کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روزنامه اصلاح طلب: مصلحت ایران اقتصاد مقاومتی است

3 مرداد 1401 ساعت 8:43

با توجه به بدعهدی ادامه‌دار آمریکا و عدم ارائه تضمین و همچنین تلاش موفق ایران برای مدیریت اقتصادی بدون برجام، صلاح نیست کشور دوباره به مسیر غیرقابل اعتماد برجام و وابستگی آن برگردد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از کیهان، روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله خود می‌نویسد: این فکر در ایران در حال تقویت شدن است که ما از برجام چه چیزی به دست خواهیم آورد؟ برفرض اگر برجام هم امضا شـود آیا منجر به تحول بزرگی در روابط اقتصادی ایران با کشورهای غربی خواهد شد؟

سیـد کمال خرازی، رئیس‌شورای راهبردی روابط خارجی بـه تلویزیون قطرى الجزيره پاسخ داده است که به نظر نمی‌رسد این‌گونه باشـد، چراکه کمپانیهای بـزرگ غربی ملاحظات دیگری با خود آمریکایی‌ها دارند و آمریکایی‌ها هم با تحریم‌های مختلفی که وضع کرده‌اند به آنها هشدار می‌دهند که اگر بخواهید به ایران نزدیک شوید روابطتان با ما به هم خواهد خورد؛ بنابراین به نظر نمی‌رسد با امضای برجام تحول بزرگ اقتصادی ایجاد شــود؛ بنابراین، این فکر در حال مطرح شدن است که هر چه بود، در همین مرحله بماند. در هر حال ما روندی را با عنوان روند اقتصاد مقاومتی در ایران آغاز کردیم؛ اگر هم برجام امضا شود گشایش‌های مختصری به وجود می‌آید، اما اثری که دارد این است که این روند را کند می‌کند. از عمر مدیریت بایدن هم که مدت چندان باقی نمانده است، دو سال آن رو به اتمام است و بعد هم به سرازیری پایان مدیریت ایشان می‌رسد.

وضعیت بایدن هم که در آمریکا خوب نیست و احتمالاً جمهوری‌خواهان روی کار خواهند آمد. با حضور آنها، احتمال اینکه آمریکا مجدداً از برجام خارج شود وجود دارد؛ بنابراین در دو سالی که باقی مانده است اگر اقدامی انجام دهیم که روند اقتصادی فعلی کشور کند شود و به هم بخورد و دوباره تلاطمی ایجاد شود، این سؤال جدی مطرح خواهد شد که حقیقتا مصلحت ایران در چیست!

بایدن در حالی به پادشاهی عربستان سفر کرد که قیمت‌های بنزین در ایالات متحده در نزدیکی رکوردهای تاریخی قرار دارد. اما به نظر می‌رسد عربستان سعودی و امارات متحده عربی توان تولید نفت بیشتری را ندارند و محدودیت‌های تولید نفت جدی هستند.

سفر بایدن به عربســتان قیمت نفت را 6 دلار گران‌تر کرد. اما درباره ایران باید گفت که طبق بررسی‌ها، مزایای اقتصادی برجام در موضوع سرمایه‌گذاری خارجی، بازرگانی خارجی و تجارت برای ایران کم‌اهمیت‌تر از قبل شده است.

در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی آمریکا حاضر نیست تضمین بدهد. تناقضات در رفتار آمریکایی‌ها وجود دارد که مانع سرمایه‌گذاری خارجی و تجارت خارجی برای ایران می‌شود.

به دلیل وصف ذاتی و تحمیلی تضمین‌ناپذیری برجام و از آنجا که تولید نفت و گاز نیازمند سرمایه‌گذاری کلان و بازگشت اصل ســرمایه و سود در طی ۱۰ تا ۲۰ سال می‌باشد، برجام به وضوح در امر سرمایه‌گذاری خارجی جدی در توسعه میادین نفتی و تولید از آنها به کار نمی‌آید.

وندی شرمن؛ معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفته که با احیای توافق هسته‌ای، تحریم‌های ایران لغو می‌شود؛ اقتصادشان را بهبود می‌بخشد و دوباره نفت‌شان را می‌فروشند. جهان به نفت آنها احتیاج دارد؛ بنابراین قیمت خوبی نصیبشان می‌شود. این در حالی است که فروش نفت، گاز و مشتقات آنها نیز کم یا بیش هم‌اکنون بدون برجام در کما، در حال انجام است.

ختم کلام اینکه ایران با شیفت پارادایم از «مذاکره برای لغو تحریم» به «دیپلماسی برای بی‌اثر کردن تحریم» به خوبی نشان داد که با توسعه روابط به‌ویژه با همسایگان و زدن منافع مشترک با بازیگران تجاری خرد و متوسط، سهمی بیشتر و بهتر از آنچه قرار بود از طریق برجام به آن دست پیدا کند، به دست خواهد آورد؛ اگر چه این مسئله هیچ گاه به معنای ترک میز مذاکره با تروئیکای اروپایی نبوده و نیست، اما باید این واقعیت را به درستی درک کرد که تا زمان «بی اثر شدن ابزار تحریم اقتصادی»، مذاکره قوی محقق نخواهد شد؛ کما اینکه مذاکرات اولیه برجام در لوزان و ژنو به پشتوانه دستاوردهای دانشمندان هسته‌ای کشور و رسیدن به سوخت ۲۰ درصد امکان‌پذیر شد.

واشنگتن با اعمال تحریم به بهانه‌های مختلف سعی در افزایش فشارها برای جلوگیری از شکوفایی اقتصاد ایران دارد. ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای در حال رشد باید هژمونی آمریکا در منطقه را با کمترین وابستگی اقتصادش به اقتصاد کشورهای غیر همسو به چالش بکشد. «اقتصاد مقاومتی» استراتژی مورد تاکید مقام معظم رهبری برای تقویت اهرم اقتصادی در برابر این فشارها است. این راهکار با اتکای بیشتر به منابع داخلی سبب می‌شود اقتصاد ایران کمترین وابستگی را به تجارت با کشورهای غيرهمسو داشته باشد.


کد مطلب: 807112

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/807112/روزنامه-اصلاح-طلب-مصلحت-ایران-اقتصاد-مقاومتی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com