در شش پرده، از زمان آشنایی با همسرشان و ازدوجشان تا هنگام شهادت، روایت می‌کند.
 
گل به خودی
فروش گیشه:  13,350,000 ریال
کارگردان: احمد تجری
بازیگران: شقایق فراهانی، نسیم ادبی، علیرضا استادی، ستاره حسینی
خلاصه داستان: با فضایی موزیکال، قصه آمال و آرزوهای چند کودک است که در پرورشگاه زندگی می‌کنند و به کمک چند عروسک وارد ماجراهایی فانتزی می‌شوند.
 
سلفی با دموکراسی
فروش گیشه:  13,350,000 ریال
کارگردان: علی عطشانی
بازیگران: پژمان بازغی، پولاد کیمیایی، کورش تهامی، سیما تیرانداز و نیما شاهرخ‌شاهی
خلاصه داستان: «در دفتركار خدا ، بخش ايران ، يه سري فرشته به اسم راست‌شونه هستن كه كاراي خوب مردم ايران رو ثبت مي‌كنند و يه سري فرسته به اسم چپ‌شونه كه كارهاي بد مردم ايران رو ثبت مي‌كنند. حالا به دو تا از اين فرشته‌ها فرصت داده مي‌شه كه براي ماموريتي به كشور ايران سفر كنند.»
 
شادروان
فروش گیشه: ۱,۲۰۰,۰۰۰ ریال
کارگردان: حسین نمازی
بازیگران: نازنین بیاتی، سینا مهراد، رضا رویگری، بهرنگ علوی، رویا تیموریان
خلاصه فیلم: نادر پس از فوت ناگهانی پدرش برای تسویه حساب با بیمارستان، مخارج مراسم تدفین و همچنین حضور میهمانان و اقوام برای مراسم دفن و ختم، با مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای دست به گریبان می‌شود.

ادامه روند ناکامی در فروش سینمای ایران با وجود اکران فیلم‌های جدید
سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ با شور و شوق فراوانی آغاز به کار کرد، سینمایی که دو سال کرونایی را پشت سر گذاشته و می‌خواهد بار دیگر با اکران آثار سینمایی متنوع در ژانرهای مختلف بار دیگر شاهد بازگشت مخاطبان به سالن ها باشد. شاید فیلم سینمایی مجبوریم از رضا درمیشیان با وجود تعداد بالای بازیگرانش می توانست این امید را زنده نگه دارد اما اینگونه نشد.

سینما در دو سال کرونایی با مشکلات مختلفی روبرو بود، مشکلاتی که راهکارهای مثمر ثمری برای رفع آنها دیده نشد، تا این کرونا باشد که با کاهش تعداد مبتلایان و البته شروع واکسیناسیون تعیین تکلیف نهایی را برای وضعیت اکران و گیشه انجام دهد.

طی دو سال کرونایی سالن های سینما بارها و بارها تعطیل شدند، گاها با نیمی از ظرفیت میزبان مخاطبان بودند، راهکاری که در نظر داشت تا با رعایت پروتکل های بهداشتی اطمینان را به مخاطبان باز گرداند، از سویی اکران آنلاین دیگر راهکار فرار از موقعیت بد سینما بود که در انتها به قاچاق آثار و ضرر مالی اکثریت پروژه‌ها ختم شد.

اما براساس بسیاری از پیش بینی‌ها فروش بالای این آثار ناشی از دلتنگی مخاطب برای سینما و شور اولیه اکران بعد از دو سال تعطیلی بود، اکران نوروزی سینماها در سال ۱۴۰۱ آغاز شد، اکران سراسر امید که در نهایت در آمار همه چیز برایش وارونه پیش رفت، کاهش تب تماشای آثار از یک سو و گرانی بلیت سینما باعث شد تا «سگ بند» به عنوان نماینده سینمای کمدی در اکران نوروزی به تعداد ۱ میلیون مخاطب هم نرسد.

حال سینمای ایران پساکرونا با چالشی بزرگ به نام ریزش مخاطب روبرو شده است، ریزشی که قابل پیش بینی بود اما باید دید که چه راهکاری برای رفع آن در نظر گرفته می‌شود، طبیعتا اکران بیشتر فیلمها هم دردی دوا نخواهد کرد و شاید حتی وضعیت را پیچیده‌تر کند، از سویی صف بلند اکران که ناشی از دو سال تعطیلی سینماها بوده خود نیز مشکلی دیگر است، باید دید در شرایط بحرانی پساکرونایی سینما به مسیر طبیعی خود باز خواهد گشت یا همچنان باید برای شرایط بهتر انتظار کشید و همه چیز را به زمان سپرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *