سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۲

چرا کسی یقه تاج را نمی‌گیرد؟

يکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب: 807035
اکبر یوسفی پیشکسوت فوتبال کشورمان هم به انتقاد از مهدی تاج پرداخت که برای ریاست دوباره فدراسیون فوتبال دورخیز کرده، فردی که به زعم او هزینه زیادی روی دست فوتبال کشور گذاشت.
چرا کسی یقه تاج را نمی‌گیرد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، اکبر یوسفی پیشکسوت فوتبال ایران و باشگاه پاس درباره حال و هوای این روزهای فوتبال کشور و به‌هم ریختگی مربوط به تیم ملی و انتخابات فدراسیون فوتبال اظهار داشت: من خیلی صریح و بی‌پرده می‌گویم که آدم‌های سیاسی برای فوتبال ایران تیشه برداشته‌اند. این مسئله هم از ماجرای انتقال پاس به همدان شروع شد و با تیشه به ریشه این تیم با اصالت زدند. تیمی که افتخارات زیادی کسب کرده و مانند یک آثار باستانی در فوتبال کشور بود، خیلی راحت نابود شد. کسانی این میراث را نابود کردند که به نظرم از داعش بدتر هستند.

وی افزود: سؤال اصلی من این است که سیاسیون برای چه به فوتبال می‌آیند؟ آنها فقط دنبال دیده شدن از طریق فوتبال هستند و برای اینکه بخواهیم فوتبال‌مان را درست کنیم، ابتدا باید سیاست از ورزش جدا شود و این سیاسی‌ها را از فوتبال بیرون کنیم. میرشاد ماجدی رفیق ۳۰ ساله من است، اما نمی‌توانم چشمم را به خیلی چیزها که در فدراسیون فوتبال می‌گذرد، ببندم. شما ببینید که خیلی‌ها رئیس فدراسیون فوتبال بودند و عملکردشان هم مشخص است. افرادی چون محسن صفایی فراهانی، محمد دادکان یا امثالهم، اما هیچکدام دیگر به فوتبال برنگشتند. سؤال من این است که این آقای تاج به کجا وصل شده که دوباره برای آمدن به فدراسیون فوتبال اقدام کرده است؟ آقای دادکان را که یک دلسوز واقعی بود، رئیس وقت سازمان تربیت بدنی برداشت که آن اقدام هم سیاسی بود. این را با اطمینان می‌گویم که سیاسیون آدم دلسوز نمی‌خواهند و آدم دلسوز را حذف می‌کنند.

پیشکسوت فوتبال ایران و باشگاه پاس با اشاره به وضعیت فوتبال ایران در سطح آسیا در دهه‌های ۶۰ تا ۸۰ خاطرنشان کرد: شما نگاه کنید که فوتبال ما دیگر آن صلابت گذشته را ندارد. سیاسیون از جان این فوتبال چه می‌خواهند؟ آقایان! اگر می‌خواهید کمک کنید، خب کمک مالی و ساختاری کنید. از جان فوتبال چه می‌خواهید که دست از سر آن بر نمی‌دارید؟ من از میرشاد ماجدی گلایه‌مندم. حسن عباسی که یک فرد غیرفوتبالی و دنبال فالوور و خودنمایی است، به فوتبالی‌ها توهین کرد، اما هیچکس از فدراسیون واکنشی نشان نداد. شخص آقای سجادی وزیر ورزش و جوانان اولین نفری بود که باید مقابل این بی‌حرمتی می‌ایستاد، اما عین خیالش نبود و میرشاد ماجدی هم که رفیق خود من است، اقدامی انجام نداد. در حالی که یک نفر باید جواب این آدم را می‌داد و وقتی جواب نمی‌دهند از بیرون می‌گویند حتماً مشکلی بین فوتبالی‌ها وجود دارد.

یوسفی با اشاره به ثبت‌نام مهدی تاج در انتخابات فدراسیون فوتبال یادآور شد: زمان تاج بود که آن قرارداد بدتر از ترکمانچای را با ویلموتس بستند. این قرارداد هرچه بود و ویلموتس را هر کسی معرفی کرد، در زمان ریاست مهدی تاج قرارداد امضا شده، اما چرا او را به‌صورت علنی محاکمه نمی‌کنند؟ زمانی که آن اتفاقات رقم خورد و عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال شد، گفتم که با این شرایط ریاست او به یک سال هم نمی‌رسد و حالا عامل این وضعیت دوباره می‌خواهد به فوتبال بازگردد. چرا؟ مگر وقتی یک نفر اختلاس می‌کند، او را علنی محاکمه نمی‌کنند؟ کاری که تاج با قرارداد ویلموتس با فوتبال ایران کرد، کمتر از این اتفاقات نبود و از نظر مالی هم بالای ۲۰۰ میلیارد هزینه روی دست فدراسیون فوتبال گذاشت و ترکش‌های آن نیز هنوز تمام نشده است. پس چرا کسی یقه او را نمی‌گیرد و اگر مقصر نبوده، چرا آبرویش را برده‌اند؟

وی با تأکید بر صحت صحبت‌های امیر حاج‌رضایی تصریح کرد: آقای حاج‌رضایی صحبت خوبی انجام داد که تاج با وقاحت تمام در انتخابات ثبت‌نام کرده است. واقعاً سؤال این است که او با چه رویی در انتخابات ثبت‌نام کرده است؟! این مافیا کجاست؟ همه دنبال دیده شدن آن هستند. آقای عزیزی خادم که ۱۱ ماه رئیس فدراسیون فوتبال بود و با خوبان عالم یا هر مسئله دیگری، عملکردش مشخص است، دنبال دیده شدن بود. من با عزیزی خادم در پیکان کار کردم و می‌دانم که او دنبال دیده شدن است. این افراد به فوتبال می‌آیند که یا از نظر مالی وضعیت بهتری پیدا کنند یا دیده شوند. از این دو حالت که خارج نیست، وگرنه چرا دنبال تکواندو یا رشته‌های دیگر نمی‌روند؟ آقایی که از فدراسیون فوتبال رفتی، چرا حالا برای برگشتن دست و پا می‌زنی؟ عزیزی‌خادم در حوزه خودرو قوی است، اما سؤال این است که از او جان فوتبال چه می‌خواهد؟ من می‌گویم که این افراد اجازه دهند فوتبال نفس بکشد و کار را به فوتبالی‌ها بسپارند. نمونه‌های زیادی چون علی دایی، محمد دادکان، علی کریمی یا خیلی‌های دیگر هستند که می‌خواهند به فوتبال خدمت کنند، اما نمی‌گذارند.

این پیشکسوت فوتبال همچنین با اشاره به مشکلات تیم ملی و صحبت‌هایی که درباره رفتن یا ماندن دراگان اسکوچیچ مطرح شد، گفت: من با شخص اسکوچیچ مشکلی ندارم و فقط یک بار او را دیدم. حتماً هم به لحاظ اجتماعی انسان خوبی است، اما از نظر من ضعیف‌ترین مربی خارجی در تمام ادوار تیم ملی و لیگ برتر ما بوده است. معلوم است وقتی سکان هدایت تیم ملی کشور را به او بدهید، سرش گیج می‌رود! نباید بگوییم او سریع‌ترین صعود تاریخ را داشت، چون این تیم دست «ابراهیم چرخی» هم بود، به جام جهانی صعود می‌کرد. آقای اسکوچیچ! ما که می‌دانیم شما به کجا وصل هستید و دنبال برگزاری بازی دوستانه با کدام تیم بودید که اجازه ندادند. اسکوچیچ در تمام این مدت ضعف‌های زیادی از خودش نشان داده و با احترام به سایر بازیکنان، اگر از خط حمله مهدی طارمی و سردار آزمون را بیرون بکشید، ما چه چیزی داریم؟ در بازی با لبنان در بیروت، مگر سردار آزمون کار را برای تیم ملی در نیاورد؟ چرا بازی با کره جنوبی آن شکلی شد؟ اینها مسائلی است که سرمربی تیم ملی باید پاسخ بدهد و به چالش کشیده شود.

یوسفی راجع به مسائلی که در چند روز اخیر به وجود آمده و گویا دراگان اسکوچیچ بی‌نظمی در اردوی تیم ملی را به مدیریت تیم مرتبط دانسته و از طرفی حمید استیلی گفته است اسکوچیچ برنامه‌ای نداشته و حتی صبحانه بازیکنان آزاد بوده که بی‌نظمی شکل گرفته است، گفت: من هم معتقدم که مدیر تیم باید روی مسائل درون اردویی نظارت کند، اما آقای اسکوچیچ! وقتی شما صبحانه را تعطیل می‌کنی یا آزاد می‌گذاری، دست بازیکن باز است که تا دو شب هم بیدار باشد و تا ساعت ۱۱ صبح هم بخوابد. من خاطرم هست که زمان آقای مایلی‌کهن در تیم ملی، همه بازیکنان باید ساعت ۷:۳۰ برای صبحانه حاضر می‌شدند. حتی علی دایی یکی دو مرتبه به این موضوع اعتراض کرد که مایلی‌کهن مقابل او ایستاد و از اصول خودش عقب‌نشینی نکرد.

وی افزود: یک بازیکن، بهترین و بیشتری انرژی را در طول روز از صبحانه می‌گیرد. وقتی اینطور بازیکنان آزاد هستند، مشخص است که بازیکن در اردو حکومت می‌کند. صد درصد معتقدم چند بازیکن هم در این شکل برنامه‌ریزی نقش داشته‌اند، اما حالا اسکوچیچ توپ را به زمین استیلی می‌اندازد. چون او با عشق کار می‌کند و هر کسی را که با عشق کار کند، بیرون می‌کنند. خودم سال ۹۷ مدارکی را دال بر شرط‌بندی به کمیته بی‌اخلاق که نام آن را اخلاق گذاشته‌اند دادم، اما با چند تماس نمایندگان مجلس و... این پرونده مختومه شد. در چنین مواردی است که تخلف کردن را افزایش می‌دهد. حمید استیلی را می‌شناسم و او هم فردی است که شفاف کار می‌کند، کارش را بلد است و بیش از ۴۰ سال در این فوتبال بوده و گل قرن را زده که یک کشور هنوز پُز آن را می‌دهند. چون می‌دانند که اگر استیلی در تیم ملی باشد، اجازه تخلف کردن را به کسی نمی‌دهد، نمی‌خواهند او آنجا باشد. سؤال من این است که سرپرست قبلی تیم ملی چه کار کرده بود؟ حمید استیلی آنقدر آدم شریفی است و سالم کار کرده که هیچکس نمی‌تواند حرفی در مورد او بزند. همه ضعف‌هایی دارند و شاید استیلی در مربیگری موفق نبود، اما وقتی او مدیر تیم ملی شد، هیچکس نتوانست ایرادی از وی بگیرد. استیلی یک فوتبالی است که به تیم ملی آمده. آیا آقایان باز هم دنبال افراد سیاسی هستند؟ شما به هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال نگاه کنید که چند نفرشان فوتبالی هستند؟

پیشکسوت فوتبال کشورمان با انتقاد از برخی اعضای هیئت رئیسه، اظهار داشت: یکی از معضلات امروز فدراسیون فوتبال، همین آقای احسان اصولی است که در هیئت رئیسه حضور دارد و به‌عنوان سخنگوی فدراسیون فوتبال هم صحبت می‌کند. اتفاقاتی که اصولی بر سر فوتبال مشهد آورد یا آن فاجعه‌ای که در بازی ایران - لبنان در مشهد رخ داد، آیا به کسی غیر از او مربوط می‌شود؟ این همه مشکل ایجاد کرد و دست آخر هم خودش را خوب جلوه می‌دهد و می‌گوید برای حل مشکلات تیم ملی، باید یک نفر را به تیم اضافه کنند. سؤال من این است که آقای بهرام رضاییان که عضو هیئت رئیسه است، چه دلیل دارد در اردوی قطر کنار تیم ملی باشد؟ اصلاً مگر طبق اساسنامه او به‌عنوان مدیرعامل باشگاه وارد هیئت رئیسه نشده است، پس حالا که مدیر هیچ باشگاهی نیست، چرا در هیئت رئیسه حضور دارد؟! آقایان فقط اینجا هستند که با تیم ملی سفر بروند و روی دست تیم ملی و فدراسیون فوتبال، هزینه بگذارند؟

یوسفی با اشاره به اختلاف نظر میان کمیته فنی فدراسیون فوتبال با هیئت رئیسه، گفت: کمیته فنی گذاشتند، اما به قول علی پروین که می‌گفت مدیر فنی کشک است، الان هم باید گفت کمیته فنی را تبدیل به کشک کردند. آقای ماجدی و اعضای هیئت رئیسه، من از شما سؤالی دارم که خودتان از کمیته فنی کاملاً فوتبالی خواستید نظرش را درباره سرمربی تیم ملی بدهد و در این کمیته خود ماجدی هم عضویت دارد، اما وقتی این کمیته تأکید دارد سرمربی تیم ملی باید تغییر کند، چرا حمایت نمی‌شود تا این دودستگی در فوتبال کشور ایجاد نشود؟

وی همچنین با انتقاد از حضور مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش در نهاد ریاست جمهوری، خاطر نشان کرد: شرایطی را ایجاد کرده‌اند که بازیکن به خودش اجازه می‌دهد تا به ملاقات معاون رئیس جمهور برود. بازیکن چه حقی دارد که با معاون رئیس جمهور دیدار و برای تیم ملی تعیین تکلیف کند؟ شما بازیکن هستید و فقط باید از نظر فنی برای تیم زحمت بکشید، نه اینکه نظراتی بدهید که در تیم ملی دودستگی ایجاد کنید. من که موافق اسکوچیچ نیستم و او را در حد و اندازه نیمکت تیم ملی در جام جهانی نمی‌دانم، اما بازیکن نباید حق این را داشته باشد به نهاد ریاست جمهوری برود.

پیشکسوت فوتبال کشورمان با مقایسه شخصیت دراگان اسکوچیچ و دیگر مربیان حاضر در جام جهانی به انتقاد از این مربی ادامه داد و گفت: بی‌نظمی‌های ایجادشده در اردوی تیم ملی را به گردن استیلی انداخته‌اند، چون او جلوی دلالی برخی‌ها را در بازی‌های دوستانه گرفت و حالا همان دلال‌ها که پشت اسکوچیچ هستند، می‌خواهند توپ را به زمین استیلی بیاندازند. استیلی رفیق من است و اگر ایرادی داشته باشد، قطعاً آن را می‌گویم و نقد می‌کنم، اما اینها بازی است. شما نگاه کنید که چرا علی دایی هدایت تیم ملی را قبول نکرد، چون می‌داند افرادی می‌خواهند توپ را در زمینش بیاندازند و خرابش کنند. حالا هم آقای استیلی مچ این افراد را گرفته و می‌خواهند او را خراب کنند.

یوسفی تأکید کرد: وقتی سرمربی تیم ملی صبحانه را آزاد می‌گذارد، معلوم است که اینگونه می‌شود. آقای اسکوچیچ! شما در تیم ملی سوگلی پرورش داده‌اید و اگر واقعاً نظم و دیسیپلین داشتید، بعد از آن اتفاقات نباید طارمی را دوباره به تیم ملی دعوت می‌کردید. او که عذرخواهی نکرده بود و بعد از بازگشت مجددش به تیم ملی عذرخواهی کرد. چرا تا پیش از عذرخواهی او به تیم ملی بازگشت؟ این ضعف فوتبال ما و فدراسیون فوتبال ماست. مگر کنعانی‌زادگان کار غیراخلاقی نکرده است، پس چرا فقط دو جلسه او را محروم کردید که آن دو بازی هم اهمیتی ندارد؟ مگر خون کنعانی‌زادگان از مجاهد خذیراوی رنگین‌تر است؟ خذیراوی که مقابل کنعانی‌زادگان کاری نکرد، اما ببینید با او چه کار کردند و فوتبالش نابود شد. کنعانی‌زادگان با آن ماجرایی که رقم زد، باید چهار سال محروم می‌شد تا جام جهانی را از دست بدهد و دیگر این کارها را نکند.

وی با بیان اینکه اگر در تیم ملی دسته‌بندی نباشد حق به حقدار می‌رسد، گفت: صراحتاً می‌گویم که رئیس فدراسیون فوتبال و دراگان اسکوچیچ تصمیم‌گیرنده نیستند و سیاسی‌ها از پشت برای فوتبال ما تصمیم می‌گیرند. من میرشاد ماجدی را می‌شناسم و او رفیق ۳۰ ساله من است و اگر نقدی می‌کنم، با او دوستی دارم. درباره اسکوچیچ هم پیشنهاد می‌کنم آقای میثاقی که اکنون هم برنامه‌اش خالی است، یک برنامه نقد اسکوچیچ بگذارد و کارشناسان را بیاورد تا او را نقد کنند. چرا می‌ترسند این کار را انجام دهند؟ چون این تیم دست مافیاست؟

این پیشکسوت فوتبال بار دیگر با اشاره به وضعیت فدراسیون فوتبال و حضور مهدی تاج به انتخابات این فدراسیون، اظهار داشت: آقای عزیزی خادم تخلف کرد و باید محاکمه می‌شد، اما سؤال من این است که چرا تاج را محاکمه نکردند؟ چرا درباره اتفاقات زمان او شفاف‌سازی نمی‌شود؟ آقای تاج، دست از سر این فوتبال بردار و برو، چقدر وقاحت لازم است که دوباره برگردید؟ شما زمانی که در باشگاه سپاهان هم بودی، خیلی گندها زدی و در تیم ملی هم با قرارداد ویلموتس همه چیز در حال نابود شدن بود، حالا سؤال من این است که چه نهادی اجازه داده دوباره به انتخابات بیایید؟ چرا به یکسری افراد اجازه ندادند، اما این آقا با وقاحت ثبت‌نام کرده است؟

یوسفی تأکید کرد: در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال چه می‌گذرد؟ خودشان از کمیته فنی خواستند درباره اسکوچیچ تصمیم بگیرند و آنها با دلیل و مدرک، صلاحیت این مربی را رد کردند، اما هیئت رئیسه نظر دیگری می‌دهد. در شرایطی که با احترام به کسانی که گزینه بودند، به نظرم ابراهیم چرخی را می‌گذاشتند، بهتر از اسکوچیچ بود. می‌گویند با کمترین قرارداد در تیم ملی کار می‌کند، اما معتقدم اصلاً نباید چیزی به او بدهند. آقای اسکوچیچ، شما با حذف صبحانه از اردوی تیم ملی، بی‌نظمی را در اردو ایجاد کردید و حالا توپ را در زمین استیلی می‌اندازید؟ چرا فدراسیون فوتبال شفاف‌سازی نمی‌کند که پشت‌پرده دلالی بازی کانادا چه بود و چه کسی جلوی این دلالی را گرفت؟ مدیران فدراسیون باید بیایند و شفاف‌سازی کنند. دلال‌هایی پشت اسکوچیچ هستند که به سیاسی‌ها وصل هستند و مسلم است وقتی مچ این افراد در دلالی‌ها گرفته شود، توپ را به زمین دیگران می‌اندازند. ما فوتبالی‌ها نمی‌گذاریم این افراد با اسامی حمید استیلی، علی دایی، علی کریمی و امثالهم بازی کنند و آنها حذف‌شدنی نیستند.

وی یادآور شد: باید کمک کرد ریشه فساد از فوتبال خشکیده شود. بخشی از ریشه این دلالی‌ها در فدراسیون فوتبال است. حتی گاهی شنیدیم که دلال‌ها به اسکوچیچ بازیکن تحمیل می‌کنند و شاید پولی هم این وسط نباشد، اما چنین مواردی خوب نیست. اگر اسکوچیچ وجود داشته باشد، دو بازیکنی که نزد معاون رئیس جمهور رفتند را خط می‌زند و دیگر به تیم ملی دعوت نمی‌کند. با تمام نقدها من این ایراد را هم می‌بینم و می‌گویم که بازیکن حق دخالت در ساختار فنی تیم ملی را ندارد. حالا اگر اسکوچیچ وجودش را دارد، همین الان بگوید که آنها را خط می‌زنم و دیگر جایی در تیم ملی ندارند. اسکوچیچ فقط دنبال این است که نیمکت تیم ملی را در جام جهانی از دست ندهد، چون می‌داند اگر به جام جهانی برود، پیشنهادهای خوبی به دست می‌آورد. برای همین حاضر است به همه کولی بدهد و همه روی کول او سوار هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چون کسی یقه قبلی ها رو نگرفت!!!!
Iran, Islamic Republic of
واقعا ايشان چه أورده اي ميتواند مجدد براي فوتبال داشته باشد؟!