کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فوتبال در مشت اینستاگرام

10 مرداد 1401 ساعت 1:25

شاید یک بار باید از خودمان بپرسیم آیا فوتبالی که اینستاگرام تعیین‌کننده خیلی از کنش‌های آن است، به مقصد درستی می‌رسد؟


به گزارش جهان نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، «اینستاگرام؛ این پلتفرم عجیب ساخته دست بشر، اکنون به مرحله‌ای از تاثیرگذاری رسیده که در هر حوزه‌ای توانایی جهت‌دهی و بعضا تعیین تکلیف دارد.

قطعا فوتبال هم از این قاعده مستثنی نیست و شاید بتوان گفت که بیش از تمام رشته‌های ورزشی، تحت تاثیر اینستاگرام و حواشی‌اش قرار دارد.

به هرحال در دنیایی که میلیون‌ها نفر، ثانیه به ثانیه رفتار شما را تماشا، آنالیز و نقد می‌کنند، عدم تاثیرگذاری صحبتی بیهوده است؛ حتی اگر این تاثیر بیشتر جنبه منفی داشته باشد تا مثبت.

وقتی چهره‌های مختلف اظهارنظرهای‌شان را از طریق اینستاگرام انجام می‌دهند و حتی بارگذاری یک عکس ساده در این بستر هم می‌تواند سوژه زیادی به رسانه‌ها بدهد، چگونه می‌توان ماهیت تاثیرگذار اینستاگرام را زیر سوال برد؟

اینستاگرام مربی استقلال و خرید پرسپولیس را عوض کرد!

در تایید این ادعا که اینستاگرام مدت‌هاست نقش مهمی در فوتبال و حواشی آن دارد، لازم نیست که راه چندان دوری طی شود و واکاوی اتفاقات تابستان اخیر هم کافی است.

وقتی که آجورلو مدیرعامل استقلال، دوش در دوش سرمربی جدید پرتغالی از این می‌گوید که قصد آوردن یک گزینه داخلی را داشت و هواداران با موضع‌گیری منفی در فضای مجازی اجازه این کار را ندادند، یعنی تاثیر این شبکه اجتماعی حتی از حد معمول هم بیشتر است.

جایی که هواداران استقلال وقتی صحبت از حضور رضا عنایتی روی نیمکت این تیم شد، حسابی نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند. آنها به شیوه‌های مختلف درخواستی، التماسی و تهدیدی از یکی از بهترین گلزنان تاریخ باشگاه‌شان خواستند که این سمت را نپذیرد.

اینجا بود که اینستاگرام تاثیرش را گذاشت.

البته که برای باشگاه رقیب هم مشابه این اتفاق رخ داد.

وقتی شایعه شد که میلاد زکی‌پور با سابقه بازی در استقلال می‌خواهد پیراهن قرمز را بپوشد، حسابی جو به سمت التهاب رفت. یکی از کاربردهای اینستاگرام، وایرال شدن ویدئوهای قدیمی کری‌خوانی زکی‌پور برای پرسپولیسی‌ها بود.

آنها با استناد به اتفاقات گذشته، به‌شدت نسبت به حضور مدافع گل‌گهر در تیم‌شان موضع گرفتند. حتی آرشیوکردن عکس‌های قدیمی با پیراهن استقلال هم کافی نبود و مدیران پرسپولیس با فشار فضای مجازی، قید خرید این بازیکن را زدند.

او هم عکس‌هایش را از آرشیو درآورد تا نشان دهد همچنان استقلالی‌ است و تنها برای مدت کوتاهی نمی‌خواست این موضوع را به یاد بیاورد!

به کام فرصت‌طلبان

اینستاگرام همان‌طور که می‌تواند خواسته بخش وسیعی از طرفداران فوتبال را به کرسی بنشاند، به همان اندازه هم می‌تواند ملعبه دست کسانی باشد که از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند.

برای مثال اگر جو فضای مجازی با یک بازیکن همسو نباشد، کاملا می‌تواند کاری کند که بازیکن مزبور به بیراهه کشیده شود.

نمونه‌های آن هم در فصول اخیر به‌شدت زیاد بوده و برخی بازیکنان هم در لفافه به آن اشاره کرده‌اند که مثلا منافع مالی فلان پیج را تامین نکردند و همین موضوع سبب شده تا جو فضای مجازی به‌شدت علیه آنها شود.

در روزهایی که اکثریت مردم اوقات زیادی از شبانه‌روز را در اینستاگرام سپری می‌کنند، ایجاد یک موج و همراه کردن طرفداران فوتبال با آن نمی‌تواند کار زیاد سختی باشد؛ به خصوص اگر از یک پایگاه مجازی قوی بهره‌مند باشید.

مردم اتفاقات فوتبالی را به دقت رصد می‌کنند اما گاهی اوقات خواسته یا ناخواسته، اسیر موج تخریب یا تقدیس چهره‌های مختلفی می‌شوند که شاید اگر با دقت بیشتری به ماجرا نگاه کنند، با این مسیر همراه نباشند. شاید یک بار باید از خودمان بپرسیم آیا فوتبالی که اینستاگرام تعیین‌کننده خیلی از کنش‌های آن است، به مقصد درستی می‌رسد؟ البته که مثل همه جا، حفظ «اندازه» مهم است.»


کد مطلب: 807413

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/807413/فوتبال-مشت-اینستاگرام

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com