جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

تبانی زن و شوهر برای جذب کمک ستاد دیه!

چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب: 807417
گزارش‌هایی گرفتیم مبنی بر اینکه طلاق توافقی انجام می‌شود تا زن و شوهر مهریه را دریافت کنند. بر این اساس اعلام کردیم که به درخواست‌های مهریه کمک بلاعوض داده نشود.
تبانی زن و شوهر برای جذب کمک ستاد دیه!
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، نشست خبری سید اسدالله جولایی، رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور امروز چهارشنبه ۵ مردادماه برگزار شد.

جولایی در آغاز این نشست گفت: طبق حدیث امام رضا(ع) هر کس سپاسگزار بنده نیکوکار خدا نباشد سپاسگزار خدا نبوده است، بر این اساس از رسانه‌ها تشکر می‌کنم که‌ اخبار ستاد دیه را منعکس می‌کنند. از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که سال‌های سال است که ستاد دیه را یاری می‌رسانند و امسال هم بیشترین کمک یعنی یک میلیارد تومان را به ستاد دیه اعطا کردند و تشکر می‌کنم از سران قوا که مبالغ قابل توجهی را به ستاد دیه کمک کرده‌اند.

وی افزود: وقتی هموطنانی که به غیرعمد گرفتار زندان می‌شوند از زندان رهایی می‌یابند، یعنی ستاد دیه ستاد نجات انسان‌هاست. جلسات ستاد دیه در ابتدا در زندان شهید کچویی و نیز اتاق بازرگانی برگزار می‌شد و دوستان جمع می‌شدند و تصمیم می‌گرفتند که این زندانیان را آزاد کنند و پایه آن کمک‌های مردمی از جمله کمک‌های مقام معظم رهبری بوده است.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه گفت: از ماه رمضان سال ۶۹ که فعالیت ستاد دیه با پیگیری‌های شهید لاجوردی آغاز شد، به همت ستاد دیه و اعتماد خیرین و اعتماد مسئولین، ۱۵۰ هزار زندانی آزاد شده‌اند. از جمله در ۴ ماه نخست امسال تعداد ۴۵۲۲ نفر از محکومان مالی جرایم غیرعمد رهایی یافتند. با آزادی این زندانیان که سرپرست خانواده هستند، اعضای خانواده آنها از عسرت رهایی یافتند.

وی افزود: علی‌رغم محدودیت‌های کرونایی، خیرین در قالب پویش‌ها و گلریزان‌ها ۱۲۱ زندانی زن و ۲ هزار و ۲۹۴ زندانی مرد را آزاد کردند.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه در ادامه با بیان اینکه طلبکاران در خط مقدم آزادی زندانی هستند، بیان کرد: جمع مبلغ بدهی زندانیان بدهکاران حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود. تأمین این رقم و اخذ گذشت‌ها کار می‌برد اما با آموزش‌های ستاد دیه همیشه حدود بیش از ۵۰ درصد مبالغ بدهی شامل گذشت رضایتمندانه از سوی طلبکاران است، چه شکاتی که اولیای دم برای حوادث رانندگی و حوادث کارگاهی بودند یا شکایت مهریه و طلب و ... داشتند. در ۴ ماهه امسال ۳۳ درصد از شکات نسبت به طلب خود گذشت کردند که باعث تشکر است.

وی ‌با قدردانی از مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: ستاد تلاش می‌کند برای شناسایی افرادی که سال‌هاست برای جرایم غیرعمد در زندان حضور دارند و طبق شیوه‌نامه ابلاغی به تمام کشور برای آزادی این زندانیان برنامه‌ریزی می‌شود.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور ادامه داد: گذشت رضایتمندانه کار سختی است و در ابتدا انجام آن خیلی مشکل بود که به همت خیرین این مهم انجام شده است.

خداوند در قرآن می‌گوید؛ کسی که در عسرت است خوب است که با او مدارا کنید و بهتر این است که گذشت کنید. با این آیه کار اخذ گذشت رضایتمندانه را پیش می‌بریم.

وی افزود: زمانی خدمت مقام معظم رهبری گزارشی از آزادی زندانیان جرایم غیرعمد ارائه دادم و گفتم که ۴۸ درصد از محل گذشت طلبکاران و اولیای دم بود که ایشان خیلی خوشحال شدند.

جولایی همچنین گفت: ۹۸ درصد زندانیانی که به همت ستاد دیه آزاد شده‌اند یعنی ۲۴۱۵ نفر بدهکاران مالی بودند. بیشترین آمار ما بدهکاران چک هستند و شامل بیش از ۱۶۰۰ نفر می‌شود. همچنین زندانی حوادث رانندگی ۱۳ نفر، زندانی حوادث کارگاهی ۱۶ نفر و زندانی حوادث شبه عمد ۲۳ نفر و زندانی مهریه تک‌قرار ۴۳۸ نفر و زندانی بدهکار نفقه ۲۵۶ نفر هستند.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه تأکید کرد: پس از تصویب قانون اجباری شدن بیمه، آمار بدهکاران دیه فوتی‌ و جرحی ناشی از حوادث رانندگی بسیار کاهش داشته و الان در ۱۰ استان هیچ زندانی محکوم سوانح جاده‌ای ندارند.

وی افزود: این اقدام از برکات نظام جمهوری اسلامی است که شامل حال همه ملت شد و به همه عزیزان رسید و اگر این موهبت الهی نبود امروز به تعداد تصادفات و صدمات فوتی و جرحی شاهد ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار زندانی ناشی از تصادفات بودیم که به خاطر ۱۸ سال تلاش ستاد دیه این قانون به تصویب رسید.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه ادامه داد: برکت این قانون شامل حال خانم‌ها در سراسر شد؛ تا قبل از این شرکت‌های بیمه حدود ۵۰ درصد دیه خانم‌ها را می‌دادند در حالیکه قیمت خرید بیمه یکسان بود و به اقلیت‌های دینی هم پرداخت نمی‌کردند که با تصویب این قانون پرداخت برابری جنسیتی و مذهب اعمال می‌شود و با خرید بیمه از سوی مرد یا زن یا اقلیت‌ها، خسارت صد در صدی پرداخت می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: رهبری عزیز حامی همیشگی ستاد دیه بوده‌اند و اولین چراغ گلریزان ماه رمضان امسال را با کمک یک میلیاردی که دو برابر کمک سال قبل ایشان بوده روشن کردند.

جولایی همچنین گفت: در حال حاضر ۱۰۶۸۶ زندانی جرایم غیرعمد داریم که ۸۶۳۳ نفر زندانی جرایم مالی غیرعمد هستند. پرونده این افراد در جلسه‌های ستادهای دیه استانی رسیدگی می‌شود و در نهایت برای میزان اعطای کمک نقدی و استفاده از تسهیلات بانکی که امسال ۵۰۰ میلیارد تومان برای تمامی استان‌هاست، تصمیم‌گیری می‌شود. الان برای حوادث رانندگی ۱۴۷ نفر، حوادث کارگاهی ۲۹ نفر، جرایم شبه عمد ۲۴ نفر، بدهکاران مالی ۳۸۳۳ نفر، بدهکاران مهریه ۱۹۱۸ و بدهکاران نفقه ۱۷۵ نفر در زندان هستند.

وی در ادامه با اشاره به قرارگیری در ماه محرم و ایام عزاداری برای اهل بیت(ع) توصیه کرد: در ایام محرم و صفر با آزاد کردن زندانیان و تغییر احوال این افراد در رشد جامعه موثر باشیم. از حسینیه اعظم زنجان که میلیون‌ها نفر در مراسم آن شرکت می‌کنند و از مسئولان این حسینیه درخواست داریم که کمک‌های عزاداران حسینی را برای آزادی هموطنان جمع‌آوری کنند.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه افزود: با شیوع کرونا و وجود محدودیت‌های عزاداری در دو سال گذشته، بسیاری از تکایا و حسینیه‌ها و افراد با مراجعه با نمایندگی‌های ستاد دیه در سراسر کشور هزینه احسان خود را صرف آزادی زندانیان کردند که امری خداپسندانه است.

وی در ادامه درباره نحوه مشارکت مردم در آزادی زندانیان، گفت: هموطنان می‌توانند به پایگاه ستاد دیه کشور مراجعه کنند و اطلاعات کافی در این خصوص در این پایگاه بارگذاری شده است. همچنین به صورت برخط و یا شماره حساب‌های درج شده در آن نسبت به پرداخت کمک‌های خود اقدام کنند.

جولایی در تشریح کمک‌های مردمی به ستاد دیه در ماه رمضان امسال گفت: جمعی از دانش‌آموزان اصفهان پس‌انداز خود را برای آزادی زندانیان به ستاد اختصاص داده‌اند.

مردم اصفهان ماه رمضان امسال در برنامه‌هایی که با حضور آقای اکلیلی، هنرمند محبوب اصفهانی برگزار در سی شب برگزار شد، حدود ۵۰ میلیارد تومان کمک کردند.

در سراسر کشور هم میزان این کمک‌ها با وجود مشکلات اقتصادی موجود حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بود.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور در ادامه گفت: از نوسان بازار ارز ناراحت هستیم چون برخی محکومان مالی ما با توجه به اینکه در تجارت خود از ارز استفاده می‌کنند در این نوسانات به مشکلات برخورد کرده و متضرر شده‌اند.

جولایی در پایان از یک نوع شیوه کلاهبرداری پرده برداشت و گفت: در بحث مهریه مدتی بود که هر درخواستی در خصوص زندانیان مهریه می‌رسید انجام می‌دادیم، اما گزارش‌های گرفتیم مبنی بر اینکه طلاق توافقی انجام می‌شود تا زن و شوهر مهریه را دریافت کنند. بر این اساس اعلام کردیم که به درخواست‌های مهریه کمک بلاعوض داده نشود و مهریه از محل تسهیلات اعلام شده اعطا شود؛ بنابراین کمک ستاد دیه به بدهکاران مهریه فقط از ناحیه وام است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *