کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از شیراز چی بخریم؟ بهترین صنایع دستی از نظر مردم!

10 مرداد 1401 ساعت 11:24

برای آشنایی با بهترین و معروف ترین صنایع دستی شیراز از نظر مردم و همچنین مراکز خرید آن ها به همراه عکس، با ما در ادامه این مطلب همراه شوید.


خرید صنایع دستی یکی از بخش‌های اجتناب‌ناپذیر در سفر است مخصوصا اگر مقصد شما شیراز، سرزمین فرهنگ و هنر اصیل ایرانی باشد. تنوع سوغاتی‌ها و صنایع دستی این شهر بسیار زیاد بوده که هر کدام متعلق به دوره‌ای از تاریخ هستند. اما از کجا بدانیم اصیل‌ترین و محبوب‌ترین صنایع دستی شیراز کدام‌اند؟ همچنین از چه مراکز و بازارهایی در این شهر می‌توان آن‌ها را خریداری کرد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها و آشنایی با بهترین صنایع دستی شیراز از نظر مردم با ما در ادامه مطلب همراه شوید.
 

عکس صنایع دستی شیرازی ها

آثار خاتم کاری در شیراز

هنر خاتم کاری به سالیان بسیار دوری برمی‌گردد و قدمت زیادی دارد. برای اولین بار آثار این صنایع دستی اصیل در شیراز پیدا شد و امروزه این شهر مرکز اصلی خاتم کاری در ایران است. نقش‌ونگارهای زیبای خاتم کاری شیراز را می‌توانید بر روی مس و چوب‌های گردو پیدا کنید که با ظرافت بالایی کار شده‌اند. از مواد اولیه خاتم سازی نیز می‌توانیم به برنج، طلا و استخوان اشاره کنیم که به صورت مثلث‌های کوچک بر اشیا چوبی حک می‌شوند.

فرش های دست بافت

فرش های سنتی و گلیم های شیراز یکی از بهترین صنایع دستی این شهر هستند که توسط بانوان عشایری بافته می‌شوند. طرح فرش‌ها اغلب افشار، قشقایی و آباده است و وجود پرندگانی مانند بلبل نماد خوشبختی را دارد. در مقابل گلیم های شیراز دارای نقوش معینی نبوده و برگرفته از ذهن بافنده‌ی آن است. رنگ‌ها اهمیت ویژه‌ای در این صنایع دستی دارند و اگر از مواد مرغوب استفاده نشوند پس از شستشو کیفیت و جلوه‌ی خود را از دست می‌دهند. به همین خاطر است که اگر قصد خرید گلیم و فرش‌های دست بافت را دارید حتما از شیراز  و عشایر استان فارس تهیه کنید که اهمیت ویژه‌ای به کیفیت می‌دهند.
 
صنایع-دستی شیراز که ثبت جهانی شده

جاجیم بافی

جاجیم‌ها به رو اندازهای نازک و رنگارنگی می‌گویند که بر روی آن‌ها طرح‌های سنتی زیبایی بافته شده است. برخی از آن‌ها یک رو بوده و برخی دیگر دو رو هستند و معمولا از پشم و پارچه‌های ضخیم مانند پلاس دوخته می‌شوند. برای خرید جاجیم می‌توانید به بازار وکیل بروید که بهترین سوغات و لوازم ساخت دست را به فروش می‌رساند.

قلم زنی از اصیل ترین صنایع دستی شیراز

اگر قصد دارید در میان صنایع دستی این شهر یک سوغاتی اصیل و ارزشمند را برای خود انتخاب کنید، حتما از آثار قلمزنی آن دیدن کنید. این هنر با استفاده از قلم و چکش‌های مخصوص صورت می‌گیرد و طرح‌های برجسته و زیبایی را روی ظروف برنج، نقره، مس و طلا حک می‌کند. پس توصیه می‌کنیم در سفر به شیراز حتما از آثار قلمزنی مشهور آن دیدن کنید و از وسایل تزئینی آن با نقش‌ونگارهای تاریخی لذت ببرند. ناگفته نماند جام طلای حسنلو را می‌توان یکی از معروف ترین قلمزنی های تاریخ دانست که در آذربایجان غربی (شهرستان نقده) کشف شده است و امروزه از آثار باارزش ایرانی شناخته می‌شود.

هنر منبت کاری

منبت کاری در شیراز نیز مانند سایر هنرهای این شهر از شهرت زیادی برخوردار است و یکی از بهترین صنایع دستی آن معرفی می‎شود. در حقیقت به کنده‌کاری‌های باظرافت بر روی چوب‌های گلابی، گردو و شمشاد با ابزارهای مخصوص قلم و اسکنه، منبت کاری می‌گویند. برای یافتن بهترین منبت کاری ها بهتر است به شهرستان آباده شیراز بروید و از دیدن آثار تاریخی و باارزش آن لذت ببرید. خوب است بدانید  این منطقه به علت بافت تاریخی و دیدنی‌های گردشگری قدیمی در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. لذا بازدید از آن برای خرید سوغات شیراز صنایع دستی فرصتی ویژه است.

کاشی های رنگارنگ شیرازی

کاشی های هفت رنگ را می‌توانید در نمای بسیاری از مکان های دیدنی شیراز مانند مسجد نصیرالملک، باغ عفیف آباد و عمارت نارنجستان مشاهده کنید. این کاشی‌های خوش رنگ که با طرح‌های گل و پرندگان، اشعار معروف و آیه‌های قرآن مزین شده‌اند، نقش مهمی در معماری اسلامی دارند. پس اگر قصد دارید محلی از خانه‌ی خود را کاشی کاری کنید و جلوه‌ی زیادی به نمای آن ببخشید، هرگز از کاشی هفت رنگ شیراز غافل نشوید!
 
بهترین صنایع دستی در شیراز

لوازم نقره

محال ممکن است در بازارهای شیراز قدم بزنید و در مقابل نقره کاری‌های با ظرافت آن توقف نکنید. این آثار هنری در نقش‌های بسیار بیشمار وجود دارند که می‌توانیم به نقوش پادشاهان هخامنشی، اسطوره‌های شاهنامه، گل‌های سرخ و نرگس، لیلی و مجنون، فَروهر و... اشاره کنیم. لوازمی که این آثار بر سطوحشان نقره کاری می‌شود نیز شامل انواع زیور آلات، لوازم دکوری و تزئینی، شمعدان و غیره هستند. توصیه می‌کنیم هر زمان که به شیراز آمدید حتما از این صنایع نفیس و منحصر به فرد دیدن کنید.

از کجا صنایع دستی بخریم؟

حال که با محبوب‌ترین صنایع دستی شیرازی ها آشنا شدیم نوبت به مراکز و بازارهایی می‌رسد که بتوانید از آن‌ها سوغاتی‌های خود را تهیه کنید. یکی از بهترین فروشگاه های این شهر، بازار وکیل است که ورودی اصلی آن در خیابان زند قرار دارد. تقریبا هر آنچه که از لیست بالا بخواهید می‌توانید در مغازه‌ها و غرفه‌های این بازار پیدا کنید. با این حال در زیر صنایع دستی بازار وکیل شیراز را معرفی می‌کنیم که با خیال راحت برای خرید بروید: البته به جز بازار وکیل، بازارها و فروشگاه‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانیم به بازار شیشه گری در خیابان شیشه گری، فروشگاه صنایع دستی کاظمی در خیابان طالقانی و فروشگاه هنرهای دستی سرای دل در بلوار آزادی اشاره کنیم.

پس از آشنایی با صنایع دستی این شهر نوبت به نحوه‌ی سفر به شهر شیراز می‌رسد. برای این کار می‌توانید سفر هوایی را انتخاب کنید که آسان‌ترین راه بوده و با خرید بلیط هواپیما امکان‌پذیر است.  برای رزرو آن می‌توانید از میان آژانس‌های مسافرتی یکی را که از اعتبار بیشتر و هزینه‌های مقرون به صرفه برخوردار است انتخاب کنید. به عنوان مثال از نظر ما قاصدک24 یکی از واجد شرایط ترین مجموعه‌ها است که به شما امکان سفر از شیراز به تمامی شهرهای ایران را می‌دهد. یکی از این مسیرهای پرتدد سفر از استان فارس به مشهد مقدس است که با بلیط هواپیما شیراز مشهد صورت می‌گیرد. البته تنها راه سفر استفاده از مسیرهای هوایی نبوده و شما امکان خرید بلیط اتوبوس و قطار را از قاصدک24 به مقصد یا مبدا شیراز نیز دارید.

فقط توجه داشته باشید با وجود آن که هزینه سفرهای زمینی به مراتب کمتر از هواپیما است؛ زمان بیشتری را از شما طلب می‌کند.

برای رزرو ارزان ترین بلیط هواپیما اینجا را کلیک کرده تا با انواع بلیط هواپیما سیستمی و چارتری در تمامی مسیرهای داخلی و خارجی ایران دسترسی داشته باشید.


کد مطلب: 807867

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/807867/شیراز-چی-بخریم-بهترین-صنایع-دستی-نظر-مردم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com