جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

طالبان دستور تکمیل سد کمال‌خان را صادر کرد

چهارشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب: 806656
سخنگوی طالبان اعلام کرد که کابینه دولت موقت این گروه هیاتی را برای تکمیل سد کمال‌خان واقع در مرز مشترک با ایران و نیز سد بخش‌آباد تشکیل داده است.
طالبان دستور تکمیل سد کمال‌خان را صادر کرد
به گزارش جهان نيوز، سخنگوی طالبان اعلام کرد کابینه دولت موقت در افغانستان هیاتی را به ریاست وزارت آب و انرژی با هدف تکمیل ساخت سدکمال خان و بخش‌آباد تشکیل داده است. 

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توئیتی نوشت: «هیاتی به ریاست وزیر انرژی وآب مؤظف گردید تا جریان کار سدهای کمال‌خان و بخش‌آباد را از نزدیک بررسی کرده و گزارش آن را به کابینه دولت ارایه کند.»

وی هدف از اعزام این هیات را تکمیل فوری این سدها و بهره‌برداری از آنها عنوان کرده است.
 
 
پیش از این «اشرف غنی» رئیس جمهور سابق افغانستان در سال 1399 به صورت رسمی سد کمال‌خان در ولایت نیمروز و در مرز مشترک با ایران را افتتاح کرد.

این سد در ۱۸ کیلومتری جنوب شهر زرنج ولایت نیمروز، در مسیر رودخانه هیرمند اعمار شده که از کوه‌های افغانستان سرچشمه گرفته و به دریاچه هامون؛ دریاچه‌ای مشترک میان افغانستان و ایران سرازیر می‌شود.

سد کمال‌خان یکی از سدهای آب مهم افغانستان است که کار طراحی و ساخت آن در سال ۱۳۵۴ شمسی آغاز شده بود.

مرحله‌ی اول ساخت این سد در سال ۱۳۹۱ و مرحله‌ی دوم آن در سال ۱۳۹۴ تکمیل شد. کار ساخت فاز سوم این سد نیز در اواخر ماه حمل سال ۱۳۹۶ آغاز شده بود. در آن زمان هزینه‌ی ساخت این بند ۷۸ میلیون دالر اعلام شده بود.

آب‌گیری این سد در اول ماه بهمن سال گذشته‌ی شمسی آغاز شد. سد کمال‌خان ظرفیت ذخیره‌ ۵۲ میلین متر مکعب آب را دارد که می‌تواند حدود ۱۷۴ هزار هکتار زمین کشاورزی را آبیاری کند.

این سد همچنین ظرفیت تولید 9 مگاوات برق را نیز دارا است.

پیش از این نیز رئیس مدیریت آب مناطق غرب افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، گفت که دولت حاکم بر افغانستان برای مدیریت آب طی 5 سال آینده 85 سد در مناطق مختلف این کشور احداث خواهد شد.

ایران بارها از احداث این سد انتقاد و اعلام کرده است که ساخت این سد باعث کاهش منابع آبی و خشکسالی در نواحی مرزی ایران می‌شود. بسته شدن آب رودخانه هیرمند موجب شده تا مردم استان سیستان و بلوچستان دچار مشکلات عدیده‌ای شوند.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *