دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

مزایای استفاده از نایلون مالچ پاشی

سه شنبه ۲۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۱۸
کد مطلب: 806474
آیا از کاربرد و مزایای نایلون مالچ پاشی چیزی می‌دانید؟ کشاورزی یکی از اصلی‌ترین پایه‌های اقتصاد هر کشوری است؛ علاوه بر این کشاورزی بخش جدانشدنی از زندگی انسان‌هاست. در کشاورزی، امروزه از دستگاه‌ها و لوازمی استفاده می‌شود که سال‌های گذشته هیچ اثری از آن نبود. پیشرفت در کشاورزی و سهولت انجام آن روزبه‌روز بیشتر می‌شود. برخی از لوازمی که امروزه توانستند محبوبیت خوبی میان لوازم کشاورزی پیدا کنند؛ نایلون کشاورزی خصوصاً، نایلون گلخانه و نایلون مالچ کشی می‌باشد.

نایلون کشاورزی چیست؟

نایلون کشاورزی که نایلونی با عرض زیاد است؛ معمولاً از جنس پلی‌اتیلن ساخته می‌شود. این نایلون‌ها در بخش‌های مختلف کشاورزی استفاده می‌شوند و انواع متنوعی هم دارند. نایلون کشاورزی شامل: نایلون گلخانه، نایلون آبیاری، نایلون مالچ و نایلون ضدعفونی‌کننده خاک است. هرکدام از این نایلون‌ها برای استفاده خاصی ساخته می‌شوند و مزایای فراوانی دارند. نایلون‌هایی که برای بسته‌بندی محصولات کشاورزی (مانند میوه‌ها و صیفی‌جات) و علوفه آن‌ها استفاده می‌شوند را هم می‌توان جزئی از نایلون‌های کشاورزی در نظر گرفت. معمولاً نایلون کشاورزی در برابر نور خورشید مقاوم بوده و خاصیت جلوگیری از ورود اشعه ماوراءبنفش را دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های این نایلون ضد الکتریسیته بودن آن است که از جذب آلودگی جلوگیری می‌کند.

نایلون مالچ پاشی چیست؟

مالچ یا خاک‌پوش به موادی گفته می‌شود که روی سطح خاکی که در فضای باز وجود دارد را پوشش می‌دهند. برای افزایش کیفیت محصولاتی که برداشت می‌شود و بهبود رشد آن‌ها، باید همواره مواد مغذی را به خاک اضافه کنیم. مالچ یکی از مواردی است که با استفاده از آن می‌توانید به بهبود وضعیت خاک کمک کنید. مالچ انواع مختلفی دارد که استفاده درست از آن می‌تواند تا حد زیادی به بهبود شرایط رشد گیاهان شما کمک کند.

پس از مالچ پاشی روی خاک، نایلون مالچ پاشی روی آن قرار می‌گیرد و از مواد مغذی خاک و مالچ و همچنین گیاه حفاظت می‌کند. در نایلون مالچ پاشی شکاف‌هایی بافاصله منظم به‌عنوان مکان رشد گیاه تعبیه شده است. نایلون مالچ پاشی در دو جنس متفاوت تولید و استفاده می‌شود که شامل نایلون مالچ پاشی سیاه (و نقره‌ای) و شفاف (همان سفید) است. از نایلون مالچ پاشی سیاه، معمولاً در زمین‌هایی استفاده می‌کنند که رشد علف‌های هرز در آن زیاد است. همچنین این نایلون به حفظ رطوبت خاک کمک می‌کند. از نایلون مالچ پاشی شفاف نیز برای گرم کردن خاک و ایجاد جوی گلخانه‌ای برای افزایش رشد گیاه استفاده می‌کنند.

فواید استفاده از نایلون مالچ پاشی

نایلون مالچ پاشی، یکی از لوازمی محسوب می‌شود که هنوز آن‌طور که باید میان مردم شناخته نشده است. اما مصرف‌کنندگان این نایلون، مزیت‌های بی‌شماری برای آن ذکر کرده‌اند که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:
 
  • جلوگیری از خشک شدن خاک با حفظ رطوبت آن.

    مانعی برای از بین ‌رفتن مواد مغذی خاک.

    کیفیت بالای محصول به جهت حفظ مواد مغذی.

    رشد سریع محصول برای حفاظت در برابر آسیب‌ها و همچنین ایجاد شرایط مناسب.

    مشخص شدن محدوده یک گیاه به‌منظور محافظت از آسیب دیدن زیر پای باغبان و کشاورز.

    گرم کردن خاک در فصول سرد برای رشد بهتر گیاهان.

    جلوگیری از نفوذ آفات به خاک و ریشه گیاه، به دلیل ایجاد جو گلخانه‌ای و فضای نامناسب.

    نایلون مالچ کشی باعث می‌شود که علف‌های هرز نور مناسب و موردنیاز خود را دریافت نکنند. ازاین‌رو کمک زیادی به از بین‌ رفتن آن‌ها می‌کند.
در برابر این مزایا، شاید تنها عیبی که می‌توان برای نایلون مالچ پاشی لحاظ کرد؛ تجزیه‌پذیر نبودن آن است. این نایلون‌ها از فرآورده‌های نفتی محسوب می‌شود که قیمت نسبتاً بالایی دارد و درعین‌حال برای محیط‌ زیست مضر است. البته برخی نایلون‌ها به‌صورت زیست‌ تخریب‌پذیر تولید می‌شوند که در صورت رها شدن در طبیعت، تجزیه می‌شوند.

نایلون گلخانه

یکی دیگر از مهم‌ترین انواع نایلون کشاورزی، نایلون گلخانه است. این نایلون همان‌طور که از نامش پیداست در گلخانه استفاده می‌شود. با استفاده از نایلون گلخانه، فضای گلخانه به‌طورکلی پوشش داده می‌شود. معمولاً نایلون گلخانه روی اسکلت فلزی گلخانه قرار می‌گیرد و میانگین عمری که برای این نایلون انتظار می‌رود؛ بسته به کیفیت آن بین 2 تا 5 سال می‌باشد. نایلون گلخانه در آب‌وهوای مختلفی مانند گرمای شدید و یا برف ‌و باران شدید قرار می‌گیرد؛ ازاین‌رو باید مقاومت بالایی داشته باشد. این نایلون یکی از پرمصرف‌ترین‌ها در دسته نایلون کشاورزی است برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از نایلون گلخانه‌ای عبارت‌اند از:
  • هزینه پایین نسبت به شیشه.

    مهیاکردن نور لازم برای رشد گل‌ها و گیاهان بدون آسیب‌های ناشی از تغییرات آب‌وهوا.

    جلوگیری از ورود آفات و درنهایت محافظت از گیاهان در برابر آن.

    ایجاد رطوبت و دمای مناسب گیاه برای رشد بهتر.

    عدم تعریق سقف و دیوارهای گلخانه (احتمال وقوع این اتفاق در شیشه بیشتر است؛ در پلاستیک گلخانه به دلیل مواد به‌کاررفته در آن، این اتفاق رخ نمی‌دهد.)

    کاهش هزینه اسکلت گلخانه: ازآنجاکه تحمل وزن پلاستیک، نیاز به مقاومت و استحکام بالایی ندارد؛ از گزینه‌های دیگری که قیمت پایین‌تری دارند می‌توان استفاده کرد.

    امکان تولید گیاهان و صیفی‌جات خارج از فصل اصلی.

    افزایش کیفیت و سلامت محصولات به دلیل رشد در شرایط مناسب.

 خرید و قیمت نایلون کشاورزی

اگر قصد خرید نایلون مالچ پاشی یا نایلون گلخانه را دارید؛ باید حتماً از مراجع معتبر اقدام کنید تا بتوانید محصولاتی مرغوب و با کیفیت بالا تهیه کنید. نایلون‌های گلخانه‌ای باید علاوه بر مقاومت بالا، عمر زیادی هم داشته باشند. زیرا تعویض این نایلون به‌صورت سالانه باعث ایجاد هزینه‌های زیاد می‌شود. برای خرید نایلون‌های ملچ پاشی نیز که بسته به نیاز شما می‌توانند یک لایه یا سه لایه باشند؛ باید توجه کنید نایلون از مقاومت خوبی در برابر تغییرات آب‌وهوایی برخوردار باشد. اگر به‌دنبال مرجعی معتبر برای خرید نایلون کشاورزی هستید؛ می‌توانید از پارس پلاستیک آناهیتا کمک بگیرید. کارخانه پارس پلاستیک آناهیتا با ارائه محصولاتی باکیفیت در کنار قیمتی مناسب، همواره در تلاش برای جلب رضایت مشتریان خود هستند. شما می‌توانید با مراجعه به آدرس اینترنتی parsplasticanahita.ir به‌صورت مستقیم از کارخانه و بدون واسطه، اقدام به خرید نمایید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *