کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۷ عادت که خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد

6 مرداد 1401 ساعت 5:31

تحقیقات جدید نشان می‌دهد هفت عادت سالم می‌تواند خطر سکته مغزی تهدید کننده زندگی را در افراد به نصف کاهش دهد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، محققان دانشگاه تگزاس در هیوستون می‌گویند که رعایت برخی عادات سالم می‌تواند خطر سکته مغزی را تقریباً به نصف کاهش دهد.

این هفت عادت شامل ترک سیگار، فعالیت بدنی، حفظ رژیم غذایی مناسب، کاهش وزن، حفظ فشار خون طبیعی، کنترل کلسترول و کاهش قند خون است.

محققان توضیح می‌دهند که حفظ یک رژیم غذایی خوب و ورزش منظم می‌تواند هر گونه خطر ژنتیکی را متعادل کند.

کارشناسان حدود ۳۰ سال ۱۱۵۰۰ بزرگسال در ایالات متحده را در رده سنی ۴۵ تا ۶۴ سال تحت نظر داشتند و مشاهده کردند که سبک زندگی آن‌ها چگونه بر خطر سکته مغزی تأثیر می‌گذارد.

این عادات که توسط انجمن قلب آمریکا مطرح شده است، "Life's Simple ۷" نامیده می‌شود.

سن، فشار خون بالا، استعمال دخانیات، چاقی، سبک زندگی کم تحرک و دیابت خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهند. بزرگترین عامل خطر، سابقه خانوادگی این بیماری است.

به همه شرکت‌کنندگان بر اساس آزمایش‌های خونی که جهش‌های پیش‌آگهی مرتبط با حوادث کشنده را شناسایی می‌کرد، «امتیاز خطر سکته چندگانه» داده شد.

این ارزیابی میزان احتمال سکته مغزی را در طول زندگی خود، صرفا بر اساس DNA آن‌ها ارزیابی کرد.

محققان همچنین سوابق پزشکی آن‌ها را بررسی کردند تا ببینند تا چه حد از هفت عادت سبک زندگی پیروی می‌کنند.

آن‌ها بر اساس اینکه آیا و چه مقدار از داروهای کاهش دهنده چربی مانند استاتین‌ها استفاده کرده اند، سطح کلسترول پایین تری را به دست آوردند.

این تیم فشار خون شرکت‌کنندگان را از طریق داروهایی که مصرف می‌کردند اندازه‌گیری کردند، در حالی که قند خون آن‌ها بر اساس اینکه آیا برای دیابت تحت درمان بودند اندازه‌گیری شد.

وضعیت سیگار کشیدن، BMI و وزن بدن ثبت شد، رژیم غذایی با استفاده از پرسشنامه مصرف میوه و سبزی و فعالیت بدنی بر حسب دقیقه در هفته اندازه گیری شد.

شرکت‌کنندگانی که بالاترین خطر ژنتیکی و بدترین وضعیت سلامت قلب را داشتند، در طول عمرشان بیشترین احتمال ابتلا به سکته مغزی یعنی حدود ۲۵ درصد را داشتند.

اما برای کسانی که به Life's Simple ۷ پایبند بودند، خطر آن‌ها ۳۰ تا ۴۳ درصد کاهش یافت.

محققان می گویند که این شیوه‌ها نزدیک به شش سال دیگر به زندگی بدون سکته اضافه کرده است.

به طور کلی، سالم‌ترین گروه کمترین سکته مغزی (۶ ٪) را تجربه کردند، در حالی که آن‌هایی که کمترین عادات را داشتند، بیشترین تعداد (۵۷ ٪) را داشتند.

پروفسور میریام فورینگ، متخصص ژنتیک دانشگاه تگزاس که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: «مطالعه ما تأیید کرد که اصلاح عوامل خطر در سبک زندگی می‌تواند خطر ژنتیکی سکته مغزی را متعادل کند.»


کد مطلب: 807140

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/807140/۷-عادت-خطر-سکته-مغزی-کاهش-می-دهد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com