سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۸
جدیدترین وضعیت بغداد؛

ادامه تحصن آشوبگران حامی جریان صدر در پارلمان عراق +فیلم

يکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب: 807798
طرفداران جریان صدر که وضعیت سیاسی ـ امنیتی بغداد را از دیروز متشنج کرده‌اند، حاضر به ترک ساختمان پارلمان نیستند و قصد دارند به تحصن خود تا اطلاع ثانوی ادامه دهند.
ادامه تحصن آشوبگران حامی جریان صدر در پارلمان +فیلم
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، با حضور دوباره حامیان آشوبگر جریان صدر به «منطقه سبز» (الخضراء) و در صحن پارلمان، شرایط سیاسی عراق متشنج‌تر از قبل پیش می‌رود.

در حالی که در هفته پیش، پس از ۱۰ ماه با معرفی «محمد شیاع السودانی» امیدها برای تشکیل دولت جدید زنده شد و پارلمان نیز آماده انتخاب رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس پارلمان می‌شد، تظاهرات حامیان جریان صدر برای مخالفت با روند سیاسی، شرایط را پیچیده کرد.

حامیان مقتدی صدر برای بار دوم در ۷۲ ساعت، روز شنبه وارد صحن پارلمان شدند. «ابراهیم الجابری» رئیس دفتر مقتدی صدر در بغداد نیز که به میان حامیانش رفته بود، از تحصن نامحدود در صحن پارلمان خبر داد؛ بنابراین حامیان صدر شب را در پارلمان و محوطه منطقه سبز سپری کردند و همچنان نیز در صحن به حالت تحصن به سر می‌برند. طرفداران جریان صدر دیشب در صحن پارلمان مراسم سینه‌زنی نیز برگزار کردند.

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان نیز در پی این آشوب، از تعلیق جلسات پارلمان تا اطلاع ثانوی خبر داد.

اما شرایط امنیتی بغداد در حالت کلی آرام گزارش شده است. نیروهای امنیتی بیشتری روانه خیابان‌ها و مناطق اطراف منطقه سبز و همچنین پل الجمهوری (منتهی به منطقه سبز) شده‌اند. نیروهای ارتش و یگان‌های مبارزه با تروریسم نیز در ووردی منطقه سبز مستقر شده و اقدام به بازرسی و کنترل عبور و مرورها کردند.

«مصطفی الکاظمی» روز گذشته طی جلسه با فرماندهان امنیتی، از آن‌ها خواسته بود تا نیروها را برای حفظ جان حامیان صدر و همچنین حفظ اموال عمومی روانه خیابان کنند و تمامی اقدامات برای حفظ نظم اتخاذ شود. او از احزاب سیاسی خواست گفت‌وگو کنند و برای حل بحران امتیازدهی کنند.

بنابراین بغداد شب آرامی را پشت سر گذاشت و درگیری یا اقدامات غیرطبیعی مشاهده نشد. به گفته منابع عراقی، نیروهای نظامی و امنیتی تمام شب را در حالت آماده‌باش به سر بردند و عمده مناطق پایتخت عراق شاهد حضور این نیروها بود.
 
 
حامیان جریان صدر در داخل پارلمان

حامیان صدر در داخل پارلمان

 حامیان صدر در پارلمان

صبح امروز نیز  «حسن العذاری» رئیس کمیسیون سابق «الصدریه» در پارلمان و «ابو مصطفی الحمیداوی» از مقامات گروه مسلح «سرایا السلام» شاخه نظامی جریان صدر وارد پارلمان شده و با اعتصاب کنندگان دیدار کردند. آن‌ها به نیابت از مقتدی صدر از حامیان خود خواستند تا به شکل مسالمت آمیز به اعتراضات خود ادامه دهند.

در این راستا یکی از تحصن‌کنندگان داخل پارلمان به وبگاه العربی الجدید گفت که تا زمان دستور «مقتدی صدر» آن‌ها به حضور در داخل پارلمان ادامه خواهند کرد. العربی الجدید نوشت که شب گذشته تعداد افرادی که وارد پارلمان شدند به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت و صدها نفر از دیگر استان‌ها خود را به بغداد رسانده بودند.

گروه‌های حامی جریان صدر نیز دیگ‌های غذا را در محوطه منطقه سبز بر پا کردند.



 
در این میان سفارت آمریکا در بغداد نیز در بیانیه‌ای از اتفاقات رخ داده در بغداد ابراز نگرانی کرد و خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها شد. در این بیانیه آمده است: «ما از نزدیک تنش‌ها در بغداد را دنبال می‌کنیم و در رابطه با گزارش‌هایی که از خشونت‌ها حکایت دارد، نگرانیم.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز، امروز یکشنبه از همه گروههای سیاسی عراقی خواست تا گام‌های موثری برای آرام کردن اوضاع و پرهیز از خشونت بردارند. او همچنین بر اهمیت عبور از اختلافات و تشکیل یک دولت ملی مؤثر تاکید کرد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای از گروههای سیاسی خواست تا از طریق گفت و‌گو و در چارچوب قانون اساسی اختلافاتشان را حل کنند. در این بیانیه آمده است: «هر چند داشتن حق تظاهرات مسالمت آمیز در یک دموکراسی، یک حق اساسی است (اما) باید به قوانین و نهادهای دولتی احترام گذاشته شود».

«نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان نیز با ابراز نگرانی از وضعیت سیاسی عراق، از همه احزاب سیاسی خواست تا خویشتنداری در پیش بگیرند. او از گروههای سیاسی در بغداد خواست تا برای گفت‌و‌گو با یکدیگر به اربیل بروند. بارزانی این شهر را پایتخت دوم عراق نامید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خداوند کمک این کشور شیعه کند
Georgia
تحصن یا اغتشاش؟؟!!!
Iran, Islamic Republic of
...
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
طرفداران صدر هرگز با داعش روبرو نشدن .
لاوری
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه برخی ملت ها همیشه جو گیر بوده و به دور از منطق و عقلانیت سیاسی رفتار می کنند.
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
مثلا کدام کشورها؟
رر
Iran, Islamic Republic of
ازعربستان پول می گیرند!؟
Iran, Islamic Republic of
فقط صدام به درد اینها می خورد .