کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تمام آنچه باید درباره‌ی موجِ هفتم کرونا بدانیم

4 مرداد 1401 ساعت 15:59

موج هفتم کرونا به کشور و استان‌های مختلف وارد شده است. همانطور که در اخبار هم پیرامون آمار ابتلا و بستری می‌شنوید، موج تازه کرونا غیرقابل انکار است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از رسانه تحلیلی تصویری بهمن، ایران پس از طی یک دوره آرامش کرونایی، این روزها رفته‌رفته به سمت بازگشت دوباره این بیماری بازمی‌گردد. تعداد شهرهای زرد و نارنجی افزایش یافته و همین موجب نگرانی‌هایی را فراهم آورده است.

در آخرین روز از تیر ماه بود که علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور در جمع خبرنگاران، نسبت به اوضاع کرونائی کشور هشدار داد و اظهار داشت:« تاکنون ۲۶ میلیون و ۸۰۰ دز واکسن در تهران تزریق شده که تزریق دز یادآور برای افرادی که علائم دارند، ضروری است.»

در ادامه گفتگو با دکتر بهمن نقی پور، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز و از اعضای ستاد مقابله با کرونا پیرامون موج هفتم این بیماری را مشاهده می کنید.

رصد آخرین اخبار پیرامون اوضاع کرونا نشان از آن دارد که شیب ابتلا در کشورمان به صورت صعودی در حال حرکت است. نخستین توصیه شما پیرامون این وضعیت چیست؟
 نقی پور: درباره وضعیت فعلی کشور و خیزش موج جدید این بیماری باید به نکاتی اشاره کرد که پیش از این نیز همواره مورد تاکید کادر درمان و مدیران بهداشت بوده است. لزوم ادامه رعایت پروتکل های بهداشت فردی و اجتماعی در مقابله با موج هفتم کرونا همانطور که پیش از این نیز مورد تاکید بوده، هنوز از مهم‌ترین شیوه‌های مقابله و رویارویی با این بیماری است.

همچنین ما چه در ستاد مقابله با کرونا و چه دیگر مراکز درمانی و ...، بر لزوم تکمیل مراحل واکسیناسیون تکیه می کنیم. چه مردم و چه کادر درمان باید به این امر اهتمام ویژه داشته باشند. مسئولین واحدها برای تکمیل واکسیناسیون یادآور پرسنل و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی خود اقدام کنند و همچنین مردم نیز برای دریافت دز چهارم به پایگاه‌های واکسیناسیون مراجعه کنند.
 
شما هم در صحبت‌های‌تان به این نکته اشاره کردید که موج هفتم کرونا در ایران در حال نضج و فراگیری است. آیا این موج تفاوتی با دیگر دوره‌های بیماری دارد؟ دستورالعمل‌ها چطور؟

 نقی پور: موج هفتم کرونا به کشور و استان‌های مختلف وارد شده است. همانطور که در اخبار هم پیرامون آمار ابتلا و بستری می‌شنوید، موج تازه کرونا غیرقابل انکار است. به همین دلیل ضروری است دستور العمل های لازم جهت کنترل موج هفتم کرونا به مراکز بهداشتی و درمانی دولتی، خصوصی، دانشگاهی و غیر دانشگاهی جهت اطلاع رسانی ارسال شود.

همچنان مهم‌ترین دستورالعمل برای مواجهه مردم با این موجه تازه، همان دستورالعمل‌هایی است که پیش از این نیز مورد تاکید واقع می‌شد. استفاده از ماسک و  تاثیر پیشگیرانه  آن در کاهش بار بیماری یکی از مهم‌ترین شیوه‌نامه‌های مواجهه با کروناست. با توجه به شیوع بیماری کرونا جدا سازی افراد علامت‌دار از سالم و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ضروری است.

شما شاهدید که در این دوران و خصوصا فصل تابستان، حجم مسافرت‌های بین شهری افزایش قابل توجهی داشته، پس ضروری است که شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیز به صورت گسترده به اطلاع مردم رسیده یا برای‌شان یادآوری شود. من همواره به همکارانم در مدیریت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز این مورد را یادآور می‌شوم.

باید به صورت گسترده  و جدی در سایت دانشگاه علوم پزشکی، صدا وسیما و سایر رسانه ها در خصوص مقابله با کووید ۱۹ در موج هفتم اطلاع رسانی کنند و استفاده از اساتید و متخصصین در رابطه با آموزش همگانی در مقابله با بیماری کرونا و تهیه فیلم کوتاه و مصاحبه و غیره و بازپخش آن از تمامی وسایل ارتباط جمعی برای حساس کردن مردم به افزایش مبتلایان به کووید ۱۹ انجام گیرد.

برخی از اهالی بهداشت و البته باورهای عمومی اینطور می‌گویند که واکسیناسیون عمومی در سال گذشته و امسال، منجر به سبک شدن شدت بیماری شده است. افراد مبتلا زودتر از پیش بهبود پیدا می‌کنند و می‌توانند در محیط‌های اجتماعی حاضر شوند. حتی شنیدم که دستورالعمل‌های استعلاجی و مرخصی‌های کرونایی نیز کمتر از پیش شده است. آیا چنین شیوه‌نامه‌ای بنظر شما درست است؟
 نقی پور: استفاده استعلاجی کارکنان و کادر بهداشتی و درمانی در زمان ابتلا به کرونا پنج روزه است.  با توجه به تصمیمات کمیته علمی کووید ۱۹ مدت زمان استفاده استعلاجی کارکنان و کادر بهداشتی و درمانی را در زمان ابتلا به بیماری کرونا پنج روز است و پس از طی این دوران استراحت، افراد بدون علامت می‌توانند به زندگی عادی بازگردند.


کد مطلب: 807329

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/807329/تمام-آنچه-باید-درباره-ی-موج-هفتم-کرونا-بدانیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com