پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

پالایشگاه‌های فراسرزمینی، سکوی صادراتی نفت ایران/ بهترین راه‌ها برای خنثی‌سازی تحریم‌ها چیست؟

پنجشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب: 806778
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه تاسیس پالایشگاه‌های فراسرزمینی یکی از بهترین راه‌ها برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها است، گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی در مقابل سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در کشوهای دیگر می‌تواند یک سکوی صادراتی نفت و فرآورده‌های آن باشد.
پالایشگاه‌های فراسرزمینی، سکوی صادراتی نفت ایران/ بهترین راه‌ها برای خنثی‌سازی تحریم‌ها چیست؟
گروه اقتصادی جهان نيوز: ایران به‌عنوان یک کشور تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی که به درآمدهای نفتی وابسته است، طی سال‌های گذشته تلاش‌های بسیاری در راستای دورزدن تحریم‌ها انجام داده است. دور زدن تحریم‌ها شاید در کوتاه‌مدت میان بر خوبی محسوب شود، اما در بلندمدت به هیچ عنوان راهکار موفقیت‌آمیزی نیست.

بی‌اثر کردن تحریم‌ها از ابتدای دهه نود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین راهکارهای خنثی‌سازی تحریم‌ها در اقتصاد ایران مطرح شد. توسعه صنعت پالایشی و پالایشگاهی کشور، ذخیره‌سازی نفت در دوران تحریم در مخازن، عرضه نفت در بورس کالا، اوراق سلف نفتی و... از جمله راهکارهایی به شمار می‌رود که در این ارتباط مورد توجه قرار گرفته است.

تأسیس پالایشگاه‌های فرا سرزمینی یکی از بهترین راهکارها برای خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی است که در این ارتباط شاهد امضای قراردادهایی بین ایران و کشورهای آمریکای جنوبی در سفر وزیر نفت ایران به این کشورها بودیم. به نظر می‌رسد می‌توان افزایش فروش نفت در دولت سیزدهم را به اقدامات صورت گرفته در خصوص بازارسازی نفت ایران به جای خرید و فروش صرف مرتبط دانست.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با ایرنا در این مورد اظهار کرد: به نظرم، حمایت‌هایی که نیروی نظامی از انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی ایران داشته‌اند، کمک کرده است که دیگران به کشتی‌های ما تعرض نکنند. در کنار این اقتداری که در دریاها نشان داده‌ایم، نیاز است از طریق مشارکت با کشورهایی مانند ونزوئلا، اکوادور و دیگران که با آمریکا درگیر هستند، از فرصت‌های موجود بهره لازم را ببریم.

وی افزود: می‌توانیم به این کشورها کمک کنیم تا پالایشگاه‌هایشان را به‌روز کنند؛ همچنین در بخش‌هایی که نفتشان فوق سنگین است می‌توانیم از میعانات گازی خودمان استفاده کنیم و با آنها در زمینه پالایش نفت همکاری داشته باشیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: انتقال دانش فنی به کشورهایی که در بالا گفته شد یکی از راه‌های همکاری با آنهاست که منافع زیادی برای ایران دارد و در راستای خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی به کمکمان می‌آید. حتی در کشورهایی مانند چین نیز می‌توانیم به احداث پالایشگاه بپردازیم تا با تامین نفت خام آن‌ها، تحریم‌ها را خنثی کنیم.

عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس گفت: تحصیل دانش فنی برای احداث پالایشگاه‌های کوچک در داخل کشور نیز می‌تواند سازنده باشد. هر تلاشی که در راستای دوری کردن از خام‌فروشی باشد می‌تواند به ما در بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی کمک کند. از این طریق می‌توانیم سوپاپ اطمینانی در زمینة فروش نفت خود ایجاد کنیم.

قادری اضافه کرد: تاسیس پالایشگاه‌های فراسرزمینی با استفاده از تسهیلات و امکاناتی که کشورهای دیگر در اختیار ما قرار می‌دهند، یکی از بهترین روش‌ها برای بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی است. همچنین می‌توانیم با خریداری پالایشگاه‌های موجود با کشورهای دیگر در حوزه انرژی همکاری کنیم. از رهگذر این سیاست‌گذاری‌ها می‌توانیم راه‌هایی برای فروش نفت کشور باز کنیم که لازم است اقدامات جدی‌تری در این زمینه‌ها انجام دهیم تا بتوانیم بی‌اثرسازی تحریم‌های نفتی را داشته باشیم.

وی بیان کرد: ونزوئلا ذخایر نفتی بیشتری نسبت به ایران دارد و فرصت مناسبی برای همکاری با این کشور داریم، البته نفت این کشور فوق سنگین است و نیاز به میعانات گازی و روان‌کننده دارند، ما می‌توانیم از طریق صادرات مشکل آن‌ها را حل کنیم. دانش فنی آن‌ها نیز در زمینه صنعت نفت از ما کمتر است و می‌توانیم در این زمینه نیز همکاری خوبی با این کشور داشته باشیم.

عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس تاکید کرد: با صادرات خدمات فنی و مهندسی و در عوض سهام‌داری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی ایران در کشور ونزوئلا می‌توانیم به‌عنوان یک سکوی صادراتی نفت خام و فرآورده‌های نفتی در آمریکای جنوبی نگاه کنیم. همکاری با ونزوئلا می‌تواند به نفع هر دو طرف باشد. ازیک‌طرف ما توانمندی‌ها و امکاناتمان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم و از طرف دیگر ارتباط ما با این کشور می‌تواند به افزایش نقش‌آفرینی ما در بازارهای جهانی انرژی کمک کند.

 قادری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما در شرایطی هستیم که شرکت‌های برند دنیا از ترس تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند به‌راحتی با ایران ارتباط برقرار کنند، به همین دلیل بهتر است با سیاست‌گذاری‌های دقیق مانند پالایشگاه‌های فرا سرزمینی به سمت خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی گام برداریم تا در آینده گشایشی در این زمینه داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *