کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طالبان: ۱۸۰۰ داعشی را آزاد کردیم!

9 مرداد 1401 ساعت 9:08

امیرخان متقی خبر از آزادی هزار و ۸۰۰ تن از نیروهای داعشی از زندان های بگرام و پلچرخی را داد، اقدامی که می‌تواند منطقه را با بحران جدی مواجه کند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از خراسان، کشورهای همسایه افغانستان و برخی دولت‌ های فرامنطقه‌ای به مدت دو روز در ازبکستان گردهم جمع شده بودند تا وضعیت سیاسی و امنیتی این کشور بحران زده را بررسی کنند، اما در حالی که از طالبان نیز برای حضور در این نشست دعوت شده بود تا شرایط همکاری با کابل برای مقابله با مشکلات افغانستان بهتر انجام شود، مقامات طالبان با اظهاراتی عجیب همه را غافلگیر کردند.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان در حاشیه این نشست که در روزهای گذشته برگزار شد، اعلام کرد که این گروه 1800 زندانی گروه تروریستی داعش را از زندان‌های افغانستان آزاد کرد. این اظهارات همچون آب سردی بر سر کشورهای منطقه بود که تمام هم و غم‌شان در یک سال گذشته این بود تا بتوانند با همکاری های مشترک، زمینه های تشدید بحران در افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان را از بین ببرند.اگر چه تاکنون دولت طالبان از زمان روی کار آمدن، اتهامات وارد شده برای آزاد کردن زندانیان داعش را نمی‌پذیرفت، اما این اظهارات جدید اعترافی آشکار از سوی این گروه است که ثابت می‌کند رویه‌ای نرم تر را در قبال این گروه تروریستی در پیش گرفته است. هر چند طالبان مدعی است که توانسته فعالیت های داعش را تحت کنترل خود درآورد اما این در حالی است که از زمان روی کار آمدن طالبان در 11 ماه گذشته، ده‌ها حمله تروریستی در شهرهای افغانستان انجام شده که طی آن صدها تن کشته و زخمی شده‌اند و همه این عملیات ها توسط داعش انجام شده است. بنابراین، به نظر می‌رسد دولت طالبان، دست داعش را برای جولان در افغانستان باز گذاشته است. 

با توجه به این که بسیاری از ناآرامی‌ها و عملیات‌های تروریستی افغانستان در سال‌های اخیر از سوی داعش انجام شده و این گروه تکفیری مسئولیت آن ها را برعهده گرفته است، لذا این شائبه ایجاد می‌شود که طالبان برخلاف وعده‌ها و شعارهایی که در یک سال گذشته درباره مبارزه با تروریسم و جلوگیری از خطر حملات تروریستی از خاک افغانستان علیه همسایگان و همچنین التزام به نگاه یکسان به شهروندان سنی و شیعی و تشکیل دولتی فراگیر را داده است، اما در سمت و سوی دیگری حرکت می‌کند. از سوی دیگر، طالبان به تازگی گفته که به توافقاتی که با دولت قبلی آمریکا امضا کرده پایبند است، اقدامی که نگرش کشورهای همسایه به قابل اعتماد بودن طالبان و همکاری با آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. الوقت نوشت:هر چند داعشی‌ها در زمان تصرف کابل توسط طالبان از زندان ها آزاد شده‌اند،اما  اعلام این خبر در شرایط کنونی و‌ آن هم در اجلاس بین‌المللی تاشکند، بیانگر این است که طالبان سعی دارد با اعلام این خبر کشورهای منطقه را به هراس بیندازد و آن ها را برای به رسمیت شناختن هر چه زودتر دولت خود تحت فشار قرار دهد، زیرا کشورهای منطقه به شدت از گسترش تروریسم از افغانستان نگران هستند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا بتوانند این تهدیدات را از بین ببرند. در صورتی که 1800 داعشی دوباره در افغانستان قدرت بگیرند، می‌توانند کل منطقه را با بحران جدیدی مواجه کنند و از آن جا که کشورهای آسیای مرکزی هم به دلیل فقر و ترویج گسترده تفکرات سلفی مستعد جذب در این گروه های رادیکال هستند، لذا احیای داعش می‌تواند برای همه کشورها خطرآفرین باشد.


کد مطلب: 807722

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/807722/طالبان-۱۸۰۰-داعشی-آزاد-کردیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com