کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قنادی که کیک تولد چرچیل را در ایران پخت!

16 مرداد 1401 ساعت 5:12

قنادی نوشین در چهارراه مخبرالدوله تهران به دلیل اینکه کیک تولد چرچیل را به آنجا سفارش دادند، در خاطره تهرانی‌ها ماندگار شد و به تاریخ پیوست.


به گزارش  جهان نیوز به نقل از همشهری آنلاین، زمان که می‌گذرد حافظه تاریخی ما نیز با آن تحلیل می‌رود.

در این میان وقتی نسل‌ها و دغدغه‌ها هم تغییر می‌کنند برخی موضوعات به فراموشی سپرده می‌شوند و جای خود را به مسائل روز می‌دهند.

البته اتفاقات تاریخی مهمی که به یک روایت اعظم تبدیل می‌شوند همیشه جای محکم خود را در تاریخ دارند. مثلا مگر می‌شود که جنگ‌ها را فراموش کرد!

 
با این همه برخی روایت‌ها هنوز هم خواندنی هستند و دانستن آنها برای کسانی که دوست دارند بدانند در جایی که زندگی می‌کنند چه گذشته، هنوز هم لذت‌بخش است.


مثلا در همین تهران. اگر اهل قدم زدن و پیاده‌روی باشد حتما از خیابان جمهوری هم گذشته‌اید.

در نزدیکی چهارراه مخبرالدوله و نبش کوچه نوشین یک فروشگاه لباس قرار دارد. شاید با خود بپرسید یک فروشگاه لباس چه ربطی می‌تواند به تاریخ داشته باشد؟
 
دانلود فیلم قنادی که کیک تولد چرچیل را در ایران پخت!
 
باید کمی به عقب برگردیم به سال ۱۳۲۲ و زمان جنگ جهانی دوم. در آن روزها این فروشگاه لباس یک قنادی بود که یک ارمنی با نام آندرانیک، قنادی نوشین را می‌گرداند.

خواهر وی نیز پختن کیک و شیرینی‌ را در فرنگ آموخته بود. او آنقدر در کار خود ماهر بود که گفته می‌شود کیک تولد محمدرضا پهلوی را در زمان ولیعهدی‌اش نیز پخته بود.
 
یک روز شخصی وارد این قنادی شد و کیکی را سفارش داد و تاکید کرد که این کیک قرار است برای جشنی مخصوص و مهمانان ویژه سرو شود.

ایران در آن روزها در اشغال متفقین بود. برای همین چرچیل نخست‌وزیر انگلستان، استالین رهبر شوروی سابق و فرانکلین روزولت رئیس جمهور آمریکا به ایران آمده بودند تا با هم درباره جنگ مستقیم صحبت کنند، آنها به دلایل مختلف تهران را برای این نشست انتخاب کرده بودند و برای حفظ امنیت خود بدون خبرساز کردن این موضوع و در واقع بدون اینکه دولت ایران بداند، وارد ایران شدند.

برای همین کمتر کسی از حضور استالین، چرچیل و روزولت در ایران خبر داشت. این نشست تأثیر مهمی بر جنگ جهانی دوم داشت. به همین دلیل ایران «پل پیروزی متفقین» لقب گرفت.


 
اما این دیدار همزمان با شصت و نهمین سال تولد چرچیل هم بود و سفارت انگلستان در تهران جشنی برای او برگزار کرد.

در آن زمان سه قنادی در حوالی لاله‌زار و مخبرالدوله معروف بودند که یکی از آنها قنادی نوشین بود که کیک‌هایش بسیار خوشمزه بود که می‌توانست رضایت مهمانان خارجی را نیز برآورده کند.

بنابراین کیک تولد چرچیل معروف را قنادی نوشین پخت. این قنادی تا سال ۸۹ باز بود و بعدها فروخته شد.


کد مطلب: 807626

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/807626/قنادی-کیک-تولد-چرچیل-ایران-پخت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com