کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بررسی علل جوش زدن بدن و صورت

14 مرداد 1401 ساعت 1:15

جوش رایج ترین مشکل پوست است که در نقاط مختلف بدن و صورت به وجود می آید. جوش زدن در هریک از قسمت های بدن علت خاصی دارد که با تشخیص آن میتوان جوش را درمان کرد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسکانیوز، آکنه و جوش می توانند نشان دهند که داخل بدن شما چه می گذرد و چه مشکلاتی دارید.

در اکثر موارد هم به خاطر انتخاب های غلط در سبک زندگی اتفاق می افتند؛ در واقع فقط باید فهمید که چه چیز هایی عامل ایجاد جوش شده‌ اند.

در این قسمت قصد داریم در مورد جوش ها در نواحی مختلف بدن با شما صحبت کرده و علت هایش را برایتان توضیح دهیم.


جوش اطراف دهان

جوش اطراف دهان زمانی اتفاق می افتد که پوست این ناحیه دچار حساسیت شده باشد؛ مثلاً استفاده زیاد از تلفن همراه یا برخورد پوست با چیز هایی مانند کلاه ایمنی یا استفاده از بعضی از آلات موسیقی یا حتی بعضی از لوازم آرایشی روی صورت می تواند عامل ایجاد جوش در این ناحیه باشد؛ البته ژنتیک و هورمون ها هم در این اتفاق بی تاثیر نیستند.

اگر این جوش ها پشت سر هم اتفاق بیفتند، حتما باید به متخصص پوست مراجعه کنید و به دنبال درمان باشید و بدانید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

از طرفی یاد بگیرید که بعد از آرایش؛ حتما صورت خود را با پاک کننده ملایم بشویید تا از تجمع چربی و ایجاد جوش جلوگیری شود.


جوش روی بینی

بینی یکی از رایج ‌ترین قسمت ‌های صورت است که جوش روی آن ظاهر خواهد شد.

منافذ روی بینی معمولاً بزرگ تر هستند. کثیفی، آلودگی و باکتری راحت ‌تر منافذ آن را می بندند و در نتیجه پوست این ناحیه چرب تر است و بیشتر مستعد جوش و آکنه خواهد شد.

جوش روی بینی ممکن است به خاطر رژیم غذایی، استرس و مصرف بعضی از دارو ها هم اتفاق افتاده باشد.

گاهی اوقات علامت یک بیماری زمینه ‌ای نیز است.

درنهایت رایج ترین علت آن بهداشت ضعیف است؛ بنابراین بسیار مهم است که روغن درخت چای را در روتین مراقبت از پوست خود قرار دهید که خیلی خوب منافذ پوست را تمیز می کند.


جوش روی پیشانی

زیاد شدن تولید چربی روی پوست می تواند عامل ایجاد جوش روی پیشانی باشد.

اگر داروی خاصی استفاده نمی کنید و مشکل هورمونی یا استرسی ندارید، باید علت های دیگر را جستجو کنید.

شاید مشکل در مو های سرتان باشد؛ اگر موی سر چربی دارید و مرتب و منظم آن را نمی شویید، ممکن است این چربی منافذ پوست تان را بسته باشد و پیشانی تان جوش بزند؛ معمولاً پماد ها، ژل ها و یا وکس ها هم می توانند عامل ایجاد این مشکل باشند که در چنین حالتی پزشک دارو های مناسب برای تان تجویز می کند.


جوش رویِ استخوان فک و گردن

این جوش ها شاید هورمونی به نظر برسند؛ اما همه آنها همیشه هم این گونه نیستند.

وقتی که سطح بعضی از هورمون های خاص تغییر پیدا می‌ کند، عامل افزایش آندروژن خواهند بود که علتِ اصلی جوش نوجوانی هم است؛ اما بعضی از نواحی دیگر هم هستند که به خاطر نوسانات هورمونی این جوش ها رویشان به وجود می‌ آید که گردن و استخوان فک را هم شامل می‌ شود که در دوران قاعدگی رواج بیشتری دارد و به خاطر مصرف بعضی از دارو های خاص مانند دارو های ضد بارداری نیز اتفاق می افتد.

در بعضی از شرایط هم استفاده از پاک کننده و مرطوب کننده و روتین پوستی مناسب می تواند از این اتفاق جلوگیری کند.


جوش روی گونه

جوش روی گونه یک اتفاق رایج است که معمولا به خاطر استفاده زیاد از تلفن همراه رخ می دهد.

بسیاری از افراد مدام در حال صحبت کردن با موبایل هستند یا بعد از این که از موبایل استفاده می کنند، دستشان را به صورت شان می زنند که همین؛ باعث آلودگی روی صورت و جوش خواهد شد، زیرا خیلی راحت باکتری ها پراکنده می شوند.‌

روبالشی یا ملحفه کثیف هم می تواند عامل ایجاد جوش روی گونه باشد. گاهی اوقات هم علت های هورمونی دارد و با تغییرات کوچکی در سبک زندگی می توان این علت ها را بهبود بخشید.


جوش روی کمر

جوش روی کمر گاهی اوقات به دلیلِ آلرژی به ضد آفتاب، مرطوب کننده، کرم بدن، روغن ماساژ و وکس است؛ همچنین ممکنِ بخاطر عرق اتفاق افتاده باشد که روغن و سبوم روی پوست با یکدیگر ترکیب می‌ شوند و منافذ را می بندند که شما سریعا می توانید از این اتفاق جلوگیری کنید.

وقتی که به حمام می روید، باید حواس تان باشد که حتماً کمرتان را هم شستشو دهید. لباس کثیف، پتوی کثیف یا حتی بالش کثیف می تواند عامل ایجاد جوش روی کمر باشد.

لباس های خیلی تنگ هم این ناحیه را حساس می کنند و از نفس کشیدن پوست جلوگیری می کنند که همین باعث ایجاد جوش خواهد شد.


جوش روی پا

جوش اساسا نتیجه تجمع باکتری، سبوم، سلول‌ های مرده پوست به دام افتاده در فولیکول مو و بسته شدن منافذ است که باعث ایجاد التهاب می شود.

استفاده از تجهیزات ورزشی یا بعضی از لباس های خیلی تنگ عامل ایجاد این اتفاق خواهد بود و ممکن است بدن تان را هم دچار اگزما، خارش و حتی درد کند.


جوش روی قفسه سینه

جوش روی قفسه سینه علت هایی شبیه به جوش روی کمر یا جوش روی پا دارد.

اگر پوست حساسی دارید، استفاده از بعضی از شوینده های خیلی خشن باعث بسته شدن فولیکول های مو می شود؛ بنابراین بسیار مهم است که از محصولات ضد آلرژی بدون رایحه و فاقد سولفات استفاده کنید و یک روتین منظم برای شستشو داشته باشید.

پوشیدن لباس های تنگ هم از آن جایی که مانع نفس کشیدن پوست می‌ شوند، شرایط را برای تان سخت ‌تر خواهند کرد.


کد مطلب: 808075

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/808075/بررسی-علل-جوش-زدن-بدن-صورت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com