جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

از تاثیرات گرما بر مغز انسان خبر دارید؟

يکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۲۱
کد مطلب: 806848
با گرم‌تر شدن دمای هوا در مناطق مختلف جهان، دانشمندان از تاثیرات این پدیده بر مغز انسان سخن می‌گویند.
از تاثیرات گرما بر مغز انسان خبر دارید؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، آیا شما نیز احساساتی نظیر مه مغزی، گیجی و یا خستگی شدید برایتان رخ داده است؟ با گرم‌تر شدن هوا، بسیاری از ما متوجه می‌شویم در کارهایی که در حالت معمول به سادگی آن‌ها را انجام می‌دادیم، ناتوان هستیم.

از آن جایی که موج بی سابقه گرمای هوا، اروپا را درنوردیده است؛ دانشمندان می‌گویند اکنون زمان آن رسیده که ما تاثیرات گرما را بر مغزهایمان به شکلی جدی‌تر بررسی کنیم.


دکتر لاورنس وِینرایت، (Laurence Wainwright) متخصص در بهداشت محیط از دانشگاه آکسفورد گفت: موج گرما، تاثیر قابل توجهی بر سلامت ذهنی دارد.

او گفت: مناطق کلیدی ذهن- خصوصا آن بخش‌هایی که مسئول وظایف شناختی هستند، با استرس گرمایی دچار اختلال می‌شوند.

وی همچنین در خصوص خطر فزاینده نشانه‌های افسردگی، اضطراب و حملات خشونت بار در زمان‌هایی که گرما شدید است، هشدار داد.

پروفسور ترور هارلی، (Trevor Harley) روانشناس از دانشگاه داندی در اسکاتلند که در زمینه تاثیرات رفتاری آب و هوا تخصص دارد، گفت: زمانی که دمای بیرونی به بالای ۲۵ درجه سانتی گراد می‌رسد، مغز برای محاسبه کارهای پیچیده تلاش می‌کند.

آن چه نگران کننده‌تر به نظر می‌رسد، این است که در این حالت، افزایش خطر خودکشی و آسیب زدن به خود در فرد وجود دارد.

انبوهی از تحقیقات نشان می‌دهند عملکردهای کلیدی مغز از جمله عملکردهایی که در زمینه یادگیری، حافظه و تمرکز انسان نقش دارند، در گرما عملکرد پایین تری را از خود نشان می‌دهند.

در تابستان سال ۲۰۱۸، محققان دانشگاه هاروارد در شهر کمبریج واقع در ایالت ماساچوست آمریکا در زمانی که دمای هوای به بالای ۳۶ درجه سانتی گراد رسید، آزمایشی را بر روی دو گروه از دانشجویان انجام دادند.

یک گروه از دانشجویان به مطالعه در ساختمانی با کولر پرداختند و گروه دوم کولر نداشتند. دانشجویانی که کولر نداشتند از لحاظ توجه، کارکرد حافظه و سرعت پردازش اطلاعات ده تا ۱۵ درصد پایین‌تر بودند.

تحقیقات دیگری نیز که در زمینه حاصلمند بودن کار و فعالیت در آمریکا و ژاپن به انجام رسیده اند، نشان می‌دهند زمانی که دمای بیرونی هوا به اوج خود می‌رسد، تمرکز در افراد دچار کندی می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *