کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتی همه خواب هستند!

10 مرداد 1401 ساعت 0:21

«متاسفانه نظام طراحی پوشش و لباس در کشور چندان تابع فرهنگ نیست. از سوی دیگر در زمینه طراحی لباس نیز ضعف‌های اساسی داریم که این موضوع به ضعف فارغ‌التحصیلان طراحی و فعالیت کاربردی نداشتن آنها بازمی‌گردد. در حوزه تولید نیز به‌ دلیل گرانی مواد اولیه و بی‌کیفیت پارچه، شاهد تولیدات مطلوب نیستیم.»


به گزارش  جهان نیوز به نقل از روزنامه جام جم، «با نگاهی گذرا به پوشش مردم در سطح جامعه می‌توان متوجه شد وضعیت مد و لباس در ایران آنچنان آشفته است که انگار نبض مد و لباس ایرانی در دست مزون‌های زیرزمینی یا فضای مجازی قرار دارد و خود ما در این عرصه حرف چندانی برای گفتن نداریم.

پوشش زنان به مردان پوشش مردان به زنان شبیه شده و انگار هیچ‌ چیز سر جای خودش نیست! این در حالی است که مصوبه ساماندهی مد و لباس ۱۶ سال پیش یعنی سال ۸۵ تصویب شد اما اجرایی نشد!

برای شناخت ریشه این ولنگاری فرهنگی در حوزه مد و لباس و بعضا پوشش‌های نامتعارف موجود در جامعه به گفت‌وگو با سیدمجید امامی، دبیر کارگروه مد و لباس نشستیم.

چالش نگاه تک‌بعدی

او در این باره می‌گوید: «متاسفانه تاکنون قانون ساماندهی مد و لباس در کشور به‌ خوبی اجرا نشده و عمده اشکالات فعالیت‌های قبلی تک‌بعدی‌بودن اقدامات یا جزئی‌نگربودن آنهاست.

در صورتی که اگر مسائل مربوط به مد و لباس را به‌ صورت کلی‌نگری و همه‌جانبه بررسی می‌کردیم چالش‌های فعلی را نداشتیم.

نگاه تک‌بعدی در این زمینه دغدغه‌ها و مشکلات فعلی را ایجاد کرده؛ به‌ طوری که پوشش و هویت بومی کشور جایگاه خود را از دست داده است.

این نگاه تک‌بعدی به شکلی است که گاهی فقط به مصرف، گاهی فقط به تولید و گاهی تنها روی طراحی تمرکز کرده‌ایم و متصل‌نبودن این چند نظام به یکدیگر به گسستگی فعلی منجر شده است.»

او با اشاره به برخی اشکالات اساسی حوزه مد و لباس در کشور می‌گوید: «متاسفانه نظام طراحی پوشش و لباس در کشور چندان تابع فرهنگ نیست.

از سوی دیگر در زمینه طراحی لباس نیز ضعف‌های اساسی داریم که این موضوع به ضعف فارغ‌التحصیلان طراحی و فعالیت کاربردی نداشتن آنها بازمی‌گردد.

در حوزه تولید نیز به‌ دلیل گرانی مواد اولیه و بی‌کیفیت پارچه، شاهد تولیدات مطلوب نیستیم.»

رنگ فراموشی بر چهره مد بومی

امامی ادامه می‌دهد: فقدان الگوسازی و حفظ و صیانت از پوشاک سنتی و اقوام و همچنین تولید صنعتی پوشاک باعث شده تا ارتباط سبک پوشش بومی با پوشش‌های کنونی جامعه قطع شود و این امر موجب بی‌ریشه‌شدن بازار پوشاک فعلی شده است. به همین منظور به‌ دنبال ایجاد گنجینه‌های پوشاک و سبک پوشش ایرانی-اسلامی هستیم.

اقدامات لازم در این زمینه را نیز انجام داده‌ایم تا مراوده طراحان، استادان و تولیدکنندگان تقویت‌ شده و روند تازه‌ای را طی کند.

به‌زودی نیز این روند در تهران و برخی استان‌های دیگر کشور اجرایی خواهد شد.

دستگاه‌های مسئول کجای دنیای مد و لباس ایستاده‌اند!

دبیر کارگروه مد و لباس با اشاره به کم‌کاری دستگاه‌های مسئول در این حوزه اظهار می‌کند: متأسفانه در زمینه اجرای قانون مد و لباس همه دستگاه‌های عضو کارگروه به‌خوبی به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

البته در دولت جدید همکاری‌ها بسیار افزایش یافته به‌ویژه وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت صمت همکاری‌های خوبی در این زمینه انجام دادند اما باز هم این موارد کافی و مطلوب نیست.

به همین منظور رسانه‌ها باید نسبت به عملکرد دستگاه‌های مسئول ازجمله وزارت صمت، صداوسیما، اتاق اصناف ایران، آموزش‌وپرورش و سازمان برنامه‌وبودجه مطالبه‌گری کنند؛ چراکه وزارت فرهنگ به‌تنهایی نمی‌تواند دومین صنعت کشور را مدیریت کند.

بازار سیاه بی‌نظارتی عرضه لباس

همچنین فرشته روح‌افزا، پژوهشگر و فعال حوزه زنان نیز در گفت‌وگو با جام‌ جم با بیان اینکه موضوع پوشش و مد و لباس در کشور درگیر بی‌هویتی شده‌ است، می‌گوید: متاسفانه هیچکدام از دستگاه‌های مرتبط در این زمینه کار درستی انجام نداده‌اند و روی لباس‌های فعلی عرضه‌شده در بازار هیچ‌گونه نظارتی وجود ندارد.

در واقع اصلی‌ترین معضل حوزه مد و لباس در ایران نظارت‌نداشتن بر کالاهای بازار و همچنین آگاه‌نبودن افراد جامعه نسبت به معضلات برخی پوشش‌هاست.

او با بیان اینکه ریشه اصلی پوشش‌های نامناسب در کشور بی‌توجهی به اقدامات طراحان و عرضه‌کنندگان این پوشش‌ها در بازار است، اظهار می‌کند: دستگاه‌های مسئول پیش از ایرادگرفتن به پوشش نوجوانان و جوانان کشور باید با افرادی که این پوشش‌ها را در جامعه عرضه می‌کنند، مقابله کنند.

متاسفانه در حال حاضر شاهد وجود لباس‌های پاره و لباس‌هایی با طراحی‌های فرقه‌های منحرف غربی همراه با علامت‌های فراماسونری، شیطان‌پرستی و ... هستیم.

وجود این لباس‌ها در بازارها به دلیل بی‌توجهی دستگاه‌ها به عرضه‌کنندگان آنهاست.

او با تاکید بر اینکه پشت‌ پرده این لباس‌ها و پوشش‌ها ترویج فرهنگ‌های غلط و مسائل بنیادی است، بیان می‌کند: برخی از این بحث‌ها ریشه‌ای است و نیاز به کارهای تحقیقاتی و عملی دقیق دارد.

تقلید از فرهنگ‌های غلط تا کجا!

عضو سابق شورای فرهنگی-اجتماعی زنان و خانواده کشور با تأکید بر نقش وزارت ارشاد در مقابله با تاثیر فضای مجازی و فرهنگ‌های زیرزمینی در استفاده از پوشش‌های نامناسب در جامعه اظهار می‌کند: متاسفانه مواردی مانند سینما، موسیقی و فیلم‌ها که می‌توانند در فرهنگ جامعه اثرگذار باشند به جای انتقال مسائل مناسب، مسیر دیگری را طی می‌کنند و شاهد نمایش و ترویج فرهنگ‌های غلط و پوشش‌های نامتعارف در فیلم‌های سینمایی نیز هستیم که این نشان می‌دهد بر موضوع سبک‌ و مدل‌ زندگی درست کار نکرده‌ایم.

او با تاکید بر اینکه در حوزه مد و لباس مد بومی خود را از دست داده و در حال تقلید هستیم، اظهار می‌کند: متاسفانه در این عرصه حتی از قسمت خوب فرهنگ غربی نیز تقلید نمی‌کنیم بلکه از بخش‌های منحط و غلط فرهنگ غربی الگو می‌گیریم.

در واقع فرهنگ منحط غربی به‌ طور اجباری وارد جزئیات و زندگی ما شده است. تا زمانی که نسبت به تغییر سبک زندگی، اثرگذاری روی فضای مجازی و آگاه‌سازی نسل جوان اقدام نکنیم نمی‌توان انتظار اصلاح شرایط و استفاده‌نکردن از پوشش‌های موجود را از مردم داشت.»


کد مطلب: 806993

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/806993/وقتی-همه-خواب-هستند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com