کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

علوی تهرانی:

چرا خارجی‌ها در عمل به اسلام از ما جلوترند؟

9 مرداد 1401 ساعت 12:02

او بعد از بازگشت از فرانسه گفت: من در آنجا اسلام دیدم، اما مسلمان ندیدم و به نظر جناب سید آن‌ها جلوتر بودند. دلیل چیست؟


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی سخنران مذهبی در دومین شب عزاداری مسجد امیر(ع) در دهه اول محرم طی سخنرانی با موضوع «اقامه عزا بر سیدالشهدا(ع)» اظهار داشت: در مکتب شیعه بزرگداشت امام حسین(ع) امری واجب، لازم و ضروری است؛ بنابراین سخن گفتن از این موضوع نیز امری واجب، لازم و ضروری است. امر لازم قابل ترک کردن نیست. برای بزرگداشت سیدالشهدا در قالب عزا نتایج و برکات حیرت‌آوری وجود دارد.

وی افزود: مخالفین هدایت بشر در ایام بزرگداشت سیدالشهدا، هجمه شدیدی در قالب شبهات مطرح می‌کنند پس لازم است به این موضوع پرداخته شود تا در قالب آن شبهات، احساس ایمنی و امنیت شود و به طور ناخواسته ما را از خیمه امام حسین(ع) خارج نکنند.

علوی تهرانی گفت: امام یک خیمه و یک کشتی دارد. هرگاه سوار کشتی امام حسین(ع) شدید، امن است، اما خیمه امام امن نیست؛ زیرا در خیمه چراغ را خاموش می‌کنند و می‌گویند هرکس می‌خواهد برود و یکباره ۲ هزار نفر رفتند و تنها ۴۳ نفر باقی ماندند. این مباحث را مطرح می‌کنیم تا بتوانیم وارد کشتی امام حسین(ع) شویم که بسیار امن است.

این استاد اخلاق با بیان اینکه پرداختن به موضوع عزاداری سیدالشهدا(ع) بیان راه نجات بشر است؛ زیرا ان الحسین مصباح الهدی است، گفت: راه هدایت رسالت انبیاء است و خواسته خداوند اطاعت از انبیاست. بنابراین بیان این مسأله، خواسته الهی برای شناخت راه هدایت بشر است. جامعه ما ممکن است دچار مشکلات دنیایی مانند اقتصاد باشد که ان شاء الله برطرف شود اما این موضوع شأن کمالی ماست که باید زودتر برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه چرا بزرگداشت امام حسین(ع) امری واجب است، تصریح کرد: در دعا داریم: «گناهکارم، خطا می‌کنم اما در حال اطاعت از محبوب‌ترین چیز که تو دوست داری یعنی ایمان هستم» یعنی گناه می‌کنم، اما کافر نیستم. برای همین می‌گویند زمانی که گناه کردید، بلافاصله توبه کنید که نشان دهید از سر جنگ با خدا نبوده است؛ بلکه این گناه از سر نادانی بوده است.

علوی تهرانی با اشاره به اینکه خدا ایمان به خود را دوست دارد، گفت: راه نجات جامعه این است که در مسیر رسیدن به کمال قرار گیرد. کمال، امری دنیایی است که اگر به کمال دنیایی رسید، به سعادت اخروی می‌رسد. اگر بخواهید رستگار اخروی شوید باید به کمال اخروی برسید.

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه سید جمال الدین اسدآبادی در زمان قاجار به فرانسه رفته بود، گفت: او بعد از بازگشت از فرانسه گفت: من در آنجا اسلام دیدم اما مسلمان ندیدم و به نظر جناب سید آن‌ها جلوتر بودند. این موضوع را از اطرافیان خود هم به کرات شنیده‌اید. دلیل چیست؟ در قرآن پاسخ را داریم: «پیروی پیامبر(ص) باید انجام دهید که ایشان سرمشق نیکو برای شماست» در این سرمشق تمام تعالیم آماده است. در این سنت برای بیت‌الخلا تا بیت‌الله آداب وجود دارد؛ یعنی از صفر تا صد زندگی دارای آداب است تا انسان به کمال برسد. یعنی پیامبر برای تمام شئون زندگی آداب مطرح کرده است و تمام نقل‌های پیامبر هم به ما رسیده است.

وی با بیان اینکه با وجود این آداب چرا جامعه ما فشل است، گفت: این آیه ادامه‌ای‌ دارد: «لقد کان لکم فی رسول‌اللّه اسوة حسنة لمن کان یرجوا اللّه و الیوم الأخر و ذکر اللّه کثیرا» یعنی این الگو برای کسانی است که به خدا و روز قیامت امید دارند و ذکر خدا را بسیار می‌گویند. مجموع این‌ها یعنی کسی که ایمان واقعی دارد.

صوت کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید:

دانلود فیلم


کد مطلب: 807769

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/807769/چرا-خارجی-ها-عمل-اسلام-جلوترند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com