کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

می‌توان از اموال بدهکار بدون شکایت برداشت کرد؟

12 مرداد 1401 ساعت 8:13

فقط به حکم قانون می‌توان مالی را از تصرف صاحب آن بیرون کرد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از میزان، با عرض سلام و خسته نباشید. من یک تولیدى چاپ پارچه دارم و به صورت مزدی کار میکنم یعنی مشترى پارچه میاره و بنده براى اون چاپ میزنم.

روال کارى ما به صورت اعتباری هست یعنى از مشترى‌ها بابت بدهی شون چک نمیگیریم همینکه پارچه نزد ما داشته باشن اون اعتبارشون حساب میشه که سفارش خودشونو تحویل بگیرن بدون ارایه سند، یکى از مشتریان به من بدهى داره و الان ۳ ماه از زمان تسویه بدهیش گذشته و هر بار که به ایشان اعلام میکنم جهت پرداخت بدهى اعتنا نمیکنه و هر بار میگه به زودى پرداخت میکنم.

ایشان مقدارى پارچه پیش من داره و حتى پارچه هاش هم جاى کار منو اشغال کرده و به همین دلیل نمیتونم سفارش جدید زیاد بگیرم چون جا ندارم.

آیا من میتونم به اون اعلام کنم که اگر بدهى خودشو پرداخت نکنه پارچه هاشونو به جاى بدهیش میفروشم تا بتونم مواد اولیه بخرم براى کارم.
 

پاسخ کارشناس: ماده ۳۱ قانون مدنی بیان می‌دارد، هیچ مالی را از تصرف صاحب آن نمی‌توان بیرون کرد مگر به حکم قانون.

بنابراین می‌بایست نسبت به طرح دعوا مبنی بر مطالبه طلب خود اقدام کنید.

در این راستا می‌توانید همزمان یا پیش از طرح دعوای مذکور نسبت به تامین و توقیف اموال متعلق به بدهکار که نزد خودتان است اقدام کنید تا در نهایت حکم بعد از صدور حکم، از همان محل اجرا شود.

مطابق ماده ۱۰۸ قانون آیین دادرسی مدنی، خواهان می‌تواند قبل از تقدیم دادخواست یا ضمن دادخواست راجع به اصل دعوا یا در جریان دادرسی تا وقتی که حکم قطعی صادر نشده است در موارد زیر از دادگاه درخواست تامین خواسته نماید.


کد مطلب: 807791

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/807791/می-توان-اموال-بدهکار-بدون-شکایت-برداشت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com