کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونه قلب سالم تری داشته باشیم؟

29 تير 1401 ساعت 5:41

بیماری‌های قلبی-عروقی نخستین عامل مرگ در سراسر جهان و ایران است که شامل طیف وسیعی از بیماری‌های تاثیرگذار بر سلامت قلب می‌شود.


به گزارش جهان نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس،راضیه حسینی، کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذاییدانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیماری عروق کرونر قلب (رگ‌های قلبی)، حمله‌های قلبی، نارسایی احتقانی قلب، و بیماری‌های مادرزادی قلب همه از این نوع بیماری‌ها به شمار می‌رود گفت: شیوع بیماری قلبی اغلب در بانوان بعد از ۵۵ سالگی و در مردان بین ۴۵ تا ۵۴ سالگی افزایش می‌یابد.

به گفته راضیه حسینی، عوامل افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی شامل:

چربی خون

سن بالا

مصرف سیگار و الکل

چاقی و نداشتن تغذیه‌ی مناسب

نداشتن فعالیت فیزیکی مناسب

دیابت

استرس

فشار خون بالا

سابقه خانوادگی

جنسیت مرد

توصیه‌های تغذیه‌ای در بیماری‌های قلبی-عروقی

برای جلوگیری از افزایش چربی‌های خون، کنترل وزن و فعالیت ورزشی به میزان دست کم۱۵۰ دقیقه در هفته با شدت متوسط، توصیه می‌شود.

افزایش مصرف منابع فلاونوئید‌ها مانند انگور، گریپ فروت، چای سبز، سیب و پیاز

افزایش مصرف فیبر‌ها که در سبزی ها، میوه‌های تازه، سبوس جو، حبوبات، جو دوسر وجود دارد.

کاهش چربی دریافتی به ویژه کاهش سهم چربی اشباع شده مانند روغن‌های حیوانی و جامد و جایگزینی چربی‌های غیر اشباع (روغن‌های گیاهی مایع در حد نیاز بدن) از اصول رژیم غذایی مناسب در پیگیری و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی است.

بهتر است از گوشت‌های کم چرب استفاده شود، چربی‌های قابل رویت جدا شود و غذا‌ها به صورت آبپز، کبابی و یا بخار پز مصرف شود.

روغن‌های گیاهی چند زنجیره‌ای مثل کانولا (کلزا)، زیتون، سویا، آفتابگردان، گلرنگ، ذرت، گردو، چاودار، کنجد به جای روغن‌های جامد مصرف شود.

مصرف قند و شکر و انواع شیرینی را به علت افزایش چربی و قند خون به کمترین میزان ممکن برسانیم.

مصرف انواع سبزی‌ها مثل کلم، کدو سبز، پیازچه، گل کلم، هویج،سبز تیره و سبزی‌های سالادی توصیه می‌شود. زیرا حاوی عوامل محافظت کننده‌هایی نظیر فولات، ویتامین C و فلاوونوئید‌ها هستند.

جلوگیری از چاقی به ویژه چاقی شکم در سلامت قلب حائز اهمیت است؛ بنابراین ورزش با کاهش و کنترل وزن و بهبود بخشیدن وضعیت شش‌ها و افزایش اکسیژن دریافتی، خونرسانی بهتری برای سیستم قلب و عروق فراهم می‌کند.

مصرف ماهی دست کم سه بار در هفته، برای افرادی که دارای سابقه بیماری قلبی و همچنین افرادی که مایل به پیشگیری از ابتلا به این بیماری هستند، توصیه می‌شود.

تا جای امکان از مصرف مغز و زبان گوساله و گوسفند، دل، جگر، کله پاچه، سیرابی، شیردان، قسمت‌های چرب گوشت قرمز، گوشت چرخ کرده پرچرب، پنیر محلی، پنیر‌های چرب، بستنی، سس ها، روغن‌های حاوی چربی‌های اشباع، کره، روغن حیوانی، مارگارین، شیرینی‌های خامه دار، چیپس، پفک و غذای سرخ شده پرهیز شود.


کد مطلب: 806492

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/806492/چگونه-قلب-سالم-تری-داشته-باشیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com