کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سکوت تاج درباره پرونده ویلموتس شکست

7 مرداد 1401 ساعت 14:30

رئیس سابق فدراسیون فوتبال درباره آخرین جزئیات پرونده مارک ویلموتس بعد از صدور رأی نهایی دادگاه CAS توضیحاتی ارائه داد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از میزان، مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال درباره جزئیات پرونده مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال اظهار داشت: حق مردم است تا همه چیز را درباره پرونده ویلموتس بدانند، اما یک سکوت ۳ ساله‌ای داشتیم تا زمانی که جزئیات قرارداد از سوی cas اعلام شود چون ممکن بود از صحبت‌های ما سوء استفاده شود و وکلای این مربی از مطالب ما بهره‌برداری کنند. منافع ملی اجازه نمی‌داد که این مطالب را بازگو کنیم و سکوت کردیم.

وی ادامه داد: دوره‌ای در فدراسیون فوتبال بودیم که فکر کنم یکی از درخشان‌ترین دوره‌های فوتبال ما بودیم ۲ دوره جام جهانی رفتیم،‌ ساختمان پک را ساختیم و …
رئیس سابق فدراسیون فوتبال تصریح کرد: زمانیکه که تصمیم گرفتیم ویلموتس را بیاوریم کی‌روش سرمربی تیم ملی بود و درنهایت تصمیم بر این شد که تغییرات انجام شود و مربی خارجی انتخاب شود. در این میان یکی از گزینه‌های ما لوپتگی بود که ۳ جلسه صحبت کردیم که نمی‌دانم چرا در جلسه سوم که برای قرارداد راه بودیم نظر عوض شد و عنوان کرد پدرم سرطان دارد و نمی‌توانم به ایران بیایم. البته پیشنهاد لوپتگی ۳.۳ میلیون بود که به نتیجه رسیدیم نمی‌شود.

تاج افزود: وقتی این گزینه منتفی شد با رنارد مذاکره کردیم. ترابیان مسئول مذاکره شد. رنارد گفت بعد از جام ملت‌های آفریقا و پس از پایان بازی‌های مراکش می‌آید که با توجه به بازی‌های که داشتیم از این گزینه عبور کردیم چون نمی‌توانستیم نیمکت تیم ملی را بدون سرمربی بگذاریم. بعد از آن سراغ یک مربی اسلوونیایی‌ رفتیم که نشد و در نهایت سراغ ویلموتس رفتیم. آن‌زمان موقعیت خوبی داشت از مربیان برتر دنیا و سرمربی بلژیک بود. که البته موفقیت‌ها و عدم موفقیت‌هایی هم داشت. در سال ۲۰۱۶ ویلموتس ۱.۲ میلیون یورو از بلژیک گرفت که ما سال ۲۰۱۹ مبلغ ۲.۲ میلیون یورو قرارداد بستیم.

وی درباره انتقادات به نداشتن پول در آن زمان و چرایی عقد چنین قراردادی با ویلموتس تصریح کرد: پول داشتیم، ۱۰ میلیون دلار هم داشتیم. اما در آن زمان به دلیل تحریم‌ها سلطانی فر، نامه‌ای به شریعتمداری زد که ۲ میلیون یورو به فدراسیون فوتبال با توجه به داشته ۱۰ میلیون دلاری ایران در فیفا قرض دهند. که در نهایت قرار شد شستا این مبلغ را پرداخت کند. حتی سلطانی فر در‌ آن زمان به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای این موضوع نامه زد.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال گفت: ۱۱ نامه به فیفا و ۹ نامه به AFC زدیم که پول ویلموتس را از طریق مطالبات ما بدهند که گفتند به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌شود.

تاج درباره مخالفت هیئت رییسه و کمیته فنی با انتخاب ویلموتس عنوان کرد: کمیته فنی موافق بودند و همه با علم به اینکه می‌دانستند امضا کردند. اگر کسی فسادی از پرونده ویلموتس می‌داند که دادگاه نمی‌داند ارائه دهد، نه در تلویزیون بلکه در دادسرا. برای معاون وزیر متأسفم که این موضوع را در دادسرای فرهنگ و رسانه مطرح کرده است چون علم به موضوع ندارد. اگر‌ کسی قرار است محاکمه شود کسی که او را به ما معرفی کرده است باید محاکمه شود. بدون شک قرارداد ویلموتس بهترین قرارداد بعد از انقلاب نبوده است، اما‌ ۲۲ میلیون یورو درآمد ارزی ما از قرارداد کی‌روش بوده که ۲ دوره به جام جهانی رفتیم.

وی‌ افزود: اگر یک کلمه در این پرونده می‌آمد که ما گفته بودیم پول‌ نداریم همه چیز تغییر می‌کرد. اگر شکست می‌خوردیم باید ۱۰ میلیون یورو می‌دادیم. اگر این جریمه را هم ندهیم تا رفع تحریم‌ها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود چون ما حدود ۲۲ میلیون دلار از فیفا طلبکار هستیم. در تمام ۸ سال حضور کی‌روش حقوق کی‌روش را از طریق فیفا پرداخت می‌کردیم. استراماچونی، کالدرون، ژوزه، برانکو دنیزلی و … از همین قانون عدم پرداخت ۲ ماهه حقوق اقدام کرده‌اند که ویلموتس هم همین کار را کرد.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال درباره نقش وزیر ورزش در انتخاب ویلموتس ادامه داد: هیرو هم یکی از مربیانی بود که توسط وزارت ورزش معرفی شد که نیامد. متأسفانه معاون حقوقی وزارت ورزش بدون علم به این موضوع اقدام به پیگیری شکایت و حقوقی این موضوع کرده است. اگر دقیقه ۹۴ از عراق گل‌ نمی‌خوردیم چه اتفاقی می‌افتاد؟!

تاج عنوان کرد: از همه خواهش می‌کنم اگر فسادی در پرونده ویلموتس وجود دارد در دادسرا شکایت کنند تمام اعضای هیئت‌رئیسه هم موافق هستند که آمادگی داریم درباره تمام موارد پاسخگو باشیم.

وی درباره برنامه‌اش برای اساسنامه فدراسیون فوتبال گفت: باید با مجلس تعامل داشته باشیم بدون تعامل با مجلس و دولت نمی‌توان فوتبال را اداره کرد. خوشبختانه یکدستی خوبی در مجلس و دولت وجود دارد. باید با اساسنامه جلو برویم و تغییراتی ایجاد کنیم. بحث ورود بانوان و حذف استقلال و پرسپولیس را داریم. کمیته مجوز حرفه‌ای ما تعلیق است که دنبال آن نرفتیم. بعد از سال‌ها afc به ما اعتماد کرد و از من نظر خواست.
تاج در پایان خاطرنشان کرد: اسکوچیچ در شرایط سختی تیم ملی را تحویل گرفت و زحمات زیادی کشید. جامعه فوتبال باید به زحمات او احترام بگذارد.


کد مطلب: 807556

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/807556/سکوت-تاج-درباره-پرونده-ویلموتس-شکست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com