کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارتباط بین مصرف آنتی‌بیوتیک با آسم

9 مرداد 1401 ساعت 4:27

مطالعات جدید نشان می‌دهد مصرف آنتی‌بیوتیک در روز‌های اول بعد از تولد باکتری‌های مفید دستگاه گوارش را از بین می‌برد و می‌تواند در بزرگسالی باعث آسم و آلرژی شود.


به گزارش جهان نیوز به نقل از صدا و سیما، این مطالعه که در «Mucosal Immunology» به چاپ رسیده قوی‌ترین شواهدی را ارائه کرده است که نشان می‌دهد ارتباط میان مصرف آنتی‌بیوتیک در اوایل تولد و آسم و آلرژی چیست.

در این مطالعه دانشمندان آزمایشاتی بر روی موش‌ها انجام دادند. در بخش اول آزمایش، موش‌های پنج روزه آزیترومایسین یا آموکسی‌سیلین دریافت کردند.

پس از بلوغ موش‌ها، محققان،  آن‌ها را در معرض یک عامل آلرژی‌زا مشتق شده از کنه قرار دادند. موش‌هایی که هر یک از آنتی‌بیوتیک‌ها - به ویژه آزیترومایسین - دریافت کرده بودند، میزان زیادی  از پاسخ‌های ایمنی به عنوان مثال، آلرژی را نشان دادند.

بخش‌های دوم و سوم این آزمایش با هدف بررسی این فرضیه بود که مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در سنین کم با از بین بردن برخی باکتری‌های سالم روده که از رشد مناسب سیستم ایمنی حمایت می‌کنند، باعث آسم یا آلرژی می‌شود یا خیر.

در این بخش ابتدا نمونه‌های مدفوع موش‌های بالغ و نابالغ بررسی شد و محققان دریافتند موش‌هایی که در دوران نوزادی آزیترومایسین یا آموکسی‌سیلین دریافت کردند، باکتری‌های سالم روده کمتری دارند.

در این مطالعه، محققان از دانشگاه «زوریخ» و مرکز «راتگرز» دانشگاه نیویورک تاکید کردند آنتی‌بیوتیک‌ها از جمله دارو‌هایی هستند که بر ساختار میکروبیوم روده و عملکرد‌های متابولیک آن تاثیر می‌گذارند.

«مارتین بلاسر» نویسنده ارشد و مدیر مرکز بیوتکنولوژی پیشرفته می‌گوید: «هر زمان که می‌توانید از مصرف آنتی‌بیوتیک در کودکان و خردسالان خودداری کنید، زیرا ممکن است خطر مشکلات ابتلا به آلرژی یا آسم طولانی مدت را افزایش دهد.»

بلسر افزود: «این آزمایش‌ها شواهد قوی ارائه می‌دهد که آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند از طریق تاثیری که بر باکتری‌های روده می‌گذارند باعث ایجاد پاسخ‌های ایمنی ناخواسته شوند.»


کد مطلب: 807611

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/807611/ارتباط-بین-مصرف-آنتی-بیوتیک-آسم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com