کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

موافقت سنای آمریکا با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو

مهر , 13 مرداد 1401 ساعت 12:17

مجلس سنای آمریکا با پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان ناتو موافقت کرد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از روسیا الیوم، مجلس سنای آمریکا با پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان ناتو موافقت کرد.

بر اساس این گزارش، مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه با ۹۵ رأی مثبت با دو پروتکل پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان ناتو موافقت کرد. تنها یک عضو مجلس سنای آمریکا با این دو پروتکل اعلام مخالفت کرد.

انتظار می‌رود که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا متعاقباً این دو پروتکل را امضا کرده و آن را به مقر ناتو ارسال نماید.

در همین حال، جو بایدن از تصویب پروتکل های پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو از سوی مجلس سنای آمریکا استقبال کرد و از عزم خود برای امضای آنها خبر داد.

رئیس جمهور آمریکا رای گیری مجلس سنا در این خصوص را «تاریخی» خواند و از اعضای این مجلس قدردانی کرد.

بایدن گفت: ایالات متحده به امنیت سوئد و فنلاند پایبند خواهد بود و به مقابله با هرگونه خطرات علیه امنیت مشترک خود ادامه خواهیم داد.

اسناد پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان ناتو مورد تصویب ۲۰ عضو از مجموع ۳۰ عضو این پیمان قرار گرفته است.

این در حالی است که «آن لینده» وزیر امور خارجه سوئد روز چهارشنبه در پاسخ به سوالی درباره احتمال استقرار پایگاه‌های نظامی ناتو در این کشور، به خبرنگاران گفت: ما قصد نداریم هیچ‌گونه سلاح هسته‌ای را در قلمرو خود مستقر کنیم.

وزیر امور خارجه سوئد در این باره اضافه کرد: تا زمانی که درخواست سوئد برای عضویت در ناتو هنوز تأیید نشده باشد، ما عضو این سازمان نیستیم. سوئد قصد دارد در تمام ساختارهای ناتو مشارکت کامل داشته باشد.

در ۱۸ ماه میی سال جاری میلادی، فنلاند و سوئد به بهانه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، درخواست‌هایی را برای پیوستن به ناتو به دبیرکل این سازمان نظامی ارسال کردند. در ابتدا، ترکیه از آغاز روند بررسی این درخواست‌ها جلوگیری کرد؛ اما در ۲۹ ژوئن، ترکیه، سوئد و فنلاند یک یادداشت تفاهم امنیتی در این باره امضا کردند. آنکارا نیز به نوبه خود مخالفتش را با ورود سوئد و فنلاند به ناتو پس گرفت.

نمایندگان دائمی کشورهای ناتو در ۵ جولای با حضور وزرای امور خارجه سوئد و فنلاند پروتکل‌هایی را در مورد الحاق این کشورها به ناتو امضا کردند. پس از امضا، روند تصویب پروتکل‌ها توسط تمام ۳۰ کشور عضو، آغاز شد.


کد مطلب: 808218

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/808218/موافقت-سنای-آمریکا-پیوستن-فنلاند-سوئد-ناتو

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com