کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لاوروف: موضع ایران در مذاکرات مشروع است

14 مرداد 1401 ساعت 15:04

وزیر خارجه روسیه ضمن حمایت از موضع ایران درباره رفع تحریم ها و مذاکرات هسته ای، خواستار تجدیدنظر آمریکا در موضع خود و بازگشت به این توافق بین المللی شد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، سرگئی لاوروف که برای شرکت در نشست وزیران خارجه «آسه‌آن» در کامبوج به سر می‌برد، در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: اکنون آمریکایی‌ها دنبال این هستند که یک طرح متفاوت را در یک توافق جدید بگنجانند در حالی که ایرانی ها بر مفاد توافق حاصل شده در سال ۲۰۱۵ تاکید دارند. من معتقدم موضع ایران کاملا مشروع است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون موضوع این است که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند یک طرح تغییر یافته را موضوع یک توافق جدید قرار دهند در حالی که ایرانی‌ها بر توافق‌های مصوب ۲۰۱۵ پافشاری می‌کنند. 

دیپلمات ارشد روسیه گفت: آمریکایی ها از طرحی خارج شدند که همه طرف‌های دیگر و خود آمریکایی‌ها آنرا تایید کرده بودند. باتوجه به اینکه واشنگتن تلاش کرد این توافق را از بین ببرد خودش هم باید با تجدیدنظر در موضعش به آن برگردد. امروز مشکل این است.

لاوروف افزود: موضع روسیه نیز درباره امضای توافقی برای احیای برجام کاملا روشن و غیرقابل تغییر است؛ این طرح باید به همان شکلی که توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده احیا و مشمول هیچ گونه اصلاح یا استثنایی نشود.

به گزارش ایرنا، مذاکرات رفع تحریم‌ها علیه ایران پس از نزدیک به پنج ماه وقفه، روز پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه در وین اتریش بار دیگر از سر گرفته شد.

تارنمای پولیتیکوی اروپا  نیز به نقل از سه منبع آگاه در این باره نوشت که اتحادیه اروپا آخرین تلاش را برای نجات توافق هسته ای ایران انجام می دهد و همه مذاکره کنندگان را برای از سرگیری غیرمنتظره و ناگهانی مذاکرات در روز پنجشنبه فرا خوانده است.

در این گزارش آمده است که هدف این مذاکرات مانند گذشته احیای برجام است که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید. مذاکره کنندگان درحال سفر به وین هستند تا برای دستیای به توافق یک بار دیگر تلاش کنند.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته بلکه در راستای سیاست فشار حداکثری شکست خورده دولت دونالد ترامپ حرکت کرده است.

مقام ها و رسانه های آمریکایی و غربی در ادامه بازی مقصر نمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند. این درحالی‌ است که جمهوری اسلامی ایران خواسته هایش را با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجریبات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم کرده است.

تحلیلگران و کارشناسان مسایل بین المللی می‌گویند عواملی مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره، قرار داشتن در آستانه انتخابات میاندوره ای کنگره (که در ماه نوامبر برگزار خواهد شد) و مشکلات داخلی در آمریکا در زمره دلایل بی رغبتی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته به رغم شعار رویکرد دیپلماسی در قبال ایران، بوده  و این دور از مذاکرات پس از وقفه پنج ماهه آزمون دیگری برای دولت بایدن است تا حسن نیت خود را نشان دهد.


کد مطلب: 808286

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/808286/لاوروف-موضع-ایران-مذاکرات-مشروع

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com