کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بهترین راهکارهای سرمایه‌گذاری در شرایط کنونی کشور

20 مرداد 1401 ساعت 10:33


اگر پیگیر اخبار سال‌های اخیر بورس بوده باشید، به احتمال بسیار زیاد در جریان ریزش‌های بازار نیز قرار دارید. فارغ از دلایل ریزش‌ها، خیلی‌ها به‌دلیل زیانی که در یکی دو سال اخیر تجربه کردند، تصور می‌کنند هیچ راهکار مناسبی برای سرمایه‌گذاری حساب شده در بورس وجود ندارد! اما آیا این برداشت درستی است؟ حقیقتا نمی‌توان منکر سرمایه از دست رفته بعضی از افراد تازه‌وارد بورس شد، اما واقعیت این است که راه‌های حرفه‌ای‌تر و بعضا بدون ریسکی نیز برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد. در این مقاله دو مورد از این روش‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا نشان دهیم اگر با استفاده از خدماتی مانند سبدگردانی در بورس یا سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت در بورس سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید از سود این بازار نیز بهره‌مند شوید. 
 
آشنایی با سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس
روش‌های سرمایه گذاری در بورس را می‌توان به دو شیوه کلی سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم تقسیم‌بندی کرد. زمانی که شما پس از دریافت کد بورسی، به صورت مستقیم و از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری نسبت به خرید و فروش سهام اقدام می‌کنید، در واقع به شیوه مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنید. در این شیوه انتخاب سهام، تعیین قیمت خرید و زمان فروش کاملا به عهده شماست و در صورتی که از دانش مالی و سرمایه‌گذاری کافی برخوردار نباشید، به احتمال زیاد نمی‌توانید در بازار عملکرد مناسبی داشته باشید.  

در مقابل، روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس را داریم. این شیوه که سبدگردانی در بورس یا سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک زیرمجموعه آن محسوب می‌شوند،‌ نیازی به دریافت آموزش بورس و برخورداری از دانش مالی نداشته و برای تمام افراد با هر میزان تخصص و دانش مالی امکان‌پذیر هستند. در نظر داشته باشید، برای استفاده خدمات باید پیش از هر کاری نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کنید. در ادامه با روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس آشنا می‌شوید.
 
صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک
صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع متنوعی دارند که از میان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به صندوق درآمد ثابت، صندوق سهامی، صندوق مختلط،‌ طلا و … اشاره کرد. مهم‌ترین تفاوت این صندوق‌ها در شیوه تخصیص منابع مالی آن‌ها میان دارایی‌های مختلف است. به عنوان مثال بخش اعظم منابع مالی صندوق درآمد ثابت صرف سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی از قبیل سپرده بانکی و اوراق با درآمد ثابت می‌شود؛ بنابراین با سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت، می‌توانید از حفظ اصل سرمایه خود مطمئن باشید و علاوه بر آن، سودی بیش از سپرده‌گذاری در بانک کسب کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم مزایای صندوق درآمد ثابت را به‌عنوان تنها شیوه سرمایه‌گذاری بدون ریسک در بورس بیان کرده، بررسی کنیم این شیوه از سرمایه‌گذاری برای کدام گروه از سرمایه‌گذاران مناسب است. 
 
صندوق درآمد ثابت
صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های سبدگردان که از سوی سازمان بورس مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، مدیریت می‌شوند. نحوه فعالیت این صندوق‌ها به این صورت است که افراد مختلف با میزان سرمایه‌های متفاوت،‌ منابع مالی خود را به مدیران این صندوق‌ها می‌سپارند و این افراد که از دانش مالی بالا و البته سابقه فعالیت در بورس برخوردار هستند، این منابع مالی را صرف سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف می‌کنند. سرمایه‌گذاران نیز بسته به میزان سرمایه‌ای که به صندوق سپرده‌اند، از سود سرمایه‌گذاری در صندوق بهره‌مند می‌شوند. 

صندوق درآمد ثابت یکی از محبوب‌ترین انواع این صندوق‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. سرمایه‌گذاری در این صندوق بدون ریسک است و سود به مراتب بیشتری نسبت به بانک دارد. این صندوق مناسب سرمایه‌گذارانی است که بنا به دلایل مختلف قصد دارند نسبت به سرمایه‌گذاری بدون ریسک در بورس اقدام کنند. 

تصور کنید برای مدت کوتاهی به سرمایه خود نیاز ندارید و قصد دارید در این مدت سود روزشمار از محل سرمایه‌گذاری خودکسب کنید. اگر سرمایه خود را جهت سپرده‌گذاری در یک حساب سپرده یک‌ساله به بانک بسپارید و تصمیم بگیرید در مدتی کمتر از یک سال سرمایه خود را از بانک خارج کنید، ملزم به پرداخت جریمه خواهید بود. علاوه بر این اگر در این مدت به بخشی از سرمایه خود نیاز داشته باشید و چند باری از حساب خود برداشت کنید، سودی که در انتهای هر ماه به سپرده شما تعلق می‌گیرد، بر اساس کمترین مانده حساب شما در طول ماه محاسبه می‌شود. این در حالی است که برای سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت، سود سرمایه‌گذاری به صورت روز شمار محاسبه می‌شود؛ بنابراین تحت هر شرایطی با سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت، سودی بیش از سپرده‌گذاری در بانک عایدتان خواهد شد. مزیت دیگر صندوق درآمد ثابت نسبت به بانک این است که هر زمانی که بخواهید می‌توانید تمام یا بخشی از سرمایه خود را بدون پرداخت جریمه از صندوق خارج کنید.

نهایتا در نظر بگیرید سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت تنها مختص افراد محتاط و سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز نیست. سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیری که پس از مدت کوتاهی به سرمایه خود نیاز خواهند داشت‌ نیز می‌توانند تا زمانی که نیاز است سرمایه خود را به جای نگهداری در حساب بانکی در یک صندوق درآمد ثابت مانند صندوق دوم اکسیر فارابی نگهداری کنند و از سود روزشمار بهره‌مند شوند.

سبدگردانی در بورس شیوه دیگری برای سرمایه گذاری در بورس است که کاملا اختصاصی است. تنها نکته‌ای که در ارتباط با این شیوه سرمایه‌گذاری وجود دارد این است که برای استفاده از این سرویس، باید از حداقل میزان سرمایه‌ای برخوردار باشید. به‌عنوان مثال حداقل سرمایه لازم برای استفاده از خدمات سبدگردانی شرکت سبدگردان فارابی یک میلیارد تومان است. در ادامه این شیوه از سرمایه‌گذاری در بورس را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار می‌دهیم.
 
سبدگردانی در بورس
در خدمات سبدگردانی فرد متقاضی با یک شرکت سبدگردان معتبر برای مدت یک سال قرارداد سبدگردانی امضا می‌کند. (بنابراین اگر در مدت کوتاه‌تری به سرمایه خود نیاز خواهید داشت صندوق درآمد ثابت برای شما گزینه مناسب‌تری است.) پس از عقد قرارداد شرکت سبدگردان در مدت قرارداد بسته به ترجیحات، درجه ریسک‌پذیری و اهداف مالی شما دارایی شما را مدیریت می‌کند. فراموش نکنید برای استفاده از این دسته از خدمات نیز باید نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کرده باشید.
 
جمع‌بندی
همه ما شاهد ریزش‌های یکی دو سال اخیر بورس بوده‌ایم. این ریزش‌ها دلایل متعددی داشتند که بخشی از آن‌ها به اشکالات سیستم اقتصادی ارتباط داشت و بخش دیگر نیز وابسته به عدم آگاهی سرمایه‌گذاران تازه‌وارد بازار بود. کنترل اشکالات بخش اول از عهده سرمایه‌گذاران و نهادهای مالی خارج است؛ اما در ارتباط با بخشی که به سرمایه‌گذاران مربوط بود، می‌توان اقداماتی در جهت بهبود شرایط انجام داد. در این مقاله چند مورد از بهترین شیوه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس را بررسی کردیم. استفاده از این روش‌ها می‌تواند سرمایه‌گذاران را در جهت حفظ اصل دارایی‌، کسب سود و مقابله با تورم یاری دهد.


کد مطلب: 808792

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/808792/بهترین-راهکارهای-سرمایه-گذاری-شرایط-کنونی-کشور

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com