پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱

در اوکراین، آمریکا با روسیه می‌جنگد

يکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب: 807705
غرب علاقه و سعی دارد که نبرد در اوکراین را جنگ روسیه علیه این کشور جلوه دهد، حال آنکه شواهد غیرقابل انکار نشان می‌دهد آنچه در این کشور در جریان است جنگ آمریکا با روسیه است. جنگی که سرنوشت آن بر آینده جهان اثرات بسیاری خواهد گذاشت و کاخ سفید می‌خواهد به هر قیمتی شده، در آن شکست نخورد.
در اوکراین، آمریکا با روسیه می‌جنگد
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، در دیدار اخیر رئیس‌جمهور روسیه با رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای درخصوص درگیری در اوکراین فرمودند: «جنگ یک مقوله خشن و سخت است و جمهوری اسلامی از اینکه مردم عادی دچار آن شوند به هیچ وجه خرسند نمی‌شود اما در قضیه اوکراین چنان‌که شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می‌شد.» این موضع با واکنش‌های بسیاری مواجه شد و رسانه‌های غربی و دنباله‌های داخلی آنها کوشیدند با قلب واقعیت، روایت دلخواه خود را به خورد مخاطب دهند. حال آنکه نگاهی عمیق‌تر و دقیق‌تر به صحنه این منازعه نشان می‌دهد، آنچه امروز در اوکراین جریان دارد در واقع جنگ آمریکا و متحدان اروپایی آن، علیه روسیه است.

اگر چه دولت آمریکا اصرار دارد که نیروهای نظامی این کشور به‌طور مستقیم در جنگ آمریکا دخالت ندارند اما نحوه مواجهه این کشور با این درگیری، به دخالت گسترده نظامی واشنگتن علیه روسیه منجر می‌شود.

از جمله اقدامات اخیر برای فشار بر مسکو، بایدن چندی پیش در نشست سران ناتو در مادرید (29 ژوئن-8 تیر) اعلام کرد ارتش این کشور یک مقر دائمی به نام سپاه پنجم در لهستان ایجاد می‌کند و یک تیپ چرخشی اضافی، متشکل از هزاران نیرو در رومانی مستقر کرده و استقرار سایر نیروهای خود در کشورهای حوزه بالتیک را تقویت خواهد کرد. هم اکنون تعداد نیروهای نظامی آمریکا در اروپا به حدود 100 هزار تن رسیده است و این رقم در حال افزایش است. همچنین جو بایدن سعی دارد ترکیه را برای موافقت با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو متقاعد کند و آنکارا از مخالفت اولیه خود عقب‌نشینی کرده و این برای آمریکا یعنی گسترش حوزه نفوذ امنیتی ضد روسی در اروپا.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن در راه نشست سران ناتو در هواپیمای ایر فورس وان -هواپیمای ویژه ریاست جمهوری آمریکا- به خبرنگاران گفت؛ «در پایان اجلاس آنچه خواهید دید، برای مقابله با تهدید حادتر از سوی روسیه، وضعیت ما نیرومندتر، مؤثرتر، رزمی‌تر، توانمندتر و مصمم‌تر خواهد شد.» اظهاراتی که به عقیده تحلیلگران به‌جای تمرکز بر راه‌حل‌های سیاسی، صرفاً تنش‌ها را افزایش خواهد داد.

گاف یا اعتراف؟
پنجم فروردین ماه بایدن در جنوب شرق لهستان مهمان تیپ 82 هوابرد آمریکا بود. او با چترباران پیتزا خورد و عکس یادگاری گرفت و در جمع آنان اعتراف جالبی کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «وقتی آنجا باشید شاهد شجاعت اوکراینی‌ها در برابر تجاوز روسیه خواهید بود. وقتی آنجا هستید، می‌بینید، و برخی از شما آنجا بوده‌اید، خواهید دید – زنان و جوانانی را خواهید دید که در مقابل یک‌تانک لعنتی ایستاده‌اند و فقط می‌گویند: من نمی‌روم، من بر موضع خود می‌مانم.»

اعتراف بایدن به حضور نیروهای رزمی آمریکا در جنگ اوکراین بلافاصله با واکنش‌های بسیاری مواجه شد و کاخ سفید به سرعت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد موضع دولت آمریکا درخصوص ارسال نیرو به اوکراین تغییر نکرده و رسانه‌های آمریکایی نیز برای لاپوشانی ماجرا گفتند این هم یکی دیگر از گاف‌های بایدن بوده است!

از مربیان نظامی تا افسران اطلاعاتی و عملیاتی
چهارم تیرماه روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان «مقامات می‌گویند شبکه کماندویی جریان تسلیحات در اوکراین را هماهنگ می‌کند» نوشت: نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده در یک عملیات مخفیانه مشغول کمک و تامین سلاح برای ارتش اوکراین هستند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه توصیف نقش فعال دولت آمریکا در این نبرد، می‌نویسد ارتش آمریکا در ماه فوریه و پیش از آغاز درگیری در اوکراین حداقل 150 مربی را روانه این کشور کرده بود تا به نظامیان اوکراینی شیوه استفاده از تسلیحات جدید آمریکایی را آموزش دهند. این مربیان آمریکایی با شروع جنگ اوکراین را ترک کردند اما افسران عملیاتی سیا و نیروهای عملیات ویژه ارتش همچنان در اوکراین باقی ماندند. ماموریت اصلی افسران سیا هدایت جریان اطلاعاتی است که آمریکا با اوکراین به اشتراک می‌گذارد.

نیروهای عملیات ویژه آمریکا در اوکراین نیز چند ماموریت دارند. آنان باید روند انتقال تسلیحات از کشورهای عضو ناتو و سایر کشورها به اوکراین را هماهنگ و مدیریت کرده و برخی آموزش‌های تخصصی برای استفاده از تسلیحات را نیز به سربازان اوکراینی ارائه دهند. به نوشته این روزنامه گزارش‌ها حاکی از آن است که محافظت شخصی از زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین نیز بر عهده کماندوهای واحد SAS ارتش انگلیس است.

نیویورک تایمز در ادامه می‌نویسد مقامات آمریکا و سایر کشورهای غربی می‌گویند نیرویی در خط مقدم درگیری با روسیه ندارند. این انکار روی دیگری نیز دارد؛ سربازان آمریکایی شاید در خط مقدم نباشند اما آنان در اوکراین حضور دارند و جنگ را هدایت می‌کنند. همچنین طبق گزارش نیویورک تایمز، با وجود اینکه آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو حضور سربازان خود را در نقش‌های عملیاتی در اوکراین رد می‌کنند، اما روسیه و سایر سرویس‌های اطلاعاتی در سراسر جهان از این موضوع آگاه هستند.

دو پایگاه آموزشی در آلمان
برخی منابع اطلاعاتی می‌گویند دو پایگاه در آلمان از جمله محل‌های آموزش نیروهای اوکراینی است. آموزش در این دو پایگاه گسترده و تا حد زیادی آشکار است. پایگاه گرافنهور و پایگاه هوایی رامشتاین. نیروهای آمریکا و برخی دیگر از اعضای ناتو در این دو پایگاه، کار با تسلیحات ارسالی غرب را به نظامیان اوکراینی آموزش می‌دهند.

نظامیانی با پوشش‌های مختلف
اطلاعات غیررسمی نشان می‌دهد محل تمرکز افسران سیا و نیروهای عملیات ویژه آمریکا در اوکراین، غرب این کشور است. این نیروها برای آنکه شناسایی نشوند یونیفرم نمی‌پوشند و در قالب‌های جعلی مختلفی در اوکراین حضور دارند؛ از پوشش عضویت در سازمان‌های مردمی و داوطلب گرفته تا وابستگی‌های جعلی به سفارتخانه‌های خارجی.

البته فعالیت‌ها چندان هم پنهان نیست و شاید یک دلیل اصلی آن این باشد که چنان گسترده است که اساساً امکان پوشاندن کامل آن وجود ندارد. اخیراً سفارت آمریکا در کیف بازگشایی شد و سایر مراکز رسمی وابسته به آن نیز فعال شدند. این مراکز عبارتند از یک ایستگاه سیا، یک مرکز از آژانس امنیت ملی و یک دفتر وابسته نظامی آمریکا.

اینها از جمله شواهدی است که نشان می‌دهد چکمه سربازان آمریکایی روی خاک اوکراین است. اگر چه به دلایلی مقامات این کشور علاقه‌ای به اظهار آن نداشته باشند. ماجرا وقتی برای دولت آمریکا گران تمام می‌شود که به هر دلیلی یکی از این افسران کشته شده یا بدتر از آن اسیر شوند و درباره نقش و فعالیت خود در این جنگ حرف بزنند.

کهنه سربازان
استفاده از کهنه سربازان و نیروهای شبه نظامی از سوی دولت آمریکا در گوشه و کنار جهان سابقه دار است. اگرچه هنوز آمار مشخصی از این نیروها در جنگ اوکراین منتشر نشده اما اطلاعات نشان می‌دهد آنان در ماموریت‌های مختلفی مشارکت دارند؛ تخلیه مجروحان، خنثی‌‌سازی بمب، کارشناس تدارکات و بالاخره آموزش نظامی. تا کنون حداقل 21 شبه نظامی و کهنه سرباز آمریکایی در جنگ اوکراین زخمی شده‌اند، دو نفر کشته و دو نفر نیز اسیر شده‌اند.یک نفر هم مفقود است.

استفاده از این افراد در جنگ می‌تواند به دولت آمریکا کمک کند همچنان نقش فعال خود در جنگ علیه روسیه را انکار کرده و مسئولیتی رسمی نپذیرد.

اوکراین مستقل یا دست نشانده؟
کارن کویتکوفسکی سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی و تحلیلگر سابق وزارت دفاع آمریکا معتقد است استقرار و استفاده از افسران بدون یونیفرم نظامی که قابلیت انکار دارند، یک نمونه تیپیکال از مراحل اولیه یک جنگ طولانی مدت با حمایت آمریکاست. استراتژیست‌های نومحافظه‌کار در واشنگتن و لندن و اروپا برای اوکراین برنامه دارند و می‌خواهند آن را مورد دستکاری سیاسی قرار دهند. آنان به جای دنبال کردن راه‌حل‌های سیاسی و قائل شدن نقشی بی‌طرف و مستقل از آمریکا و روسیه برای اوکراین، این کشور را دست نشانده‌ای قابل مصرف و مفید در رقابت با روسیه می‌بینند.

لری جانسون، تحلیلگر سابق سیا، این فعالیت را با عبارات واضح‌تری بیان می‌کند. او شرایط را این‌گونه می‌بیند و توصیف می‌کند: «غرب تلاش دارد روسیه را نابود کند و اوکراین نایب غرب است. به همین سادگی. غرب دائم تلاش دارد روسیه را شرور، سرکوبگر و مستبد نشان دهد. واقعیت این است که غرب خواهان منابعی است که روسیه دارد و می‌خواهد روسیه را کنترل کند اما نخواهد توانست.» جانسون همچنین اذعان می‌کند سیا طی چهل سال گذشته در هیچ جنگ نیمه پنهانی پیروز نشده است.

جنگ قدرت است و فقط باید روس‌ها را کشت!
در نهایت می‌توان گفت این جنگ آمریکا و روسیه است که البته در زمین اوکراین در جریان است. سرنوشت این جنگ برای دولت آمریکا حیاتی و تعیین‌کننده است. شکست در این جنگ می‌تواند تیرخلاص بر پیکره نحیف این امپراطوری رو به زوال باشد. از همین روست که واشنگتن با حداکثر قدرت و توان ممکن و البته مخفیانه وارد این نبرد شده است.

واشنگتن به دنبال جنگی پایان ناپذیر است که روسیه را درگیر آن کند و گزینه‌های مسکو را در سطح جهانی محدود سازد. دولت بایدن شهرت و آینده سیاسی احتمالی خود را بر این گذاشته است که اوکراین را قادر سازد بدون تسلیم شدن در برابر خواسته‌های ارضی روسیه به جنگ ادامه دهد.

لئون پانتا رئیس‌سابق سیا و وزیر دفاع آمریکا در دولت اوباما چندی پیش در مصاحبه با بلومبرگ گفته بود: «چه آشکارا بگوییم و چه نگوییم این یک جنگ نیابتی با روسیه است. در مورد آن اشتباه نکنید: دیپلماسی به جایی نمی‌رسد، مگر اینکه ما اهرم فشار داشته باشیم، مگر اینکه اوکراینی‌ها اهرم فشار داشته باشند، و رک و پوست کنده، راهی که شما اهرم‌ها را به دست می‌آورید، ورود و کشتن روس‌ها است. این کاری است که اوکراینی‌ها باید انجام دهند. ما باید به تلاش‌های جنگی ادامه دهیم. این یک بازی قدرت است.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *